Annons

Optimera datorns hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Precis, generellt går det ju inte att säga att större är snabbare men med samma märke och modell är det oftast så. Det beror på att de större diskarna har fler minneschip.
Det var som tusan! Jaja, jag använder Samsung 840 Pro och 830 Pro (på 256 GB) i mina datorer, och prestandan i dem räcker i alla fall till bra :)
 

BugEyes

Aktiv medlem
Du kan köra dina båda SSD i RAID 0 så dom ser ut som en 512 GB disk och tjäna lite prestanda på det om du vill.

Ett annat alternativ är att köra den ena som systemdisk, sätta av en partition på 64 GB på den andra som cache till 7200 spinnaren och använda resten till PS cache, scratch etc. När du kör Intel SSD caching så får du SSD hastighet på dom flesta accesser till den mekaniska disken och får en snabb arbetsdisk till pågående projekt och annat. Den andra disken får väl bli långtidsarkiv och snabb latmansbackup till den snabba.
 

llge

Aktiv medlem
Du kan köra dina båda SSD i RAID 0 så dom ser ut som en 512 GB disk och tjäna lite prestanda på det om du vill.

Ett annat alternativ är att köra den ena som systemdisk, sätta av en partition på 64 GB på den andra som cache till 7200 spinnaren och använda resten till PS cache, scratch etc. När du kör Intel SSD caching så får du SSD hastighet på dom flesta accesser till den mekaniska disken och får en snabb arbetsdisk till pågående projekt och annat. Den andra disken får väl bli långtidsarkiv och snabb latmansbackup till den snabba.
Detta med den ena som systemdisk lät intressant, går det att utveckla det hela lite så jag får grepp om hur jag fixar det?
 

Znapper

Aktiv medlem
Ett alternativ kan vara att skaffa mer minne (istället för SSD2?) om ditt moderkort tillåter det och sätt upp en ramdisk för PS.
 

afe

Aktiv medlem
32GB räcker till det mesta (inklusive ramdisk). Jag har testat det men tyckte inte jag märkte så stor skillnad att det var värt besväret.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Här kommer utlovad vidareutveckling av mitt alternativ 2, vet ju inte om din dator kommer färdiginstallerad med OS men jag förutsätter här att den inte gör det.

Installation...

Kolla först att dina SSD diskar är kopplade till SATA 3 uttag på moderkortet, du har troligen både SATA 3 och 2 uttag där och vilka som är vilka brukar vara färgkodat och framgå av manualen till MB (moderkort).

Vid installationen av Windows får du frågan hur du vill köra dina diskar (ACHI/RAID mm), välj RAID även om du inte tänker använda RAID för det inkluderar möjligheten till att använda SSD acceleration för din mekaniska disk.

Du får också frågan om vilken disk du vill installera operativsystemet på, välj den ena av dina två SSD diskar.

Installera nu operativsystemet så du kan starta upp windows.

När det är klart ser du bara din SSD som blivit din C disk gå till diskhantering. Här letar du upp din andra SSD som du partitionerar med två delar, en del på 64 Gb och en med resten. Dina båda mekaniska diskar skapar du filsystem över hela (NTFS).

Nu ska du använda 64 Mb partitionen för att accellerera din snabba mekaniska disk, se länken hur man gör...
http://www.intel.com/support/chipsets/sb/CS-032826.htm

Efteråt kommer du se fyra logiska diskar i utforskaren, kan se ut så här...
C: Din systemdisk på ren SSD, installera program och sånt här
D: Din accelererade snabba mekaniska, lägg dina bilder och projekt på denna så fär du 90% SSD prestanda utan att ha ont om plats.
E: Resten av din andra SSD, lägg programmens arbetsareor, LR databas om du kör det, scratchdisk för PS mm här.
F: Din 5400 spinnare, flytta hit färdiga projekt samt annat du har i datorn, kanske musik, filmer mm.

Så skulle jag ha disponerat diskarna du köpt och har gjort liknande i min egen dator.

Vad det gäller minne så är du OK med 16 Gb eller mer, åtminstone för Photoshop och Lightroom.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Själv har jag tre SSD diskar i min burk fördelade så här.

250 Gb Samsung 830 som ren systemdisk, min C:
60 Gb separat SSD som jag högg på rea, går som cache till en 2 Tb WD black mekanisk 7200 spinnare och ger en snabb disk för pågående projekt mm.
140 Gb Intel SSD (äldre SATA2) där jag har alla arbetsareor samt LR databasen.

Detta gör att jag för väldigt få fysiska accesser till mekanisk disk när jag jobbar men ändå inte behöver planera och flytta runt saker så mycket av utrymmesskäl.

Sedan har jag 3 Tb gröndisk (WD green) för arkiv och annat i burken och fler såna i en fileserver.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Behöver HJÄLP
Har beställt ny dator för bildbehandling, blev lite panik så jag har kanske köpt nåt fel men det blev
2 SSD 250 GB/st
1 7200rpm 2TB
1 5000rpm 3TB
32 GB minne
Grafik GT 640 2040 MB
I7 4770K (Haswell)
MSI Z87-G45 gaming ATX
Windows 8

Tänket köra Photoshop och CO pro 7 samt NIK paketet till PS.
Blir troligen Office paketet också.

Hur ordnar jag till mina diskar och program på bästa sätt???????

Virusprogram???????

Kom gärna med andra matnyttiga synpunkter också!

/LG
Vad säger supporten på den firma , där du köpt datorn?
 

antic

Aktiv medlem
Snackade lite med Overclockers (oc.nu, lokal butik men även webshop). De har gjort några system med SSD cache för HDD men de har slutat med det helt. Bättre att bara köpa fler och större SSD om prestanda är viktigt. Det är väl sant. Orkar inte finlira med mekaniska diskarna. Kör nu import/arbetsfiler till en ny 500 Gb SSD, system på en 120 och scratch på en annan 120 sen tidigare. Kommer nog inte behöva flytta om filer till mekanisk disk mer än kvartalsvis möjligen, det är hanterbart.
 
ANNONS