Annons

Hjälp! En laptop för bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Som sagt är inte Apple på tapeten.
Det är inte OSX jag ogillar utan den stängda värld som Apple vidhåller där jag inte kan bygga och uppgradera mina egna datorer. Men jag ville inte föra in den diskussionen i den här tråden och är tacksam om ni inte heller gör det, vill bara liksom trådskaparen ha tips om intressanta alternativ som INTE är från Apple.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är inte OSX jag ogillar utan den stängda värld som Apple vidhåller där jag inte kan bygga och uppgradera mina egna datorer.
Att man inte kan uppgradera moderna, väldigt lätta bärbara datorer är ju inget unikt för Apple utan gäller även t ex toppmodellerna från Asus som nämnts i tråden.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Att man inte kan uppgradera moderna, väldigt lätta bärbara datorer är ju inget unikt för Apple utan gäller även t ex toppmodellerna från Asus som nämnts i tråden.
Som sagt önskar jag att diskussionen om sådant hålls utanför denna tråd så den inte spårar ur, speciellt då jag inte ens skapade den.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Som sagt önskar jag att diskussionen om sådant hålls utanför denna tråd så den inte spårar ur, speciellt då jag inte ens skapade den.
Det enda jag försökte diskutera var att flera av de datorer (Asus, Lenovo) som nämnts i tråden (av dig själv och av andra) är konstruerade på ett sätt som gör dem mycket svåra (eller omöjliga) att "bygga och uppgradera" själv. Vilket kan vara bra att veta för den som tycker att det är en viktig faktor.

Jag har lite svårt att förstå varför du "önskar att diskussionen om sådant hålls utanför denna tråd". Den handlar väl om vilka för- och nackdelar olika bärbara datorer har?
 

afe

Aktiv medlem
Jag bytte minne och hårddisk i min Asus. Det var inte särskilt svårt.

Det finns dock datorer där det är svårare, men håll Apple utanför diskussionen - det är inte en vs- tråd ;)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag bytte minne och hårddisk i min Asus. Det var inte särskilt svårt.
Okej, då måste jag ha missuppfattat. Vad jag har läst om UX301 så har den fastlött arbetsminne, precis som den modell jag nämnde, men det kanske inte stämmer då.

... håll Apple utanför diskussionen - det är inte en vs- tråd ;)
Det är inte jag som försöker göra det till en vs-tråd. Jag har bara diskuterat den fråga som är trådens rubrik, nämligen vilka intressanta alternativ det finns om man vill ha en laptop för bildbehandling. Att det skulle vara tabu att nämna modeller från vissa tillverkare är ju inte rimligt.
 

Frost_V

Avslutat medlemskap
Hej,

Läst igenom tråden då jag måste köpa ny dator. Har idag en DELL XPS M1330 och ja, den är sliten och är en gammal jobb dator. inte bildredigering men som jag använt till det.Men nu har dvd brännaren kraschat, det fattas några tangenter och bildredigeringen går sååå trögt så jag blir så trött och besviken på all väntan som medför bildredigering.

Har dock inte stor budget.. och tänkte springa iväg och köpa en på elgiganten nu i veckan på erbjudande
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXMEZED004/acer-aspire-e1-15-6-barbar-dator-gra

Men efter att läst på lite (i tråden) så är jag osäker som sjutton... Det mesta inom datan innehållsmässigt är grekiskaförmig,men STP skärm var verkligen nytt och det verkar ju faktiskt viktigt.Men då stiger prislappen..

Ni som kan det här med SSD,STP,Ghz osv... Är denna något att ha:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/acer-aspirev5-572g-53338g50akk/190456.3003/#tabs

Är full HD okey med en i5-3 processor,eller bör man satsa på i5-4 processorn istället och skippa ex full HD om det stannar vid samma prislapp? Usch vad svårt detta är.

Tack för en bra tråd!!
 

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Läst igenom tråden då jag måste köpa ny dator. Har idag en DELL XPS M1330 och ja, den är sliten och är en gammal jobb dator. inte bildredigering men som jag använt till det.Men nu har dvd brännaren kraschat, det fattas några tangenter och bildredigeringen går sååå trögt så jag blir så trött och besviken på all väntan som medför bildredigering.

Har dock inte stor budget.. och tänkte springa iväg och köpa en på elgiganten nu i veckan på erbjudande
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXMEZED004/acer-aspire-e1-15-6-barbar-dator-gra

Men efter att läst på lite (i tråden) så är jag osäker som sjutton... Det mesta inom datan innehållsmässigt är grekiskaförmig,men STP skärm var verkligen nytt och det verkar ju faktiskt viktigt.Men då stiger prislappen..

Ni som kan det här med SSD,STP,Ghz osv... Är denna något att ha:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/acer-aspirev5-572g-53338g50akk/190456.3003/#tabs

Är full HD okey med en i5-3 processor,eller bör man satsa på i5-4 processorn istället och skippa ex full HD om det stannar vid samma prislapp? Usch vad svårt detta är.

Tack för en bra tråd!!
Den från Net On Net skulle jag föredra pga skärmupplösningen, det gör stor skillnad i upplevelsen när du redigerar bilder.

Skillnaden mellan generation 3 och 4 på i5 är inte så mycket prestanda som effektförbrukning, du kan således räkna med att få längre batteritid med den senare generationen.

Den från Net On Net har mer minne, det har du nytta av.

Båda har ganska långsamma hårddiskar, effekten av det märks mest vid uppstart men påverkar naturligtvis all laddning från disk. Skulle det bli ett problem så är det säkert en vanlig 2,5 tummare som kan bytas ut mot en SSD.

Det kommer förstås att bli ett jättelyft från det du har.
 

Frost_V

Avslutat medlemskap
Den från Net On Net skulle jag föredra pga skärmupplösningen, det gör stor skillnad i upplevelsen när du redigerar bilder.

Skillnaden mellan generation 3 och 4 på i5 är inte så mycket prestanda som effektförbrukning, du kan således räkna med att få längre batteritid med den senare generationen.

Den från Net On Net har mer minne, det har du nytta av.

Båda har ganska långsamma hårddiskar, effekten av det märks mest vid uppstart men påverkar naturligtvis all laddning från disk. Skulle det bli ett problem så är det säkert en vanlig 2,5 tummare som kan bytas ut mot en SSD.

Det kommer förstås att bli ett jättelyft från det du har.

HEJ igen!

TACK!!! Nu undrar jag vilken av dessa är att föredra?

Den från netonnet : http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-15---16-tum/acer-aspirev5-572g-53338g50akk/190456.3003/

eller:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=794824#extra

Båda är okey i pris så frågan är vilken som är bäst för bildredigering i photoshop/bridge?

Tacksam!!

Mvh Veronica
 

reboot81

Aktiv medlem
Den från NoN för 6290kr hade jag valt, mest för att den har högre upplösning på skrämen: 1920x1080 mot 1366x768.
Däremot, om du kommer köra med extern skärm - ja då hade jag valt den andra, mest för att den har en snabbare hårddisk.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Den från NoN för 6290kr hade jag valt, mest för att den har högre upplösning på skrämen: 1920x1080 mot 1366x768.
Däremot, om du kommer köra med extern skärm - ja då hade jag valt den andra, mest för att den har en snabbare hårddisk.
Samma här, absolut minst full HD och IPS om du ska bildredigera på den.
 

Eva M

Medlem
Köpa Laptop

Har suttit och läst den här tråden och försökt bli klokare. Behöver köpa en Laptop eftersom jag kommer att börja arbeta i Norge ett par veckor i stöten och måste kunna arbeta med bildredigering i Lightroom och PS under dessa veckor. Jag vill ha minst 15", inte touchskärm och efter vad jag har förstått ska jag se till att köpa en med i7-4xxx processor. Batteritid är inget stort problem, räknar inte med att behöva använda den i batteriläge speciellt mycket. Räknar med att lagra bilderna på en extern hårddisk
Har tittat på den här: Acer Aspire V3-772G-747a8G87

Kan det vara ett vettigt alternativ?
 
ANNONS