Annons

Batteri till Olympus 35RC?

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Godkväll!

Någon som har praktiska tips på vilket batteri man ska använda till en Olympus 35 RC? Jag har (såklart) sökt på Google och hittat att det ska vara ett PX-625 som inte finns längre. Sen finns det så himla många olika förslag på vad som är rätt och fel.

Nån kör med 1,5 V batteri och får en kamera som överexponerar och nån kör med nått annat specialbatteri som bara håller någon månad.

Är det någon som har tips på vad som funkar?
 

beetle

Aktiv medlem
SR44 1.5 V med en enkel metalladapter och kompensera med filmkänsligheten, det gör jag med alla mina kameror som ursprungligen hade PX625.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Grattis till en fantastisk kamera! Jag köpte min med repig lins och trasig bländare som jag lyckades laga och trots den repiga linsen är den skarp på 18x24cm kopior redan från bl. 4. Min dröm är att en vacker dag köpa en inyskick med repfri lins.. Mmm.. :)
 

olind

Aktiv medlem
Tack för snabba och bra svar!

beetle: Hur mycket ställer du om din ISO? Om du kör på 200 ISO-film?

Jag har fotat mycket med min Olympus XA och så i julas fick jag min pappas Trip35 som jag håller på att fota med just nu. Jag tänkte att de va tillräckligt med kameror men så låg det en XA3 och en 35RC på en loppis förra veckan. Båda i fantastiskt fint skick. Det fanns en XA och en XA3 till där om nån letar. På Slottskogsgatan i Göteborg.

35RCn har tillhört en Arne Hedin i Göteborg. Han har verkligen tagit väl hand om den :)

MrKarisma: Ska jag gör a mig av med den nångång hör jag av mig!
 

beetle

Aktiv medlem
Jag jämför bara med en annan kamera (oftast en digital) på ett jämnt belyst område t ex en vägg. Ställ in samma bländare/tid som på den jämförande kameran och justera med filmkänsligheten så att exponeringsnålen eller vad du nu har hamnar rätt. Svårt att säga ett generellt värde på hur mycket man ska kompensera med, skiljer sig mellan olika kameror - därför gör jag på detta sätt och det har fungerat bra för mig.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Bäst torde vara att köpa en adapter för silveroxidbatterier som reducerar spänningen från 1,5 V till 1,35 V. Finns i Sverige hos Analoga kameror Stockholm eller exempelvis från Small Battery Company i Storbrittanien. Alternativt zinkluftsbatterier som ger 1,4 V. Notera i så fall skillnaden mellan 625 och 675, de sistnämnda brukar finnas lättillgängliga i handeln men är av en annan storlek.
 

easyrider

Aktiv medlem
Bäst torde vara att köpa en adapter för silveroxidbatterier som reducerar spänningen från 1,5 V till 1,35 V. Finns i Sverige hos Analoga kameror Stockholm eller exempelvis från Small Battery Company i Storbrittanien. Alternativt zinkluftsbatterier som ger 1,4 V. Notera i så fall skillnaden mellan 625 och 675, de sistnämnda brukar finnas lättillgängliga i handeln men är av en annan storlek.
Tack för tipset! Men lustigt ändå att adaptern kostar mer än vad jag betalde för min olympus.
 

easyrider

Aktiv medlem
Min enkla metalladapter kostade 25 kr från Kina tror jag. Tycker det är lite "overkil"l att köpa en adapter som reducerar spänningen, går lika bra att ändra filmkänsligheten. Fick bra resultat förra året med en Leica Cl och en Nikon F förra året genom att göra så!
Grymt! Vad heter adaptern på ebay?
 

beetle

Aktiv medlem
Min enkla metalladapter kostade 25 kr från Kina på ebay tror jag. Nu hittar jag bara dyrare alternativ och flerpack när jag snabbt kollar :(

http://www.ebay.com/itm/BATTERY-ADAPTER-H-D-MR-9-625A-x2pieces-for-Olympus-OM-1-Nikon-F-Canonet-QL17-/301472089779?pt=US_Vintage_Cameras&hash=item46312306b3

http://www.ebay.com/itm/5x-Batterie-Adapter-mit-LR44-Alkaline-1-5V-als-Ersatz-fur-MR9-PX625-und-PX13-/151571956306?pt=DE_Photographica_Zubehör&hash=item234a648252

Tycker det är lite "overkill"l att köpa en adapter som reducerar spänningen, går lika bra att ändra filmkänsligheten. Fick bra resultat förra året med en Leica Cl och en Nikon F genom att göra så!
 

olind

Aktiv medlem
Jag kan absolut tänka mig att köpa en såndär lyxig batteri-omgörare men bara om jag vet att det är denna kameran jag kommer fota med mycket. Annars kommer det bara bli ännu en grej som ligger och skräpar :)

Planen är att börja med att testa med ett SR44 eller LR44 (som jag har liggande)

Jag har gjort så en gång med en Minolta HiMatic F och då gjorde jag bara en folieplatta som jag fyllde ut med på höjden och en kartongring som jag fyllde ut med på bredden.
 

beetle

Aktiv medlem
Alla sätt är bra utom dom dåliga :) Själv har jag flera kameror som ursprungligen krävde ett PX625 batteri och jag har även kameror som behöver två! Så därför har jag införskaffat två metalladaptrar för flera år sedan. Dagens pris 100 kr för två är nog dubbelt vad jag betalade men ändå rätt så okay??
 

markbe

Avslutat medlemskap
Som du märker finns det många olika lösningar på problemet. Är man händig och har rätt kunskap ska det även gå att göra egna adaptrar ur gamla 625-batterier (OBS den moderna varianten, kvicksilver vill man inte komma i kontakt med).

Vad man än väljer för lösning så rekommenderas generellt silveroxidbatterier (SR) framför alkaliska (LR) då de är mer stabila i sin urladdningskruva (silveroxidbatteriet håller sin spänning med det alkaliska batteriet tappar sin spänning mer successivt under urladdningsförloppet). Hur mycket det egentligen påverkar vet jag inte, men om man skjuter diafilm och är noga med exponeringen kan det nog vara värt att ha i åtanke.
 
ANNONS