Annons

Fota med Pen halvformatskameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon av er som fotar med någon av Olympus halvformatskameror? Hur är de att använda egentligen? Jag fotar med en XA och Trip35 och trivs med det. Jag har även just hittat en 35RC som jag ska testa.

Hur är Pen-varianterna att använda jämfört med dem?
 

beetle

Aktiv medlem
Främsta anledningen att använda halvformatskameror är väl att man får ut dubbla antal rutor?
Finns dock ett antal fina Pen-modeller med utbytbar optik och också ett antal "tråkiga" med selenceller. Har själv aldrig använt någon Pen-modell så jag kan tyvärr inte säga något om användandet av dessa, däremot har jag använt Canon Dial - en mycket rolig kamera. Känd bl a av att Jacob Holdt tog ett antal tusen diabilder med just den kameran.
 

beetle

Aktiv medlem
Ett nytt begrepp för mig. Intressant! Det borde en Olympus halvformatare vara perfekt för! Go for it!
 

mapem

Aktiv medlem
Jag hade en Pen Ft en gång i tiden. Mycket trevlig liten kamera som gick ner i en ficka med en liten normal på, kanske inte jeansficka men jackficka i alla fall. Många bilder blev det på en rulle och jag slösade nästan lika mycket som nu när digitala bildrutor är gratis. Kvaliten på kamera och objektiv var hög. Men rutorna blev ju små. Det märktes mest när jag fotade dia. Och när jag använde snabb film kunde kornet bli vär påtagligt ibland. Men för din idé borde det funka bra.
 
ANNONS