Annons

Dra fram filmen krånglar, Olympus 35RC

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just köpt en gammal 35RC som ser ut att vara i jättefint skick. Jag testade att stoppa i en film och allt såg fint ut. Men efter 3-5 bilder hänger sig frammatningen och man hör bara klick-klick-klick. Drar jag vidare kommer filmen gå sönder.

När jag tittade mer noga såg jag att det satt en bit film i ett av hålen i rullen som snurrar runt filmen. Den satt väldigt hårt fast men jag tycker inte att det borde ha med det att göra.

Med mitt otränade öga ser det ut att fungera som det ska men jag vet inte vad jag letar efter.

Någon med bra tips?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Kolla att upptagningsspolen går runt som den ska och verkligen lindar upp filmen.

Symptomet som du beskriver tyder på att filmen endera har lossnat från upptagningsspolen eller att upptagningsspolen inte har tillräckligt mycket friktion för att kunna linda upp filmen. När man har dragit fram några rutor kommer filmen som då ligger i den högra kammaren att tryckas utåt och stoppa frammatningen, och då kommer tandhjulet bara att riva i perforeringen.
 

olind

Aktiv medlem
Tack!

Nu vet ju inte jag riktigt hur mycket friktion det ska vara men spontant känns detta precis som du säger som för lite. Håller man fingrarna löst på spolen snurrar den mot axeln.

Ska jag bara lyckas lösa det också då :)
 
ANNONS