Annons

Gamla Konicaobjektiv på nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Davidisaksson

Ny medlem
Hallå!

Jag hittade pappas gamla Konica Autoreflex TC hemma med 4 st objektiv!
Det skulle vara nice att försöka använda objektiven på min Nikon D80, är det möjligt att bara sätta på eller skulle man behöva en adapter mellan linsen och kamerahuset?

David
 

linusericsson

Aktiv medlem
Det går inte att bara sätta dit objektivet (då hade du väl redan provat, eller hur?)

Rent teoretiskt så skulle det gå att sätta dit en adapter eftersom avståndet mellan bajonetten och sensorn/filmen är mindre på Konica-kameran än på en Nikonkamera. Men om det existerar sådana
vet jag inte.

Hur som helst så blir det helt manuellt med bländare och fokus.
 

Davidisaksson

Ny medlem
Nej, det förstår jag :)

Jo, jag har googlat lite men jag är osäker på om jag har hittat något som skulle funka..
Hade vart lite kul om jag fick det att funka :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det går inte att bara sätta dit objektivet (då hade du väl redan provat, eller hur?)
Konicas AR-fattning och NIkons F-fattning är faktiskt tillräckligt lika i måtten för att det ska gå att montera ett AR-objektiv på en F-kamera. Jag avråder dock från att prova utan att ha läst på ordentligt om vad som kan gå fel. Man får t.ex. inte vrida fast objektivet helt, för då får man trubbel ...

Fokus till oändlighet får man inte heller, men det går att ta bilder.

En adapter är en mycket bättre idé, men jag vet inte om skillnaden i registeravstånd är tillräckligt stor för att en adapter ska få plats.
 

linusericsson

Aktiv medlem
Oj, nu tänkte jag lite fel inser jag...

Du ville ju sätta ett Konica-objektiv på en Nikonkamera, då blir det ju tvärt om...
Eftersom konicaobjektivet har ett fokalavstånd på ca 40mm och Nikon ca 46 mm så går det inte att använda en adapter eftersom objektivet kommer för långt ifrån sensorn hur man än gör.



Det går inte att bara sätta dit objektivet (då hade du väl redan
provat, eller hur?)

Rent teoretiskt så skulle det gå att sätta dit en adapter eftersom avståndet mellan bajonetten och sensorn/filmen är mindre på Konica-kameran än på en Nikonkamera. Men om det existerar sådana
vet jag inte.

Hur som helst så blir det helt manuellt med bländare och fokus.
 

PMD

Aktiv medlem
Konica AR-objektiv går att använda, med adapter, på spegelfria systemkameror. Jag vet att det finns adaptrar till Micro Four Thirds och Sony NEX, men det finns antagligen också till Samsung NX, Fuji XPro-1, Pentax Q och Nikon 1.
 

roidebbot

Ny medlem
Konicaobjektiv på Nikon

Jag har också en massa fina Hexagon objektiv som jag skulle vilja använda.
borde det inte vara möjligt att ta t.ex en begagnad Nikon D60 och flytta fram bildsensorn
6 mm och montera objektivfästet från en konicakamera på nikonkameran.
Man får ju fotografera helt manuellt men det är man ju van vid om man har kört Konica
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har också en massa fina Hexagon objektiv som jag skulle vilja använda.
borde det inte vara möjligt att ta t.ex en begagnad Nikon D60 och flytta fram bildsensorn
6 mm och montera objektivfästet från en konicakamera på nikonkameran.
Man får ju fotografera helt manuellt men det är man ju van vid om man har kört Konica
Ingenting är omöjligt, men flyttar du fram sensorn (vilket i sig skulle vara en extremt komplicerad sak att göra) så får inte spegeln längre plats mellan sensor och objektivfattning längre.

Det finns ett oändligt mycket enklare sätt att använda de objektiven på en modern kamera: Köp valfri spegelfri kamera + en adapter mellan deras fattning och Konica. Fungerar jättebra, kostar lite och kräver inga komplicerade ombyggnader.

Sådana adaptrar är inte dyra:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NEX-AR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=M43-AR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EM-AR
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har också en massa fina Hexagon objektiv som jag skulle vilja använda.
borde det inte vara möjligt att ta t.ex en begagnad Nikon D60 och flytta fram bildsensorn
6 mm och montera objektivfästet från en konicakamera på nikonkameran.
Man får ju fotografera helt manuellt men det är man ju van vid om man har kört Konica
Om du vill ha en kamera att sätta bakom dina Hexagon objektiv så välj en spegellös kamera i så fall. De har mycket kortare registeravstånd och till dem brukar det dessutom finnas adaptrar för all världens mer eller mindre märkliga objektiv.
 

sceptic

Aktiv medlem
Precis som sagts så har Konicaobjektiv väldigt kort registeravstånd (kortast av alla SLR-kameror, till och med) vilket gör att alla andra tillverkares objektiv passar på Konicahus, men inte vice versa. Av den anledningen har Konicaobjektiv tidigare varit extremt billiga i förhållande till deras prestanda (de har ju inte kunnat användas annat än på Konicahus). Konicaobjektiv är generellt sätt välbyggda, med undantag för deras bländarmekanik (se nedan).

Nu när spegelfritt blivit en hyfsat stor marknad har priserna på Konicagluggar skjutit i höjden, vilket är bra för säljare och mindre bra för köpare...

Dock är många vanliga Konicaobjektiv fortfarande löjligt billiga (135/3.5, 28/3.5, 52/1.8 kan man få för en hundralapp styck, eller mindre, om man letar lite, för att nämna några).

Hyfsat bra betalt får man för 85/1.8, 135/2.5, 50 & 57/1.4 och 57/1.2. Det finns en serie objektiv kallad UC, vilket är mångdubbelt dyrare än andra, har du ett sånt objektiv kan du skatta dig lycklig

50/1.7 har rykte om sig att vara i princip det skarpaste objektivet som finns (i alla fall om du frågar Konica-fans...) och är faktiskt skarpt och bra. Jag föredrar den äldre varianten med 0.45 m närgräns, det är bättre byggt (mindre plast) än det senare med 0.55 m gräns.

Nåt jag ogillar med de flesta Konicaobjektiv är deras relativt tröga bländarring/bländarmekanism; där finns det andra tillverkare som löst mekaniken på ett klart bättre sätt.

Kort sagt, glöm bort att använda objektiven på din befintliga Nikonkamera. Skaffa en spegellös kamera, eller, om du vill sälja dem, kolla upp att de har något värde (personligen brukar jag inte orka sälja objektiv som ger nån hundring i vinst, inte värt mödan).

/Jonas (som har köpt, använt, reparerat och sålt ett 10-tal olika modeller av Konicaobjektiv)
 

Urr

Aktiv medlem
Intressant läsning. Jag har kommit över en Konicautrustning med ett fungerande TC-hus, 28/3,5 40/1,8. 50/1,7, 135/3,5 och ett Sigma 35-70/2,8-4. Kan bara hålla med om att det är god byggkvalité på optiken. Med tanke på alla andra gamla objektiv jag äger är det läge att skaffa en spegelfri systemkamera. Ser dessvärre ut som det är fel på bländarmekanismen på Sigmat.
 

PMD

Aktiv medlem
Det går faktiskt att montera ett Konica AR-objektiv på en Nikon-kamera med F-fattning rakt av, om man är mycket försiktig...

Man kan inte fokusera till oändligt.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hallå!

Jag hittade pappas gamla Konica Autoreflex TC hemma med 4 st objektiv!
Det skulle vara nice att försöka använda objektiven på min Nikon D80, är det möjligt att bara sätta på eller skulle man behöva en adapter mellan linsen och kamerahuset?

David
Stoppa i film i Konican och ta bilder med den i stället! Det är kul och ger (tillbaka?) känslan när man var tvungen att tänka sig för en extra gång innan man brände av!

Per.
 

olind

Aktiv medlem
Lite OT men jag berättar mina erfarenheter.

Min tanke var att hitta en analog känsla, fokusera manuellt och få ner hastigheten på fotandet men ändå ha fördelarna med digitalt. Jag har använt gamla Olympus-gluggar på Canon (550d). Det funkar med en adapter däremot är det en pina att faktist använda.

Exponeringen är stökig. Jag brukar få fota en hel del testbilder. Har någon tips på hur man verkligen gör detta så säg :) Jag har använt helt manuellt eller bländarläge men jag blir inte riktigt klok på hur man gör inställningarna med bländarringen och bländarinställningarna i kameran.

Fokuseringen är ännu stökigare. Jag måste nästan alltid gå till skärmen och ställa in fokus där. Men så tycker jag inte om att fota med skärmen och då blir det knöligt. (Helst vill jag ha skärmen avstängd helt.) Så har jag istället köpt en adapter med AF-chip men den är inte pålitlig alls. Det man vill är ju att ha en såndär fin matt-skiva som gamla kameror har. Det går att sätta in en sån i kameran men då förlorar man sin AF? Dessutom måste man hela tiden fokusera på full glugg och sedan blända ner när man ska fota.

Jag tror att dessa problem löser sig om man använder en kamera med elektronisk sökare. Som har bra stöd för "focus peaking". Nån som testat?
 

Smw

Aktiv medlem
Lite OT men jag berättar mina erfarenheter.

Min tanke var att hitta en analog känsla, fokusera manuellt och få ner hastigheten på fotandet men ändå ha fördelarna med digitalt. Jag har använt gamla Olympus-gluggar på Canon (550d). Det funkar med en adapter däremot är det en pina att faktist använda.

Exponeringen är stökig. Jag brukar få fota en hel del testbilder. Har någon tips på hur man verkligen gör detta så säg :) Jag har använt helt manuellt eller bländarläge men jag blir inte riktigt klok på hur man gör inställningarna med bländarringen och bländarinställningarna i kameran.

Fokuseringen är ännu stökigare. Jag måste nästan alltid gå till skärmen och ställa in fokus där. Men så tycker jag inte om att fota med skärmen och då blir det knöligt. (Helst vill jag ha skärmen avstängd helt.) Så har jag istället köpt en adapter med AF-chip men den är inte pålitlig alls. Det man vill är ju att ha en såndär fin matt-skiva som gamla kameror har. Det går att sätta in en sån i kameran men då förlorar man sin AF? Dessutom måste man hela tiden fokusera på full glugg och sedan blända ner när man ska fota.

Jag tror att dessa problem löser sig om man använder en kamera med elektronisk sökare. Som har bra stöd för "focus peaking". Nån som testat?


Hej !

Skumt, jag använder ibland om-optik med adaprar, har några olika programerbara
som jag tycker fungerar bra, bränvidd, bländare och fokusförskjutning är programerbart.

Av någon anledning som jag inte vet så behöver Canonk veta faktisk bländare för
att ge rätt exponering, är adaptern programerad till 5,6 ( vilket jag anser vara "bäst" )
så ska optiken vara inställd på 5,6 och då brukar det blir det bra.

//MW
 

olind

Aktiv medlem
Att Canon behöver veta bländaren för att ge rätt exponering skulle förklara varför det är knöligt att använda den. Min står på F0 i adaptern och exif-datan.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag minns rätt så exponerar EOS-kameror "rätt" i Av-mode med "dumma" objektiv och bländaren registreras som f/1.0 i EXIF. Bländarringen måste blända ner när man vrider på den, så adaptern behöver vara gjord för det (eller om det finns en nedbländningsknapp på objektivet).

Det var några år sen jag provade, men jag kan testa igen om intresse finns.
 
ANNONS