Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fästa gummisidorna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Dubbelhäftande "tejp" brukar det vara från början. Eller egentligen bara adhesivfilmen. 3M t.ex. tillverkar. Kanske inte helt lätt att hitta återförsäljare till konsument. Testa med e-bay.
 

Smw

Aktiv medlem
Dubbelhäftande tejp. Du är ett geni! Tack:)

Nu är den ren och fin. Räkneverket är lagat och allt är rengjort. Tyvärr fick jag inte liv i ljusmätaren så jag får gissa exponeringen.

Jag brukar använda denna: http://www.squit.co.uk/photo/exposurecalc.html
Hej !

Ljusmätare utan batteri brukar använda selenceller, de fungerade i allmänhet kollosalt bra
fram till att de helt plötsligt dör.
Vet inte varför, har sökt lite, några hävdar ålder ( typ oxidation ) andra ljusbelastning.

Det går att bygga om till kiselcll från ex RS, men kanske inte värt jobbet.

komplettera med ex en sån här ( Sekonic L28)
http://www.ebay.com/itm/SEKONIC-STUDIO-DELUXE-MODEL-L-28-/251944597043?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3aa9117633

Se upp med US varor, frakt och exportavgifter gör det ofta dyra.
Sök inom EU eller Asien.



//MW
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Gamla ljusmätare finns ofta till försäljning på Tradera.
Ibland även fungerande. :)

Har man en smartphone så finns det ljusmätarappar att ladda ner (gratisversionerna brukar duga bra).

Annars tycker jag att den där exponeringskalkylatorn verkar vara rätt fiffig. Ett slags hjälpmedel till "sunny 16"-regeln.
 

olind

Aktiv medlem
Jag har kört med exponeringskalkylatorn på några filmer och det funkar långt över förväntan :) Nån mer som kör så?
 

Ventures

Aktiv medlem
När jag tittar närmare på kameran ser jag att det ju är en likadan som den första jag använde. Den var mina föräldrars, tung och gedigen. Problemet var att det tog sådan tid att fota en hel rulle eftersom det blir 72 bilder. Ibland satt nog filmen i ett par år. Jag skannar dia från den kameran tagna på 60- och 70-talet när andan faller på och det är förhållandevis bra kvalitet på bilderna.
 

olind

Aktiv medlem
Kul!

Hur funkade det med dia från en sån? Fick man diptyker (bildpar)? Eller gjordes det något smart så det blev 72 ramar?

Jag köpte den både för att ha som snapshot-kamera och även att testa att göra diptyker.
Jag trivs bra med den förutom att jag har lite svårt för zon-fokus. Det är så svårt att avgöra avstånd. Har ni några tips på hur man gör?
 

Bilagor

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Man satte in dem i ramar för halvformat, och Kodak ramade in dem i ramar med rätt storek på öppningen.
 
ANNONS