Annons

MacBook pro och grafikkort?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att anskaffa en MacBook pro för bildredigering, PS & LR. Ska ha en med i7 Q, 16 Gb minne och 512 Gb SSD. Men det finns många och det som skiljer dom år verkar vara grafikdelen, spelar det någon roll om man ska ha den till mitt ändamål och inte spela spel på den?

En var billigare än alla dom andra, finns det någon anledning att inte köpa denna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2751958
 

BugEyes

Aktiv medlem
Tack för klargörandet av varför den modellen var billigare då.
Någon som har svar på själva grundfrågan, om grafikdelen påverkar när man jobbar i PS och LR?
 

Surgeon

Aktiv medlem
Ungefär vad du gör gissar jag, stoppar in massor med råbilder och ställer dom i LR, redigerar en del i PS där jag kör vissa filter etc. Exporterar i olika format.
Grafikkortet påverkar inte nämnvärt prestandan för stillbilder, mycket minne är bättre och du skrev ju 16GB och det räcker långt

Själv har jag några Mac´ar och den jag redigerar mest på förutom iMacen är en 2 år gammal MacBook Pro 15" SSD och 16GB,,,funkar som en dröm

//M
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Använder du LR6 /CC så kan du få problem och bli tvungen att stänga av GPU accelerering.
Lyckas du uppdatera grafikkortets drivrutiner så att det spelar med LR så kan det funka.
Video däremot har mer nytta av GPU. Men det beror på om programmet kan använda GPU.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Ungefär vad du gör gissar jag, stoppar in massor med råbilder och ställer dom i LR, redigerar en del i PS där jag kör vissa filter etc. Exporterar i olika format.
Renderingen i LR bör påverkas till det snabbare.
Men då jag saknar personlig erfarenhet av att jobba i LR med ett sådant grafikkort som sitter i en sådan maskin, så vet jag inte riktigt hur stor betydelse det har i praktiken.

Som redan påpekats så har minne stor betydelse.
SSD gör också skillnad, de nyare MBP har en ännu snabbare typ av lagring.
Vad det gäller LR så har du också nytta av många kärnor i processorn.
Inte minst vad det gäller när du exporterar bilderna.
Exportfunktionen klarar av att använda flera kärnor med mycket hög effektivitet.

Om du ska använda de nya funktionerna för panorama eller HDR, så har ett bra grafikkort påtaglig betydelse för prestandan.

Man bör i sammanhanget komma ihåg att det jag skriver gäller de nyaste versionerna av LR.
De äldre versionerna skalar inte alls lika bra på flera kärnor, och har inte alls samma nytta av kraften hos ett bra grafikkort.
 

ErikssonRobin

Aktiv medlem
Jag har haft 2 olika Macbook's och sitter nu på en Macbook Pro 2014.
Det är standard varianten med 16gb ram och Iris Pro grafik dvs den billiga.

För stillbilder flyter det på som smör i de flesta sammanhangen. Att redigera filer från D810 är inga problem. Jag brukar öppna 100-200 raw-filer i Adobe Camera Raw och konvertera till Jpg för att senare göra timelapse sekvenser av detta och har inte mött några hinder.

Där det börjar hosta däremot är videoredigering och framförallt i 4K eller mer. När man skall köra motion tracker eller warp stabilizer så börjar det gå segt. Att sedan lägga in effekter och arbeta med flera lager då börjar vi prata mindre än 1 fps vid uppspelningshastigheten inne i After Effects. Men när man lyckas rendera ut filmen till Prores format i 4K kan man spela upp utan problem.

Så ska du börja med film eller 3d-grafik kanske den dyrare är att föredra trots allt. Är majoriteten av arbetet stillbild skulle jag utan att tveka köra på den billigare.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag håller visserligen bara på¨med stillbild och att det ska bli en fyrkärning i7, 16 GB och 512 GB SSD är bestämt.. Jag klämmer nog i med den bättre grafiken som heter AMD Radeon R9 M370X också så slipper jag ångra att jag inte gjorde det.

Jag abonnerar på PS och LR (Creative Cloud) så jag har alltid fräscha versioner installerade.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Det är förra modellen (2014) och den tycks vara slutsåld
Slutade med att jag köpte en sån, webhallen har dom för 21990:-, samma processor, minnen och SSD, skärm mm som den senaste modellen. Det som skiljer är grafikkortet och petplattan, kändes inte värt prisskillnaden. Fick den igår och har fått in PS och LR, testade att lägga in alla råfiler från ett bröllop och importera dom i LR, blev imponerad över hur snabbt den importerar och renderar previews. Kommer ta ett tag att bli bekväm med den då jag kört PC sen 1984.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag håller visserligen bara på¨med stillbild och att det ska bli en fyrkärning i7, 16 GB och 512 GB SSD är bestämt.. Jag klämmer nog i med den bättre grafiken som heter AMD Radeon R9 M370X också så slipper jag ångra att jag inte gjorde det.

Jag abonnerar på PS och LR (Creative Cloud) så jag har alltid fräscha versioner installerade.
Åh Åh
Uppdatera inte LR CC/LR6 till sista om du vill undvika den nya import dialogen a lá light.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Åh Åh
Uppdatera inte LR CC/LR6 till sista om du vill undvika den nya import dialogen a lá light.
Var ju tvungen att nyinstallera på MacBooken så jag fick nog senaste vare sig jag ville eller inte. Importerade ett par tusen bilder för att testa och det funkade bra och gick snabbt, hade dock kopierat upp dom till macen först så jag flyttade dom inte.
Den renderade previews snabbare än min stora överklockade stationära PC så det var jag nöjd med.

Fick ett problem bara som jag skapat den här tråden om...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=164428
 
ANNONS