Annons

MacBook pro skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Fler frågor runt min nya mac...

1 - Vad använder ni till skärmkalibraring, jag har en fin 30 tummare men det finns inte programvara till min trogna i1 display 2 kalibrator från Gretag till macen.

2 - Kalibrerar ni den inbyggda skärmen med kalibrator, är det ens lönt?

Har försökt med dom inbyggda manuella kalibreringsprogrammen men tycker inte jag får till det helt rätt, inte som samma skärm kopplad till min PC kalibrerad med spektrometern.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fler frågor runt min nya mac...

1 - Vad använder ni till skärmkalibraring, jag har en fin 30 tummare men det finns inte programvara till min trogna i1 display 2 kalibrator från Gretag till macen.

2 - Kalibrerar ni den inbyggda skärmen med kalibrator, är det ens lönt?

Har försökt med dom inbyggda manuella kalibreringsprogrammen men tycker inte jag får till det helt rätt, inte som samma skärm kopplad till min PC kalibrerad med spektrometern.
Du bör i alla händelser byta ut din i1 display II. Färgfiltren åldras med tiden och den var inte särskilt exakt om man jämför med nya i1 display PRO. Det fanns ett utbytesprogram för ett par år sedan som jag utnyttjade. Kommer inte ihåg hur mycket man fick för sin gamla men tror jag gav cirka 1750 kr emellan.


Vilken 30 " har du? Jag kör Dell U3014 och den går numera att hårdvara kalibrera med i1 Display pro även för MAC. i1 Display Pro är den kalibrator som verkar vara kompatibel med de flesta programvaror. Så köp inte den lite billigare varianten för den fungerar inte på samma sätt. Den är låst till X-rites egna programvara.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Du bör i alla händelser byta ut din i1 display II. Färgfiltren åldras med tiden och den var inte särskilt exakt om man jämför med nya i1 display PRO. Det fanns ett utbytesprogram för ett par år sedan som jag utnyttjade. Kommer inte ihåg hur mycket man fick för sin gamla men tror jag gav cirka 1750 kr emellan.


Vilken 30 " har du? Jag kör Dell U3014 och den går numera att hårdvara kalibrera med i1 Display pro även för MAC. i1 Display Pro är den kalibrator som verkar vara kompatibel med de flesta programvaror. Så köp inte den lite billigare varianten för den fungerar inte på samma sätt. Den är låst till X-rites egna programvara.
Tack, jag har en likadan skärm som du, får bli en sån kalibrator då. Jag var redan inne på den och såg att Japanfoto har ett bra pris.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack, jag har en likadan skärm som du, får bli en sån kalibrator då. Jag var redan inne på den och såg att Japanfoto har ett bra pris.
Kört den innan det fanns program för hårdvarukalibrering för Mac. Det blev hyfsade värden.
Fast när programmet också kom för MAC blev värdena riktigt bra.
Kan vara svårt att hitta programmet på Dells sidor. De verkar skämmas för de överhuvudtaget har support för MAC. Så jag ger dig en länk.
http://www.dell.com/support/home/us/en/19/Drivers/DriversDetails?driverid=00WFY
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är inte bara MAC det gäller, går inte att hitta nånting på deras sidor...
Jo tack jag vet. Kör privat Mac men hade Dell datorer från Volvo IT när jag jobbade för dem nyligen.
Det var ett helvete att hitta drivers och annat när vi gick bytte till Windows 7 för något år sedan.
Jag har inga problem med att köra PC men det finns definitivt skäl varför jag föredrar MAC när jag får välja själv.
Det sparar helt enkelt tid och gråa hår.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Kliade mig i huvudet när du talade om hårdvarukalibrering men kom sen på att jag inte alls har en 3014 utan en 3011. Men kalibratorn köper jag ändå men får pilla i OSD menyerna för att få till det.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kliade mig i huvudet när du talade om hårdvarukalibrering men kom sen på att jag inte alls har en 3014 utan en 3011. Men kalibratorn köper jag ändå men får pilla i OSD menyerna för att få till det.
Prova och se om det fungerar. Det är väldigt dåligt beskrivet för vad det fungerar. Enligt beskrivningen finns inte heller min skärm med.
Så ja Dell ligger långt efter Apple när det gäller support.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Nu har jag köpt den och använt den och känner igen mina bilder igen :)
Det gick inte att "hårdvarukalibrera" så jag fick ställa in i OSD och resten i grafikkortets LUT. Körde också en sväng på den inbyggda skärmen och det blev bättre om inte helt bra, tycker fortfarande den drar lite åt grönt men det duger för fältarbete.
Japanfoto hade ett pris på webben och ett mycket dyrare i butiken så jag gick till Scandinavian i stället.
 
ANNONS