Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Flash Gordon

Aktiv medlem
Detta går utmärkt på alla fujihus jag har använt?
Då får du hemskt gärna berätta för mig hur du får till det.
Om jag kör följande fokus så kan jag bara få till att AF-L ger mig singelfokus.
På en Canon har jag följande fokus så länge jag håller in knappen och den slutar fokusera om jag släpper knappen.
På Fuji fortsätter avtryckets halva nedtryck att följa fokus.
Om du kan tala om för mig hur jag för Fujikameran att fungera på samma sätt som Canon så får du en guldstjärna i boken.
Jag har kört Fuji i 3 år nu och fortfarande inte lyckats få till det.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Ni som väntat/följt sådana här nya releaser tidigare. Vad är ett väntat pris på en 5D Mark IV? Kan man förvänta sig någon prisjustering nedåt på en 5D Mark III när den nya kommer, och hur stor, eller liten, skulle den justeringen kunna bli?

Jag är helt enkelt sugen på att komplettera med en 5D Mark III nu, men det känns inte som rätt läge.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Ni som väntat/följt sådana här nya releaser tidigare. Vad är ett väntat pris på en 5D Mark IV? Kan man förvänta sig någon prisjustering nedåt på en 5D Mark III när den nya kommer, och hur stor, eller liten, skulle den justeringen kunna bli?

Jag är helt enkelt sugen på att komplettera med en 5D Mark III nu, men det känns inte som rätt läge.
Du kan räkna med prisfall på resterande exemplar av den tidigare modellen när den nya blir tillgänglig, också stor tillgång på begagnade. Den nya förväntas ligga på ungefär samma pris som mkIII gjorde vid intro, ca 28000.
 

Sabud

Aktiv medlem
När jag köpte min på vårvintern när den kom kostade den 32000:- om man fick tag i någon.

Gissar att ersättaren kan kosta upp mot 35000, Canon har aldrig varit blyga när det gäller prissättning.

/Stephan
 

cls

Aktiv medlem
Ni som väntat/följt sådana här nya releaser tidigare. Vad är ett väntat pris på en 5D Mark IV? Kan man förvänta sig någon prisjustering nedåt på en 5D Mark III när den nya kommer, och hur stor, eller liten, skulle den justeringen kunna bli?

Jag är helt enkelt sugen på att komplettera med en 5D Mark III nu, men det känns inte som rätt läge.
5D3 kostade 32' att förbeställa när den introducerades och efter några månader hade priset stabiliserat sig runt 28'. Något år senare var priset stabilt c:a 25'-26', se bifogad prishistorik från Prisjakt.

En 5D4 kommer troligen att vara några tusen dyrare (det brukar vara så mellan generationerna). Om man förmodar att prisutvecklingen för en 5D4 följer liknande mönster som för 5D3 så gissar jag att introduktionspriset för de allra mest sugna som köar i förbeställning blir 35999 kr. Efter ett tag kan man troligen köpa den för runt 31'-32', och om man väntar ytterligare ett år (eller om man lyckas pricka in en kampanj) kan man nog få den för under 30'.

(Observera att det här såklart bara är en gissning, men åtminstone jag själv tror i alla fall att den är ganska nära sanningen ;-)
 

Bilagor

hne

Aktiv medlem
Det här ryktats om ett par hundra dollar lägre introduktionspris än 5DmkIII så kanske med lite tur att vi får se ett introduktionspris på 29990?
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem

Bengf

Aktiv medlem
Nja 4k är inte bara att stoppa in i kameran, annan teknik krävs nog och är inte gratis, försa vad priset blir med följande objektiv som passar extra bra med dualpixelsystemet, har de någon kortzoom f/2,8 med nya USM motorn som är på gång.

MKIV kommer nog att bli en ny favorit bland yrkesfolket, lättare, smidigare än 1DX II.
 

Macroscian

Aktiv medlem
Märkligt rykte - återstår att se om det ens finns en gnutta sanning bakom:
många och långa kommentarer

I sammanfattning: eventuellt möjlighet till mikrojustering av fokus i efterhand eller önsketänkande och missförstånd kring en detalj som har med förbättrad AF att göra.

Ganska underhållande läsning, vilket som!
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Nja 4k är inte bara att stoppa in i kameran, annan teknik krävs nog och är inte gratis,
Att få in 4k i en kamera trodde jag mest var en fråga om processor och mjukvara vilket inte borde innebära en stor förmögenhet nu för tiden, men jag kan ju ha fel ;)
Däremot hade jag välkomnat en kamera för fotografering och en för både och så att jag slapp betala för filmfunktionen. När jag fotar använder jag en kamera och när jag filmar använder jag en riktig filmkamera som är anpassad för ändamålet, inte en kamera med möjlighet till filmning.
 

robert nordin

Aktiv medlem
Nja 4k är inte bara att stoppa in i kameran, annan teknik krävs nog och är inte gratis, försa vad priset blir med följande objektiv som passar extra bra med dualpixelsystemet, har de någon kortzoom f/2,8 med nya USM motorn som är på gång.

MKIV kommer nog att bli en ny favorit bland yrkesfolket, lättare, smidigare än 1DX II.
När det gäller 1DXII sades det att Cfast var ett krav för full 4k-funktionalitet. 5D4 skall tydligen får CF och SD enligt de specar som läckts. Undrans varför Canon inte använder cfast i 5D4, visst cfast är dyra men ju fler kameror som stödjer cfast, ju större efterfrågan och därmed mer prispress. Just att man tydligen valt CF, men i övrigt stoppat in såväl Wifi som GPS tycker jag är lite synd. Visst finns det diverse sändare till 5Ds och 1DX, men dessa är ganska stökiga att ha att göra med, samt så vitt jag vet, inte har det t ex Sony kallar DirectWifi.
 

AFJ

Aktiv medlem
Med det priset kanske de lika gärna kunde låtit bli att släppa den😀
Har det publicerats någon officiellt svensk pris ännu?

Jag tycker det är en trend att alla attraktiva kameror blir allt dyrare och dyrare. Det är nog rätt naturligt nu när marknaden inte växer längre. Jag ser hellre att man släpper en ny modell till ett högt pris än att man inte gör det alls - valmöjlighet är väl alltid bra.

Jag tror nog att priset kommer sjunka lite med tiden.

Själv skall jag avvakta lite initiala reaktioner men sedan blir det nog köp. Jag tycker specen på mk IV är grym. Hade gärna sett någon bild till per sekund men jag är övertygad om att det kommer vara en fantastisk kamera. Är otroligt nöjd med min mk3 och mk4 kommer säkert vara lite bättre på alla punkter. Måste bli en vinnare för Canon som jag ser det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Att få in 4k i en kamera trodde jag mest var en fråga om processor och mjukvara vilket inte borde innebära en stor förmögenhet nu för tiden, men jag kan ju ha fel ;)
Däremot hade jag välkomnat en kamera för fotografering och en för både och så att jag slapp betala för filmfunktionen. När jag fotar använder jag en kamera och när jag filmar använder jag en riktig filmkamera som är anpassad för ändamålet, inte en kamera med möjlighet till filmning.
Går ju inte att skräddarsy en kameramodell för varje individ, med exakta specifika önskemål. Efterfrågan fins nog över att 4k behöver ingå, det blir en normal standard liksom. Gamla MKII användes väl för korta nyhetsinslag, med bra stativ så blir det inte så krångligt och man slipper att bära med sig dubbel utrustning, Profilmarna har så klart andra grejer. dom lätta kompakterna med 1 tums sensor filmar utmärkt för vanliga familje filmer tycker ja, lite svårt att handhålla för bästa stabilitet kan jag tycka att det är i bland.
 
ANNONS