Annons

Nu när jag fått min D850: några tekniska frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Efter väntan sedan släpp har jag nu fått min D850, och kommer direkt på ett par relaterade tekniska frågor.

1: mRAW och sRAW. Har det landats i något konsensus om hur bra de alternativen är? Det senaste jag läste var att det verkar vara en bättre implementation än i D810, men vad vet vi mer? Funkar de, sett från användaren, som RAW-filer utan några större uppoffringar?

2: Elektronisk slutare. Har det inte på andra kameror varit så att man tappar dynamik i bilddata om man använder elektronisk slutare? Är det så på D850 också? Gäller det både främre och bakre ridå?
 

horvendile

Aktiv medlem
Inte svar på någon av frågorna ovan, men en god nyhet från manualen: man verkar kunna gaffla med större kliv än ett steg åt gången. Äntligen! Det störde mig som fasen att man inte kunde det på D800.
(Jag har alltså inte haft tillfälle att prova detta än, bara läst det i manualen.)
 

iSolen.se

Guest
Inte svar på någon av frågorna ovan, men en god nyhet från manualen: man verkar kunna gaffla med större kliv än ett steg åt gången. Äntligen! Det störde mig som fasen att man inte kunde det på D800.
(Jag har alltså inte haft tillfälle att prova detta än, bara läst det i manualen.)
Läsa manualen....aj, inte min grej. (följer gärna tråden).

Vilken är den bästa egenskapen tycker ni så långt?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1: mRAW och sRAW. Har det landats i något konsensus om hur bra de alternativen är? Det senaste jag läste var att det verkar vara en bättre implementation än i D810, men vad vet vi mer? Funkar de, sett från användaren, som RAW-filer utan några större uppoffringar?
LR är väl inte klockrent med de komprimerade rawformaten om jag har förstått rätt.
Men antingen bör det funka eller inte, kan knappast funka till hälften.
 

PMD

Aktiv medlem
Knappast.
De fysikaliska förutsättningarna ändras inte.
Jag skulle inte utesluta det helt. Utläsningen av data från sensorn kanske görs annorlunda när man använder elektronisk slutare än när man använder mekanisk.

Jag vet dock inte om så är fallet, så vi får lämna frågan öppen tills någon som vet kan svara.
 

PMD

Aktiv medlem
D800 (made in Japan), jag kör med en och problem som var i början var AF.
D810 (made in Thailand) köpte inte, vet att de hade lite problem med bl.a AF, vita prickar vid lång exponering mm. minns inte exakt
"Made in Japan" betyder ju att grunkan är gjord i lågkvalitetslandet Japan. Nähe? Det var visst på 1960-talet.

"Made in Thailand" kanske möjligen har genomgått en liknande förändring de senaste tiotal åren.
Det gäller ju definitivt "Made in Korea".
 

ztenlund

Aktiv medlem
"Made in Japan" betyder ju att grunkan är gjord i lågkvalitetslandet Japan. Nähe? Det var visst på 1960-talet.

"Made in Thailand" kanske möjligen har genomgått en liknande förändring de senaste tiotal åren.
Det gäller ju definitivt "Made in Korea".
Nikon har tillverkat i Thailand (i digitala sammanhang) länge. Skillnaden är att de börjat tillverka dyrare och dyrare saker där. Min D80 från 2006 var tillverkad i Thailand. Även D70 tillverkades i Thailand, tror jag, och kan kanske vara den första spegelreflexkameran som Nikon tillverkade där.
 

dcmarco

Medlem
Nikon har tillverkat i Thailand (i digitala sammanhang) länge. Skillnaden är att de börjat tillverka dyrare och dyrare saker där. Min D80 från 2006 var tillverkad i Thailand. Även D70 tillverkades i Thailand, tror jag, och kan kanske vara den första spegelreflexkameran som Nikon tillverkade där.
Jag undrar vad kommer ut från Sendai? Bara D5? Verkar Nikon har viss överkapacitet där. D850 är ju premium produkt och borde tillverkas också i Japan, men det är vad jag tycker.
 

PMD

Aktiv medlem
F6 också, om inte den tillverkningen är nerlagd nu. Den tillverkades åtminstone fortfarande för några år sen.
 

AWid

Aktiv medlem
Thailand är väl numer (tillsammans med Kina) de stora producenterna av kameror och objektiv. Sonys nya flaggskepp A9 görs väl också i Thailand liksom flera G-Masterobjektiv. Nikons D7XXX-serie har väl hela dess livslängd tillverkats i Thailand.
Inte märvärdigare än att t ex en hel del av Kosta-Boda konstglas görs i bl a Turkiet och andra lågprisländer.
 

Umi71

Aktiv medlem
Min uppfattning är att Japan har tappat stort efter jordbävningen, dom verkar inte ha kommit igen efter den.
 

Radical

Medlem
Made in...

Skulle det spela roll i vilket land kameran är tillverkad? Det handlar om tillämpningen av kvalitetssystem, kompetens bland anställda samt den kullturella miljön. Tre områden som Nikon knappast tummar på oavsett var anlägningen finns. Råvaror för tillverkning samt maskinparker specificeras och upphandlas centralt.

Har haft min D850 i två månader, den är riktigt bra. Lite svårt i början, min D750 är mer ”förlåtande” med sin ”mindre” sensor. Känner att mina gluggar med VR gör mer nytta på min D850 än D750, på gluggar utan VR har jag fått öka hastigheten något när jag handhåller.

Fantastiskt funktionellt med touch screen och möjligheten att med ett finger fokusera och ta bild. D850 överglänser D750 på alla områden utom tre, upplever att D750är:

1. Vassare i mörker
2. Lättare/smidigare (850 har dock bättre ergonomi)
3. Smidigare med U1/U2 funktion.
 
ANNONS