Annons

Inställning av blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
Någon som har några enkla tumregler om blixtilställningar...
Nybörjare.
Har precis köpt mig en
GODOX TT520II
som jag tänkt lära mig tekniken med.
8 power levels 1/1 - 1/128.
M, S1 & S2. Har wirwelwss trigger.
Kameran är en canon eos 1000D.
 

cardazio

Aktiv medlem
Bra att ha i minnet:
1. Ledtalet verkar vara 33, så dela det med bländaren så får du avståndet i meter som du bör ha till subjektet vid full styrka på blixten för korrekt exponering (när du enbart har blixtinverkan).
2. Blixtstyrkan avtar kvadratiskt när du ändrar avstånd till subjektet dvs. dubblar du avståndet, så får du 1/4 av ljusstyrkan.
3. Det är 2 exponeringar du balanserar:
Blixtljus: ISO + Bländare + Blixtstyrka + Avstånd mellan blixt och subjekt
Omgivande ljus/bakgrund: ISO + Bländare + Slutartid


I övrigt skulle jag säga;
1. Sätt ISO (brukar börja på native t.ex. 100)
2. Bestäm vilket skärpedjup du ska ha (sätt bländare)
3. Bestäm hur bakgrunden ska vara exponerad (sätt slutartid)
4. Sätt blixten och ev. modifierare på det avstånd du vill ha (avgör hur "mjukt" ljuset blir)
5. Sätt ca 1/8 blixtstyrka och se om du behöver mer eller mindre kraft i blixten och justera till du är nöjd.

Om ljusförhållanden ändras t.ex. molnighet eller liknande om du är ute - ändra i första hand slutartiden. När det inte längre räcker (när det blir mörkt ute), så börja ändra ISO, men tänk på att det påverkar både bakgrund och subjekt (omgivande samt blixtljus).


När du väl kan det ovan kan det nedanför vara intressant:
TTL kan vara bekvämt om man byter perspektiv/bakgrund ofta, men då vet du inte vilka inställningar du har och det är något opålitligt beroende på ljusmätningsmetod.

Om omgivande ljuset är gult eller blått, försök matcha blixtljuset till det med hjälp av blixtgels med samma färgtemperatur.

Sista tips är att blixtstyrkan reduceras markant när du övergår till HSS (High speed sync) dvs. för slutartider under 1/250s om din kamera klarar det. Om du har perfekta inställningar på 1/250s så kanske du måste vrida upp blixtstyrkan när du går till 1/320s eller 1/400s och går då inte riktigt att räkna fram vilka inställningar du ska ha.
 

gliz68

Aktiv medlem
Får plugga.

Bra att ha i minnet:
1. Ledtalet verkar vara 33, så dela det med bländaren så får du avståndet i meter som du bör ha till subjektet vid full styrka på blixten för korrekt exponering (när du enbart har blixtinverkan).
2. Blixtstyrkan avtar kvadratiskt när du ändrar avstånd till subjektet dvs. dubblar du avståndet, så får du 1/4 av ljusstyrkan.
3. Det är 2 exponeringar du balanserar:
Blixtljus: ISO + Bländare + Blixtstyrka + Avstånd mellan blixt och subjekt
Omgivande ljus/bakgrund: ISO + Bländare + Slutartid


I övrigt skulle jag säga;
1. Sätt ISO (brukar börja på native t.ex. 100)
2. Bestäm vilket skärpedjup du ska ha (sätt bländare)
3. Bestäm hur bakgrunden ska vara exponerad (sätt slutartid)
4. Sätt blixten och ev. modifierare på det avstånd du vill ha (avgör hur "mjukt" ljuset blir)
5. Sätt ca 1/8 blixtstyrka och se om du behöver mer eller mindre kraft i blixten och justera till du är nöjd.

Om ljusförhållanden ändras t.ex. molnighet eller liknande om du är ute - ändra i första hand slutartiden. När det inte längre räcker (när det blir mörkt ute), så börja ändra ISO, men tänk på att det påverkar både bakgrund och subjekt (omgivande samt blixtljus).

TTL kan vara bekvämt om man byter perspektiv/bakgrund ofta, men då vet du inte vilka inställningar du har och det är något opålitligt beroende på ljusmätningsmetod.


Får läsa några gånger så ska jag nog få ihop det.

TTL? Vad är det nu igen?
 

cardazio

Aktiv medlem
Får läsa några gånger så ska jag nog få ihop det.

TTL? Vad är det nu igen?
Through the lens. Skickas en kort blixt innan bilden tas så kameran kan räkna ut korrekt styrka på blixten och sedan slår blixten med den av kameran valda styrkan (beror då på din ljusmätningsmetod t.ex matris, centrumvägd eller spotmätning). Har du matrismätning och en mörk bakgrund kommer blixten slå för hårt ( då kameran vill exponera korrekt som ett snitt över hela bildytan). Du får då använda blixtkompensering för att förmå blixten att använda lägre styrka. Mitt tips är att så länge som situationen inte ändras alltför snabbt så är det bättre att köra helt manuellt så du vet vad som händer hela tiden. Ger mer konsekvent resultat.
 

gliz68

Aktiv medlem
Fattat rätt?

Through the lens. Skickas en kort blixt innan bilden tas så kameran kan räkna ut korrekt styrka på blixten och sedan slår blixten med den av kameran valda styrkan (beror då på din ljusmätningsmetod t.ex matris, centrumvägd eller spotmätning). Har du matrismätning och en mörk bakgrund kommer blixten slå för hårt ( då kameran vill exponera korrekt som ett snitt över hela bildytan). Du får då använda blixtkompensering för att förmå blixten att använda lägre styrka. Mitt tips är att så länge som situationen inte ändras alltför snabbt så är det bättre att köra helt manuellt så du vet vad som händer hela tiden. Ger mer konsekvent resultat.

FATTAT BERÄKNINGEN RÄTT?

Bländare. 10..........5
Avstånd. ~3,3m...~6,6m.
ISO 100. Ju mörkare, högre ISO.
Slutare. Beronde på motivets karaktär.
Relativt neutralt motiv. Slutare 1/125.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Jag skaffade rätt nyligen en blixt att experimentera med. Det som jag tyckte var svårast att nöta in var att slutartiden inte påverkar exponeringen (när det är mörkt). Även om jag egentligen visste det justerade jag allt som oftast slutartiden för att därefter bli förbryllar över att bilden inte ändrades.

Min slutsats från att börja med blixt är att det är skoj samt att det måste ha varit obegripligt mycket svårare att lära sig på analogtiden, alternativt bra mycket dyrare med polaroidfilm.

Edit:

Jag har ju en fråga också som jag inte riktigt lyckats reda ut. Jag har iaf inte fått någon bekräftelse på det. Manualen lämnar en del att önska över lag så den har inte gett någon vägledning.

När det gäller blixtinställningarna, har jag rätt i att det endast är blixtstyrkan som justeras i manuellt läge?

Jag gissar att iso och bländare (på blixten) endast påverkar blixten om den är inställt på auto.
 

Veda59

Aktiv medlem
Moderskeppet har en bra kurs om blixtar. Jag försöker själv lära mig hur de fungerar. Tror man kan prova medlemskap gratis en vecka, annars kostar det ca hundringen i månaden. Hur många bra kurser som helst.

(Tycker faktiskt det var enklare förr. Med min analoga kamera och en blixt som inte hade någon som helst möjlighet att kommunicera med kameran. Det blev helt enkelt ljusare med blixt och mörkare utan.)
 

gliz68

Aktiv medlem
Fjärrkontroll

Moderskeppet har en bra kurs om blixtar. Jag försöker själv lära mig hur de fungerar. Tror man kan prova medlemskap gratis en vecka, annars kostar det ca hundringen i månaden. Hur många bra kurser som helst.

(Tycker faktiskt det var enklare förr. Med min analoga kamera och en blixt som inte hade någon som helst möjlighet att kommunicera med kameran. Det blev helt enkelt ljusare med blixt och mörkare utan.)
Sitter just nu och lurpassar på Blåmesar och Talgoxar vid fönstret och klurar på hur jag kan använda blixten. Har min nyinköpta fjärrkontroll med extra förlängningssladd. Bilderna blir lite mörka. Tänkte att en påse över kamera och blixt skulle funka och ställa kameran ute. Hur klarar utrustningen kyla och fukt?

Gick över på manuell intällning.
1/200, f6.3, ISO400.
Blev bättre.
 

cardazio

Aktiv medlem
FATTAT BERÄKNINGEN RÄTT?

Bländare. 10..........5
Avstånd. ~3,3m...~6,6m.
ISO 100. Ju mörkare, högre ISO.
Slutare. Beronde på motivets karaktär.
Relativt neutralt motiv. Slutare 1/125.
Om du går från bländare 2.8 till 5.6 så har du minskat ljusmängden till en fjärdedel och då får du ställa blixten på halva avståndet för att kompensera (eller höja styrkan till 4ggr så mycket). Omöjligt att säga vilken slutartid du ska ha. Beror på situatuionen men se till att ställa in kamera och blixten enligt ovan så ger det med sig till slut.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
fel

Jag skaffade rätt nyligen en blixt att experimentera med. Det som jag tyckte var svårast att nöta in var att slutartiden inte påverkar exponeringen (när det är mörkt). Även om jag egentligen visste det justerade jag allt som oftast slutartiden för att därefter bli förbryllar över att bilden inte ändrades.

Min slutsats från att börja med blixt är att det är skoj samt att det måste ha varit obegripligt mycket svårare att lära sig på analogtiden, alternativt bra mycket dyrare med polaroidfilm.

Edit:

Jag har ju en fråga också som jag inte riktigt lyckats reda ut. Jag har iaf inte fått någon bekräftelse på det. Manualen lämnar en del att önska över lag så den har inte gett någon vägledning.

När det gäller blixtinställningarna, har jag rätt i att det endast är blixtstyrkan som justeras i manuellt läge?

Jag gissar att iso och bländare (på blixten) endast påverkar blixten om den är inställt på auto.
Nej! Inställning av iso och bländare på blixten används vid manuellt läge eller autoläge (ej ttl) som nyttjar en sensor som sitter på blixten. Har blixten ttl - läge så styr du blixtens styrka (plus eller minus utifrån det läge som kameran mäter) inifrån kameran med hjälp av en funktion som heter exponeringskompensation för blixt. Ej att blanda ihop med den vanliga exponeringskompensationen som bara påverkar det naturliga ljuset (bakgrundsljuset från andra ljuskällor). Denna vanliga exponeringskompensation kan användas i alla lägen utom i M-läget på kameran. Blixtexponeringskompensationen fungerar i både P, av , tv och M-läge.
 
ANNONS