Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omfokusera efter 10 sekunder med timer?

Produkter
(logga in för att koppla)

kamerahenke

Ny medlem
Hej
De flesta kameror har ju en inbyggd timer. Jag har en Panasonic G85 och den har det också.
Nu till problemet.
Säg att du har en tripod och du står på en kulle. Du vill ta kort på dig själv utan medhjälpare. Autofokus sätts på berget långt borta, men du vill att den sätter nytt autofokus när du ställt dig i position på sekund nummer 10. Dvs inget autofokus på sekund 0. Nytt autofokus på sekund 10. Nu verkar den sätta autofokus på sekund nummer 0 vilket blir fel.

Nej, jag vill inte manuellt hålla på och labba mig fram.
Nej, jag vill inte sikta in mig på marken för att sen vinkla upp kameran.
Nej, jag vill inte använda fjärrutlösare eller app.

Går detta?
Om det inte går, kallas denna funktion något speciellt så får jag helt enkelt söka efter det vid nästa inköp.

Mvh
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Så vitt jag vet går det inte programmera detta i kameran.
Om du inte vill göra det du redan föreslagit så får du skaffa dig en fotokompis eller ta göra momentet två gånger.

/Stefan
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Timelapse

Det går att åstadkomma det du efterfrågar med Timelapse funktionen i kameran. I alla fall i min GX80 och jag antar din har samma funktion.

Välj autofokus AFC så sätter den ny fokus för varje bild. Intervallräknare på tex 10 bilder med 5 sek intervall eller vad du nu vill ha. Sen är det bara att välja enstaka bilder ur serien istället för att göra någon Timelapse.
 

kamerahenke

Ny medlem
Det går att åstadkomma det du efterfrågar med Timelapse funktionen i kameran. I alla fall i min GX80 och jag antar din har samma funktion.

Välj autofokus AFC så sätter den ny fokus för varje bild. Intervallräknare på tex 10 bilder med 5 sek intervall eller vad du nu vill ha. Sen är det bara att välja enstaka bilder ur serien istället för att göra någon Timelapse.
Grymt bra tips. Tack det skall jag testa.

Timelapse är ju helt ok om bilderna är separerade. Får testa och återkomma :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det går att åstadkomma det du efterfrågar med Timelapse funktionen i kameran. I alla fall i min GX80 och jag antar din har samma funktion.

Välj autofokus AFC så sätter den ny fokus för varje bild. Intervallräknare på tex 10 bilder med 5 sek intervall eller vad du nu vill ha. Sen är det bara att välja enstaka bilder ur serien istället för att göra någon Timelapse.
Hur bestämmer du fokus? Eller kameran får bestämma detta själv?
Blir faktiskt förvirrad varför den ska sätta om AF. Syftet?

/Stefan
 

lonian

Aktiv medlem
Den fjärrkontroll jag använder kan man låsa fokus genom att hålla löst på avtryckaren och när man trycker helt ner avfyras kameran. En ir fjärrkontroll jag hade för länge sedan så avfyrades kameran direkt man tryckte på knappen dvs gick inte att sätta fokus. Fick typ ställa in manuellt på objektivet och sedan ta kort och hoppas jag själv stod i fokusområdet.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Hur bestämmer du fokus? Eller kameran får bestämma detta själv?
Blir faktiskt förvirrad varför den ska sätta om AF. Syftet?
'Var' får man bestämma med tex en lagom stor centrumpunkt eller annat lämpligt AF mönster. Då kan man (försöka) ställa sig där sen och få fokus på sig själv istället för på bakgrunden.

'Varför' har jag svårare att svara på men TS hade ett önskemål om att det skulle fungera så. Har själv aldrig använt eller haft behov av denna funktion men gick och hämtade kameran och testade innan jag svarade så det verkligen fungerade på det sättet.
 

adl

Aktiv medlem
Äger du en smartphone?
Installera Panasonics app och kontrollera G85:an via den?
 

Third eye

Aktiv medlem
... installera Panasonics app och kontrollera G85:an via den?
Som ts skrev att han inte ville?

Jag har själv testat detta, och då med timelapse som andra föreslagit.
Har då använt autofocus och syrp genie mini.
Syftet då var att få förgrund och bakgrund i focus och behövde 2 exponeringar för varje bild.
 

kamerahenke

Ny medlem
Tänkte återkomma med feedback.
Det fungerade perfekt (eller iaf som förväntat) enligt tipset att köra Time Lapse.
Varför? För jag ville hör och häpna, ta kort på mig själv en bit bort, men inte i selfie style. Och ingen medarbetare hade jag. Och vill inte meckla med en app. Och ville bara sätta kameran på stativ och på att ta ca 1 bild i sekunden med nytt fokus etc och förhoppningsvis på mig själv :) Kunde kört filmläge i 4k och lallat runt också men ville ju ha en bild.

Däremot har jag införskaffat en Sony a7r ii men den verkar inte sätta nytt fokus även med time lapse appen. Så, det känns lite beigt

Tackar för tipset med Time Lapse. Om någon vet hur man kan ställa in Sony A7r ii att göra likadant så tas tips tacksamt emot.

Mvh
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Tänkte återkomma med feedback.
Det fungerade perfekt (eller iaf som förväntat) enligt tipset att köra Time Lapse.
Varför? För jag ville hör och häpna, ta kort på mig själv en bit bort, men inte i selfie style. Och ingen medarbetare hade jag. Och vill inte meckla med en app. Och ville bara sätta kameran på stativ och på att ta ca 1 bild i sekunden med nytt fokus etc och förhoppningsvis på mig själv :) Kunde kört filmläge i 4k och lallat runt också men ville ju ha en bild.
Mvh
Så istället för att starta appen, trycka på telefonskärmen exakt vart du vill ha fokus och sedan knäppa en bild (eller 50) ville du verkligen gå den långa vägen runt och hålla på med timelapse ?
Är det bara jag som inte ser anledning till detta ?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, vilket gör att de ofta är en mycket bra anledning att inte svara bara på det frågeställaren frågar om, utan även hur man skulle kunna lösa frågeställningen på ett enklare sätt.
Här är det ju inte bara frågan om att gå över ån efter vatten, det simmas över ån trots att det finns en bro.
 

kamerahenke

Ny medlem
Så istället för att starta appen, trycka på telefonskärmen exakt vart du vill ha fokus och sedan knäppa en bild (eller 50) ville du verkligen gå den långa vägen runt och hålla på med timelapse ?
Är det bara jag som inte ser anledning till detta ?
Jag körde faktiskt med appen på panasonic'en men varför hålla på med manuell saker om det finns ett sätt att automatisera det på? Dessutom måste jag ju kolla i appen och sen hoppas att jag inte bytt position så jag hamnar lite ur fokus när jag tittar i kameran igen om den inte tar kontinuerlig fokus. Om jag nu vill ta porträtt vilket inte alltid är fallet.

Körde även med remote appen för Sony, men samma problematik där. Trots att jag tryckte av med appen så hamnade jag inte alltid i fokus.

Men tack för tipsen. Skall ta den kortaste vägen nästa gång, så alla är nöjda ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog enklast att ställa fokus manuellt och utlösa kameran med en trådlös fjärrkontroll när man har placerat sig där man vill att kameran ska ta bild på en.

En trådlös fjärrkontroll är oftast mycket liten och behändig.
 
ANNONS