Annons

Sony A7IIIR Skör?

Produkter
(logga in för att koppla)

icareklam

Medlem
Hej,

Har en A7IIIR sen ca ett år tillbaka då jag lämnade Canon för sony. Under den tiden har jag lyckats att både ett objektiv 70-200G och mitt kamerahus har gått sönder. senast var det kameran som jag ramlade i grus med. Fallet var inte speciellt högt och mina knän och axel tog största delen av fallet samt att jag höll kameran i handen hela tiden. Skärmen sprack (vilket inte förvånar mig) dock så dog kameran helt och hållet utöver det. Den får ström från batteriet men inget annat funkar. Har testat ta ut och i batterier mm etc med utan framgång och har nu skickat iväg den för reparation.

Min fråga är om jag bara haft oerhörd otur med min utrustning eller om Sonys utrustning är skör? Min gamla Canon 5DM3 har tappats i betong och dyl utan problem, visst det blir fula märken men den är ju fullt fungerande.

Eftersom sonys hus också verkar vara byggt i Magenium alloy etc så antog jag att det borde hålla lika bra?

Tacksam för svar.
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag har en 5DM3 och A7III, skulle nog våga påstå att Canon-kameran är betydligt robustare. Sony´n är lite som ett delikat bakverk medan 5DM3:an mer liknar en störthjälm ;- Å andra sidan har jag aldrig gått i backen med kamerorna för det kan nog sluta med tråkigheter oberoende av kameramodell.

/Stephan
 

icareklam

Medlem
Jag har en 5DM3 och A7III, skulle nog våga påstå att Canon-kameran är betydligt robustare. Sony´n är lite som ett delikat bakverk medan 5DM3:an mer liknar en störthjälm ;- Å andra sidan har jag aldrig gått i backen med kamerorna för det kan nog sluta med tråkigheter oberoende av kameramodell.

/Stephan
Hmm inte bara jag då alltså? Fast samtidigt när jag googlar verkar det inte finnas något alls om det på nätet? Bara folk som hyllar AF etc som förvisso funkar ruggit bra. Men Nej man tappar dem ju inte med flit direkt. Men känner att folk som jobbar med fotojournalistik etc är rätt beroende av att kameran tål lite stryk, men de kanske inte valt att gå över till Sony heller?

Funderade även om på problemet beror på sony eller att den är spegellös.
 

Visom

Aktiv medlem
Jag gissar också att de som kräver en kamera som tål lite stryk är lite konservativa och sitter med kameror de vet tål en hel del. Om Sony inte känns som en stridsvagn så föredrar de nog Canon/Nikon, och därför har kanske Sonyn inte utsatts mycket för den tuffa vardagen än(?)
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Hmm inte bara jag då alltså? Fast samtidigt när jag googlar verkar det inte finnas något alls om det på nätet? Bara folk som hyllar AF etc som förvisso funkar ruggit bra. Men Nej man tappar dem ju inte med flit direkt. Men känner att folk som jobbar med fotojournalistik etc är rätt beroende av att kameran tål lite stryk, men de kanske inte valt att gå över till Sony heller?

Funderade även om på problemet beror på sony eller att den är spegellös.
Borde finnas standardiserade kraschtester för kameror. I brist på dessa får vi gissa att små, lätta kompakta spegellösa kameror är skörare än sina feta tunga DSLR-syskon.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske?

Min Olympus EM-1_mark II har gjort åtskilliga krockar utan att påverkas. Dock är inte alla deras objektiv i proserien lika hållbara. 40-150/2,8 lider t.ex. av ett kullagrat motljusskydd som havererar väldigt lätt. Är man inte precisionsmekaniker är det bara att köpa ett nytt när man stött i något. Kanske visar det sig att Sony inte tål vardaglig användning av oss som fotar i fält. Jag räknar med att varje hus och objektiv jag köper ska tålas att tappas från någon meter höjd eller slå i en gren när man går i bushen. All min Canon, Nikon och olympusutrustning (utom nämnda undantag) har gjort det hittills under 35 år med användning flera tiotals timmar i fält varje vecka.

PS. ett nikonobjektiv glömdes i solen och fettet smälte på bländarlammellerna och ett hus (5d MK III) la av efter en dag (10 timmar) i solen då det var 40 grader i skuggan. (löstes genom goodwill av säljaren Rajala eftersom garantin gått ut, som förmodligen ändå inte skulle gälla pga temperaturen). Har även haft en 7D som totalt kraschat efter ett fall från 1,5 m på isigt underlag. (tur man har allriskförsäkring i sin hemförsäkring).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
The heavier they are, the harder they fall.
Tror mest du haft otur. Hur mycket det går sönder beror ju lite på underlag, hur de faller, vad som sitter på den, vilken del som träffas etc.
Alla kameror som faller hårt mot marken och som används ur ett yrkesfotografs perspektiv hade jag lämnat på på service för kontroll.
Jag är en drulle och pajat massor av olika Canonutrustning som reparerats. Än så länge har jag inte lämnat in Sonyutrustning. Men det säger inget om vilken kamera som tål mest. Enda jag skulle säga var byggd för slit och släng är 1D-serien. Ingen annan kamera i Canonarsenalet skulle jag räkna som något man vill tappa i golvet och rycka i axlarna och fortsätta som inget hänt.

/Stefan
 

icareklam

Medlem
Min Olympus EM-1_mark II har gjort åtskilliga krockar utan att påverkas. Dock är inte alla deras objektiv i proserien lika hållbara. 40-150/2,8 lider t.ex. av ett kullagrat motljusskydd som havererar väldigt lätt. Är man inte precisionsmekaniker är det bara att köpa ett nytt när man stött i något. Kanske visar det sig att Sony inte tål vardaglig användning av oss som fotar i fält. Jag räknar med att varje hus och objektiv jag köper ska tålas att tappas från någon meter höjd eller slå i en gren när man går i bushen. All min Canon, Nikon och olympusutrustning (utom nämnda undantag) har gjort det hittills under 35 år med användning flera tiotals timmar i fält varje vecka.

PS. ett nikonobjektiv glömdes i solen och fettet smälte på bländarlammellerna och ett hus (5d MK III) la av efter en dag (10 timmar) i solen då det var 40 grader i skuggan. (löstes genom goodwill av säljaren Rajala eftersom garantin gått ut, som förmodligen ändå inte skulle gälla pga temperaturen). Har även haft en 7D som totalt kraschat efter ett fall från 1,5 m på isigt underlag. (tur man har allriskförsäkring i sin hemförsäkring).
Lite tråkigt eftersom som du säger att man räknar med att de ska klara av det när de är avsedda för professionellt bruk. Dock är dina exempel ganska extrema förutom kanske fallet på isigt underlag med 7D (som kan anses som relativt billig i sammanhanget). Här pratar vi fall på kanske 50 cm samtidigt som jag håller i kameran.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag är inte säker på att materialet i yttre skiktet i sig måste ha stor betydelse för hur bra innanmätet skyddas vid en smäll. Metall, ffa Al och Mg är ju även mindre elastiska än många plaster. Det är fullt möjligt att plast i vissa situationer skyddar mer än metall. Mycket handlar om slump. Små skillnader i hur smällen inträffar kan ha stor inverkan. Detta sagt verkar inte Sony lagt så stor vikt som vissa andra på att skydda sina kameror - t ex har skyddet mot fukt via batteriluckan varit väsentligt obefintligt med få undantag. De verkar prioritera att hålla storleken nere. Åt andra extrema hållet är Olympus EM1X, som trots sin lilla sensor är större än nästan alla andra digitala systemkameror med FF eller mindre sensor. Den skall vara rejält byggd och tätad men är stor å andra sidan.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Betydligt mindre

Men betydligt mindre än d5 och 1dx2. Tvivlar dock på att den är hållbarare? Att den står emot vatten bättre verkar uppenbart!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att tappas från höjd är nog inga kamerors eller objektivs bästa gren. Inte tappas i vatten heller. Fast det är ju annat som slits och går sönder.

Viktigt är då att ha tillgång till bra service i Sverige. Det är inte så många kameramärken som har det tyvärr. För Fuji måste de skicka det mesta till UK för reperation. Tog ett par veckor när jag behövde få en X10 lagad. Fast det var 10 år sedan.
Nu börjar Fujifilm Professional Services byggas ut. Det lanseras i USA och finns redan England.

Det kommer bli Fujis variant på CPS (Canon Professional Services).

För Canon har vi RCC som ligger i Göteborg som har suverän service.
Förra året började min normalzoom 24-105/4 IS att spöka. Ja fick hela tiden error efter någon bild.
Lämnade den till RCC på måndag och jag tror fastpriset var 3 000 kr med moms om jag minns rätt.
Det var bländarstyrningen med bländare som var huvudproblemet.
Detta var ett objektiv jag skaffade till första 5D i paket med kameran cirka slutet 2005.
Det är det objektiv jag använt mest av alla mina L-Objektiv. Arbetshästen helt enkelt.

PÅ onsdag var objektivet lagat. Bländarstyrningen med bländare var utbytt. Objektivet rengjort inuti. Samt de slitdetaljer som skall bromsa objektivet från att släppa ut zoomen var utbytta. Objektivet fungerar nu minst lika bra som när det var nytt.
Nu har jag högsta nivån inom CPS så det ger mig fördelar. Inte när det gäller kostnaden men leveranstid och att jag kan få låna utrustning om det är kris.

Är man inte medlem i CPS tar det längre tid att få sin utrustning lagad.

Jag tvingades laga min Canon 20D 2004 tror jag. Det var knappen till avtrycket som började krångla. Det var knappen till avtrycket som tydligen var en barnsjukdom.
När det var gjort fungerade den perfekt igen.

Sedan dess har jag bara fått en EF300/4 IS lagad till fastpris där IS hoppade runt.
IS enheten lagades och jag fick lämna in mina kameror för att få skärpan intrimmad.
Det objektivet är nu bättre än någonsin. Tydligt skarpare än före reparationen.
Sedan normalzoomen förra året. Det händer inte ofta att jag behöver på något fixat men när det händer är det viktigt man får bra service och att det går ganska fort att få kameran tillbaka.

Nu har jag som sagt inte haft problem med mina Fuji-kameror samt objektiv. Fuji verkar ha bra produktionskontroll eller så har jag haft tur.

Fast skulle jag få problem kan det nog ta betydligt längre tid hos Fuji att få det fixat.

Detta är något man bör ta med i ekvationen när man väljer kamera.
Man vill inte stå där utan kamera som man skickade in för 1 månad sedan och få veta det nog tar en månad till, när flyget till den fantastiska semester avgå nästa vecka.
Märkets service organisation är verkligen en faktor att fundera på.
 

PMD

Aktiv medlem
Fallet var inte speciellt högt och mina knän och axel tog största delen av fallet samt att jag höll kameran i handen hela tiden. Skärmen sprack (vilket inte förvånar mig) dock så dog kameran helt och hållet utöver det.
Om skärmen sprack så utsattes den garanterat av yttre åverkan, dvs någonting hårt slog i skärmen. Det är svårt att säga något om storleken på kraften men det krävs ganska mycket för att spräcka en skärm, och det kan ha handlat om en ganska rejäl smäll som möblerade om inuti kameran så att den slutade fungera.

Jag tror att det hade varit ganska stor risk att en kamera av något annat märke också hade råkat illa ut i samma situation, men hur mycket är förstås svårt att gissa om.
 

icareklam

Medlem
Om skärmen sprack så utsattes den garanterat av yttre åverkan, dvs någonting hårt slog i skärmen. Det är svårt att säga något om storleken på kraften men det krävs ganska mycket för att spräcka en skärm, och det kan ha handlat om en ganska rejäl smäll som möblerade om inuti kameran så att den slutade fungera.

Jag tror att det hade varit ganska stor risk att en kamera av något annat märke också hade råkat illa ut i samma situation, men hur mycket är förstås svårt att gissa om.
Jo precis, den gick ju i gruset när jag höll den i handen, så det är inte så förvånande. Det är ju touchskärm på dem så tror inte de är möjligt att ha både det och att de ska tåla en smäll. Var mest förvånad över att innanmätet la av. Vi får se vad verkstaden säger om det.
 

icareklam

Medlem
Att tappas från höjd är nog inga kamerors eller objektivs bästa gren. Inte tappas i vatten heller. Fast det är ju annat som slits och går sönder.

Viktigt är då att ha tillgång till bra service i Sverige. Det är inte så många kameramärken som har det tyvärr. För Fuji måste de skicka det mesta till UK för reperation. Tog ett par veckor när jag behövde få en X10 lagad. Fast det var 10 år sedan.
Nu börjar Fujifilm Professional Services byggas ut. Det lanseras i USA och finns redan England.

Det kommer bli Fujis variant på CPS (Canon Professional Services).

För Canon har vi RCC som ligger i Göteborg som har suverän service.
Förra året började min normalzoom 24-105/4 IS att spöka. Ja fick hela tiden error efter någon bild.
Lämnade den till RCC på måndag och jag tror fastpriset var 3 000 kr med moms om jag minns rätt.
Det var bländarstyrningen med bländare som var huvudproblemet.
Detta var ett objektiv jag skaffade till första 5D i paket med kameran cirka slutet 2005.
Det är det objektiv jag använt mest av alla mina L-Objektiv. Arbetshästen helt enkelt.

PÅ onsdag var objektivet lagat. Bländarstyrningen med bländare var utbytt. Objektivet rengjort inuti. Samt de slitdetaljer som skall bromsa objektivet från att släppa ut zoomen var utbytta. Objektivet fungerar nu minst lika bra som när det var nytt.
Nu har jag högsta nivån inom CPS så det ger mig fördelar. Inte när det gäller kostnaden men leveranstid och att jag kan få låna utrustning om det är kris.

Är man inte medlem i CPS tar det längre tid att få sin utrustning lagad.

Jag tvingades laga min Canon 20D 2004 tror jag. Det var knappen till avtrycket som började krångla. Det var knappen till avtrycket som tydligen var en barnsjukdom.
När det var gjort fungerade den perfekt igen.

Sedan dess har jag bara fått en EF300/4 IS lagad till fastpris där IS hoppade runt.
IS enheten lagades och jag fick lämna in mina kameror för att få skärpan intrimmad.
Det objektivet är nu bättre än någonsin. Tydligt skarpare än före reparationen.
Sedan normalzoomen förra året. Det händer inte ofta att jag behöver på något fixat men när det händer är det viktigt man får bra service och att det går ganska fort att få kameran tillbaka.

Nu har jag som sagt inte haft problem med mina Fuji-kameror samt objektiv. Fuji verkar ha bra produktionskontroll eller så har jag haft tur.

Fast skulle jag få problem kan det nog ta betydligt längre tid hos Fuji att få det fixat.

Detta är något man bör ta med i ekvationen när man väljer kamera.
Man vill inte stå där utan kamera som man skickade in för 1 månad sedan och få veta det nog tar en månad till, när flyget till den fantastiska semester avgå nästa vecka.
Märkets service organisation är verkligen en faktor att fundera på.
Har haft turen att aldrig behöva laga något innan, men det kommer ju garanterat vara något man har i bakhuvudet nu.
 

icareklam

Medlem
Jag är inte säker på att materialet i yttre skiktet i sig måste ha stor betydelse för hur bra innanmätet skyddas vid en smäll. Metall, ffa Al och Mg är ju även mindre elastiska än många plaster. Det är fullt möjligt att plast i vissa situationer skyddar mer än metall. Mycket handlar om slump. Små skillnader i hur smällen inträffar kan ha stor inverkan. Detta sagt verkar inte Sony lagt så stor vikt som vissa andra på att skydda sina kameror - t ex har skyddet mot fukt via batteriluckan varit väsentligt obefintligt med få undantag. De verkar prioritera att hålla storleken nere. Åt andra extrema hållet är Olympus EM1X, som trots sin lilla sensor är större än nästan alla andra digitala systemkameror med FF eller mindre sensor. Den skall vara rejält byggd och tätad men är stor å andra sidan.
Du har helt klart en poäng med det, tänkte inte på det :)
 

equa

Aktiv medlem
Kört Sony några år och mitt intryck är att husen är lite av prinsessan på ärten jfrt med Canon och Nikon. Det blir långsamt bättre i nyare modeller iaf med vädertätningen. Antar att det är en kompromiss man får betala för att hålla nere storlek och vikt, samtidigt är Canikons hus med motsvarande prestanda (om det ens finns) betydligt dyrare.
 
ANNONS