Annons

Vem skulle ni låta bygga er nya PC-dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Fler kärnor är bättre. Detta paket har 12 kärnor: https://www.inet.se/kundvagn/bild/12953430

Sen hade jag hellre valt ett fläktlöst grafikkort men Inet har inte så många varianter i sortimentet. Dom som finns har lite ont om portar men kan funka beroende på vilken skärm du har. Vattenkylning skulle jag aldrig stoppat i burken, det är bara en tidsfråga innan det läcker. Been there, done that!

För pengarna du sparar, köp lagringskapacitet eller en bättre skärm.
 

alfin

Aktiv medlem
Här har du en Intel variant också:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12953304

Utan grafikkort, kör på det inbyggda och se om det räcker. i9-9900 KS är gjord för att kunna köra alla 8 kärnorna i 5 GHz samtidigt, behöver du det?

Kolla priserna Black Friday, brukar vara erbjudanden. Klarar du dig till Q1 nästa år kommer nya Intelprocessorer med fler kärnor.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Här har du en Intel variant också:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/12953304

Utan grafikkort, kör på det inbyggda och se om det räcker. i9-9900 KS är gjord för att kunna köra alla 8 kärnorna i 5 GHz samtidigt, behöver du det?

Kolla priserna Black Friday, brukar vara erbjudanden. Klarar du dig till Q1 nästa år kommer nya Intelprocessorer med fler kärnor.
Är övertygad att på sikt kommer åtta kärnor utnyttjas, redan idag finns i9 med i många sammanhang där det snackas musikdator. PS/LR är inget problem.

Jag ska kolla din länk..
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Fler kärnor är bättre. Detta paket har 12 kärnor: https://www.inet.se/kundvagn/bild/12953430

Sen hade jag hellre valt ett fläktlöst grafikkort men Inet har inte så många varianter i sortimentet. Dom som finns har lite ont om portar men kan funka beroende på vilken skärm du har. Vattenkylning skulle jag aldrig stoppat i burken, det är bara en tidsfråga innan det läcker. Been there, done that!

För pengarna du sparar, köp lagringskapacitet eller en bättre skärm.
Tack för tipset ska kolla upp din länk. Det verkar finnas olika åsikter om vattenkylning, men klart inget kul om det läcker :/
 

alfin

Aktiv medlem
Är övertygad att på sikt kommer åtta kärnor utnyttjas, redan idag finns i9 med i många sammanhang där det snackas musikdator.
Alla 8 kärnorna utnyttjas i såväl i9-9900K som i9-9900KS. KS-modellen har selekterats ut så att processorn klarar att köra alla 8 kärnorna samtidigt i 5,0 GHz, till skillnad från den vanliga K-modellen som klarar 4,7 GHz med alla 8 kärnor samtidigt och som bara når 5,0 GHz med enstaka kärnor. Sedan har man höjt basfrekvensen från 3,6 GHz till 4,0 GHz, allt till priset av att effektförbrukningen ökar från 95W till 127W TDP.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Alla 8 kärnorna utnyttjas i såväl i9-9900K som i9-9900KS. KS-modellen har selekterats ut så att processorn klarar att köra alla 8 kärnorna samtidigt i 5,0 GHz, till skillnad från den vanliga K-modellen som klarar 4,7 GHz med alla 8 kärnor samtidigt och som bara når 5,0 GHz med enstaka kärnor. Sedan har man höjt basfrekvensen från 3,6 GHz till 4,0 GHz, allt till priset av att effektförbrukningen ökar från 95W till 127W TDP.
Jag såg det, det är dock marginellt dyrare med KS och sannolikt små förbättringar. Processorn och moderkort är det man kan påverka minst i efterhand, så varför inte säkra upp om det går, tycker också priset är en faktor.

Kollade på Inet hemsida, ser bra ut MEN hamnade direkt i loopen - vad ska jag välja. Sk kolla vidare ikväll och jämföra :)
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack för tipset ska kolla upp din länk. Det verkar finnas olika åsikter om vattenkylning, men klart inget kul om det läcker :/
Noctuas lyftkylare är effektiva och tysta. Noctuan kommer vara tystare än en vattenkylning som kräver både fläkt och pump. Läckagerisken kommer på köpet och det är bara en tidsfråga innan det läcker eller pumpen lägger av.

Skall du spela så väljer du 9900-processorn, för övrigt arbete 3900x:
https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9-3900x/
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Noctuas lyftkylare är effektiva och tysta. Noctuan kommer vara tystare än en vattenkylning som kräver både fläkt och pump. Läckagerisken kommer på köpet och det är bara en tidsfråga innan det läcker eller pumpen lägger av.

Skall du spela så väljer du 9900-processorn, för övrigt arbete 3900x:
https://www.techspot.com/review/1877-core-i9-9900k-vs-ryzen-9-3900x/
Intressant, tack för tipset. 9000KS är lite dyrare i nuläget. Ska kolla vidare och även kontakta Inet.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Verkligen uppskattar supporten i tråden.


Jag visste det, när man börjar kolla boilar det i huvudet. För mig är det random och så mycket grejer att ta ställning till.

Har lyssnat in HenryB och Alfin. Ryzen 3900X ser bra ut men är nog sugen på Intel i9-9000KS.

Det där med vattenkylning eller fläkt känns osäkert, men vad jag förstår är rådet att skippa vattenkylning. Frågan är vad som är att rekommendera till processorn som blir varm.

GTX-1050 Ti är helt okay, lite mer påkostade EVO-minnen som jag tror på.

Vill gärna ha en generös låda. Modekortet kan jag inte heller bedöma?

Har en option till imorgon hos Komplett som ändå ser bra ut, men är lite mer speldator. Ni får gärna lägga fler synpunkter.
 

Bilagor

Abe Normal

Aktiv medlem
Haha,,, efter ha läst om Ryzen 3900X, vet jag varken ut eller in. 3900X verkar grym på CPU-belastning. Precis det jag efterfrågar. Ska kolla vidare imorgon :)
 

lonian

Aktiv medlem
Det där med vattenkylning har jag inte riktigt förstått än mer för dem som vill visa upp sin dators innehåll. Ska man ha massor av lampor osv kan det ju se snyggare ut men personligen kör jag med en låda som inte har ett fönster.

Linus tech tips tar upp "Why you shouldn't water cool your PC"
https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk&t=8s

Noctua luftfläktar vinner framför vattenkylning.

När det gäller grafikkort så tycks ju Adobe photoshop ha stöd för GPU användning

"Photoshop CS6 does utilize the graphics processing unit for enhanced performance. Some features require a compatible video card to work; if the video card or its driver is defective or unsupported, those features will not work at all. Other features use the video card for acceleration and if the card or driver is defective those features will run more slowly."

Har man en speldator kan man alltså lätt använda den till att photoshoppa med.

"Lightroom does not currently utilize the GPU for performance improvements. Additional RAM and a faster processor, in particular, can yield significant performance benefits."

För Lightroom är det bra med mycket ram och bra processor.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har haft flyt med PS/LR, tycker det flyter på bra. Men är inte mycket för led-lampor och bling bling i datorn, vill bara att det ska funka :)

Har lagt ytterligare några timmar på detta. Tipset om Ryzen var grymt bra, nu kan jag släppa Komplett kolla vidare i lugn och ro.

Den här configen tycker jag ser bra ut, det går säkert att justera upp och ner, men det blir snabba minneshastigheter i datorn. Tycker dock modekort är krångligt, det är svårt att överblicka. Att ha WiFi direkt på modekortet kanske är bra?
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
Att ha WiFi direkt på modekortet kanske är bra?
Att ha en trådad dator ger dig snabbare internetanslutning, det kan till och med vara så att en Wifi dongel fungerar lika bra. Det finns moderkort som har bluetooth men det finns ju även bluetooth donglar så personligen satsar jag hellre på såna då dom är utbyttbar.
 

Sundance

Aktiv medlem
Ett RTX 2070 super är inte ett på något sätt ordinärt grafikkort, utan verkligen bara nödvändigt om du ska spela eller behöver för CUDA-kärnorna i specialfall, vilket du inte heller verkar behöva. Skippa det och leta andra. T.ex. GTX 1660, men det är också overkill för dig tror jag.
Min förhoppning var att citatet ska synas men jag tror inte det gör de... =/

Jag är ingen hejare på varken mjuk eller hårdvara men jag vet att CUDA gör stor skillnad för mig på i Darktable och Gimp, renderar man video kan det också vara till stor nytta vad jag förstår. Jag bytte grafikkort bara för att kunna köra Cuda.

I båda programmen klickar man i att man vill använda OpenCL. För att kunna köra OpenCL var jag tvungen att installera Cuda, men detta kanske bara gäller Linux? OpenCL kanske går att köra ändå? Jag är oerhört inkompetent när det gäller detta men tänkte att det kanske är värt att ställa frågan så ingen går på någon nit.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Att ha en trådad dator ger dig snabbare internetanslutning, det kan till och med vara så att en Wifi dongel fungerar lika bra. Det finns moderkort som har bluetooth men det finns ju även bluetooth donglar så personligen satsar jag hellre på såna då dom är utbyttbar.
Okay, vi körde med trådad uppkoppling tidigare, nu har familjen 1000 Mbit ner och jag kör Wi-Fi sedan länge. Har varit i kontakt med support idag, det var kul för killen prickade in de grejer jag redan hade valt.

Kommer (so far) satsa på Ryzen 3900X med moderkortet X570 Aorus Ultra med WiFi på moderkortet, Evo 970 plus 1TB, Noctua-fläkt och skippa vattenkylning helt, grafikkortet inte helt klart men arbetsminnen som klarar 3200-3600 och en bra generös låda (Fractal?) med isolering.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Hej!
Har du funderat på att använda en M.2 SSD?
De är snabbare än en SATA SSD.
En M2 NVME är snabbare än en SATA SSD
En M2 NGFF är samma som en SATA SSD fast i ett annat fysiskt format

En Samsung 970 EVO Plus är en M2 NVME så svaret är troligtvis ja han har funderat på en M2-disk

För övrigt sänks priset på Samsung 970 EVO (utan plus) varje dag just nu

Men varför inte fundera på en Adata XPG SX8200 Pro som inte är speciellt mycket efter Samsung i prestanda men billigare. Den sjunker också i pris just nu.
 

Zebulah

Aktiv medlem
..

arbetsminnen som klarar 3200-3600

..
Tänk på att CAS kan ha rätt stor betydelse för hur snabbt minnet verkligen arbetar och på AMD-system kan lite trixande ha stor betydelse för hur snabb datorn i realiteten blir.

https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk

När det gäller vatten- respektive fläktkylning så har jag en vattenkylning som är 9 år gammal utan läckage. På min senaste dator stoppade jag doch en Noctua luftkylare.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hej!
Har du funderat på att använda en M.2 SSD?
De är snabbare än en SATA SSD.

Tänkte det, Evo 970 plus sitter på moderkortet är snabba :) Det blir lite dyrare men matchar processor och moderkort. Jag vill inte lägga för mycket pengar, men ändå hitta Bang for the Buck i förhållande till priset.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tänk på att CAS kan ha rätt stor betydelse för hur snabbt minnet verkligen arbetar och på AMD-system kan lite trixande ha stor betydelse för hur snabb datorn i realiteten blir.

https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk

När det gäller vatten- respektive fläktkylning så har jag en vattenkylning som är 9 år gammal utan läckage. På min senaste dator stoppade jag doch en Noctua luftkylare.

Jag har ärligt ingen uppfattning om vad som är bäst? Sista datorn jag configade åt sonen har vattenkylning vilket har fungerat bra. Så jag vet inte utan har lyssnar in. Igår trodde jag vattenkylning och idag köra utan :) tex att kunna fördela arbetsbördan på flera kärnor, kanske ger en svalare processor?
 
ANNONS