Annons

Catalina - Lightroom - Elements 2019

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag har laddat ned det nya operativsystemet "Catalina" på min iMac och har ny version 10.15.1
Följden blev att min Lightroom 20 GB Plan som jag hyr av ADOBE (Lightroom Classic och Photoshop CC) inte funkar. Efter att ha suttit hela dagen i Supporten, chattade med flera olika personer, fick jag tillbaka Lightroom, men Photoshop funkar fortfarande inte bra.. Dessutom var allt mycket långsamt!
Med tanke på att man nästa år höjer månadsavgiften från kr 120,- till 240,- har jag avslutat planen och fick veta att man debitera mig för kr 420,-, eftersom jag avslutade i förtid.
När man avslutar Lightroom, så förlorar man alla ändringar och har bara originalbilderna kvar, vilket nog är ADOBEs affärsidé! Man är liksom fast!
Jag köpte istället Elements 2019 med CD i box från Scandinavian Photo, har laddat ned, men det funkar inte heller med Catalina!
Är då Elements 2019 för gammal för Catalina och borde jag köpa version 2020 som kanske funkar (?) med Catalina, eller är där ett annat problem med ADOBE?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja det är känt att Catalina har stökat till det rejält för PS o en del för LR.
Även andra program är drabbade.
Nej du förlorar inte de ändringar du har gjort historiskt i LR om du slutar att prenumerera.
Librarymodulen kommer att fungera.
Developmodulen kommer stängas av.
Du kan fortfarande exportera.
Men det klart att om du avinstallerar LR o därmed slutar använda katalogen där ändringarna finns så får du givetvis den effekten.
Du kan ju generera xmp-filer men det kräver att det nya program du skaffar kan läsa o använda dem.

Sen vet jag inte riktigt vad som händer när efterföljaren till Catalina kommer o strular till så att man inte kan köra det LR man har installerat.

Jag har läst på forum att även elements har fått problem. Men eftersom att jag inte är så intresserad av programmet så har jag ingen aning om vilka problem. Elements o PS är väl närbesläktade så det är väl lika illa med båda.

För övrigt så är det alltid så att när man väljer leverantör av en tjänst så låser man in sig i ett hörn. Det spelar ingen roll vad det gäller.
Bildbehandling
CAD
MPS
Databaser
osv
 

martinot

Aktiv medlem
Med tanke på att man nästa år höjer månadsavgiften från kr 120,- till 240,- har jag avslutat planen och fick veta att man debitera mig för kr 420,-, eftersom jag avslutade i förtid.
När man avslutar Lightroom, så förlorar man alla ändringar och har bara originalbilderna kvar, vilket nog är ADOBEs affärsidé! Man är liksom fast!
Tycker man absolut kan klaga på Adobe på många sätt och att de ofta förtjänar mycket ris (bristande säkerhetstänk, tveksam kodkvalitet, dålig kundsupport, inte bra på att följa standarder, etc.), men i detta fallet så är det inget unikt för Adobe och deras produkter.

Snarare så är det en naturlig följd av att du gått från en perpetual-modell till en löpande tjänst/service/prenumerations-modell. Slutar man senare då att betala så slutar oftast produkten/tjänsten att fungera (eller begränsas kraftigt). Så är det för de flesta företag och deras tjänstemodeller.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycker man absolut kan klaga på Adobe på många sätt och att de ofta förtjänar mycket ris (bristande säkerhetstänk, tveksam kodkvalitet, dålig kundsupport, inte bra på att följa standarder, etc.), men i detta fallet så är det inget unikt för Adobe och deras produkter.

Snarare så är det en naturlig följd av att du gått från en perpetual-modell till en löpande tjänst/service/prenumerations-modell. Slutar man senare då att betala så slutar oftast produkten/tjänsten att fungera (eller begränsas kraftigt). Så är det för de flesta företag och deras tjänstemodeller.
Kunderna har inte haft mycket till val annat än att prenumerera. Det här insåg jag skulle hända redan när PS blev prenumerationstjänst och Adobe ändå dillade om att LR fortsatt skulle finnas som vanlig licens. Det tog väl ett år eller något i den stilen innan de gjort om LR till prenumeration också och bara nödtorftigt släppte uppdateringar till LR6 för nya kameror.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag tycker bara att problemet är ju inte mitt utan det är Apples och/eller ADOBEs!
Jag har gjort min del och betalat och de har inte infriat sin del och levererat en bra produkt! Man borde ju samarbetat, så allt kan fungera, men istället så släpper Apple en halvfärdig produkt eller så har ADOBE inte anpassat sig. Men man kräver fullgod betalning och att kunderna ska följa avtal!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker bara att problemet är ju inte mitt utan det är Apples och/eller ADOBEs!
Jag har gjort min del och betalat och de har inte infriat sin del och levererat en bra produkt! Man borde ju samarbetat, så allt kan fungera, men istället så släpper Apple en halvfärdig produkt eller så har ADOBE inte anpassat sig. Men man kräver fullgod betalning och att kunderna ska följa avtal!
Jo, det är mycket dåligt hanterat kan jag hålla med om, och sympatiserar fullt med dig.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker bara att problemet är ju inte mitt utan det är Apples och/eller ADOBEs!
Jag har gjort min del och betalat och de har inte infriat sin del och levererat en bra produkt! Man borde ju samarbetat, så allt kan fungera, men istället så släpper Apple en halvfärdig produkt eller så har ADOBE inte anpassat sig. Men man kräver fullgod betalning och att kunderna ska följa avtal!
Jag har inte undersökt just den här saken närmare, men ofta när ett program slutar fungera vid en uppgradering av operativsystemeet så beror det på att progammakaren har använt icke-supportade, eller odokumenterade, funktioner i OS:et. Om dessa tas bort vid en OS-uppgradering så är ju konsekvensen given.

Med tanke hur länge Adobes programvaror har funnits så lutar jag åt att det även är så i det här fallet.
 

blund55

Ny medlem
Catalina

Hej,

ledsen höra att det inte funkar efter uppdateringen. Själv kör jag Lightroom 5 samt Photoshop Elements 15 och de funkar klockrent i Catalina. både i min iMac och MacBook Pro, Felet måste ligga hos Adobe.
mvh
/Benny
 
Senast ändrad:

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag har använt Lightroom i många år, den version man kunde köpa, och fram till för ca 1 månad sedan körde jag fortfarande LR 6.14. Jag installerade Catalina ovanpå Mojave där jag då alltså redan hade Lightroom, och det gick bra. Jag har dock bestämt mig för att aldrig hoppa på Adobes licens där jag prenumererar månadsvis på deras applikationer. Jag tillhör det laget som gillar att äga mina prylar. Det gäller både hus, bil, kamera och min Whisky.

Så, för ca 1 månad sedan köpte jag ON1 Photo Raw 2020 i stället och kör på mina Mac's. Man får installera programmet på upp till 5 datorer. Man kan exportera/importera katalogen och alla bilder från Lightroom till ON1, man får med en sådan funktion. Det fungerar förvånansvärt bra, dock blev det ett antal bilder som inte blev bra alls, men det är ju lätt att redigera om dem i ON1.

ON1 då, jo det är mycket intressant. Kräver en hel del av hårdvaran, riktig kul att editera bilder i och har en massa funktioner. Kanske lite buggigt här och var, men vilken applikation har inte buggar.
 

thommya

Aktiv medlem
Med tanke på att man nästa år höjer månadsavgiften från kr 120,- till 240,- har jag avslutat planen och fick veta att man debitera mig för kr 420,-, eftersom jag avslutade i förtid.
När man avslutar Lightroom, så förlorar man alla ändringar och har bara originalbilderna kvar, vilket nog är ADOBEs affärsidé! Man är liksom fast!
Vem påstår att man nästa år höjer månadsavgiften från kr 120:- till 240:-?
Aldrig hört talas om.
Och, nej nej ett vanligt missförstånd, inga ändringar försvinner!
Du har dem för alltid och kan göra allt utom att editera. Eller, du kan editera, men bara med hjälp av de enkla editeringsverktygen i biblioteksmodulen.
Du är inte mer fast än någon annanstans förutom att du måste betala resterande löptid ut.
 

thommya

Aktiv medlem
Det är inte bara Adobe som har bekymmer med Catalina.
Sedan de första dagarna av Catalina släpps har det funnits många klagomål om appar som inte fungerar med det nya systemet. DJs säger att de använder populär musikprogramvara som Traktor och Rekordbox eftersom macOS inte längre stöder appar som förlitar sig på iTunes-synkroniseringsfunktioner. Och iTunes är också död på Catalina, funkar inte. För att få åtkomst till din musik, podcast och filmer måste du nu använda tre olika appar.
Bortsett från inkompatibilitet med Adobe och musikprogramvara, innehåller macOS 10.15 buggar som skapar problem med nedladdning av iCloud-filer, iPad som inte ansluter till Mac och appar som fryser.
Det finns en hel lista med Catalina-problem och även beskrivning hur du korrigeringar för dem här:
https://setapp.com/how-to/fix-macos-catalina-problems

Mitt råd vid både större och mindre uppgraderingar är att alltid kolla om andra haft problem.
Samt kolla kompabilitet med de mjukvaror man tycker är viktiga som t.ex. Photoshop och Lightroom.
I detta fallet har dessutom Adobe och fotosajter mfl gått ut och varnat för att uppgradera till macOS 10.15 Catalina.

Hoppas i alla fall att du får igång allt igen som det var tidigare.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,

ledsen höra att det inte funkar efter uppdateringen. Själv kör jag Lightroom 5 samt Photoshop Elements 15 och de funkar klockrent i Catalina. både i min iMac och MacBook Pro, Felet måste ligga hos Adobe.
mvh
/Benny
Jag kör Lr 6.14 (1149743 ) utan några som helst problem på macOS Catalina 10.15.1 (19B88). Fungerar utmärkt.

Svårt att säga vems fel det är i Wolfgangs fall utan att ha mer kunskap och tekniska insikter.

Men visst, även jag misstänker ju kanske Adobe i första hand (deras "track record" gällande programkvalitet är kanske inte alltid är den allra bästa). Däremot skulle jag nog ändå inte hänga ut de så kategoriskt - utan mer kunskaper och fakta i just detta fallet.
 

staika

Aktiv medlem
Vem påstår att man nästa år höjer månadsavgiften från kr 120:- till 240:-?
Aldrig hört talas om.
Och, nej nej ett vanligt missförstånd, inga ändringar försvinner!
Du har dem för alltid och kan göra allt utom att editera. Eller, du kan editera, men bara med hjälp av de enkla editeringsverktygen i biblioteksmodulen.
Du är inte mer fast än någon annanstans förutom att du måste betala resterande löptid ut.
Det är väl bara vid 1TB lagringsutrymme som det kostar 240:- / månad.
 

staika

Aktiv medlem
Jättebra om det är korrekt info. Sökte på nätet om prishöjningar men hittade inget. Skulle grundversionerna kosta 240kr/månad då tror jag många skulle ta sig en funderare?
Ja det skulle vara helt sjukt om priset skulle höjas 100%. Det gäller att läsa ordentligt.
Däremot har dom nyligen haft ett erbjudande för 100:-/mån för planen Creative Cloud Photography.
https://www.adobe.com/se/creativecloud/photography/compare-plans.html?promoid=9DJJ4N49&mv=other
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Catalina

Angående prishöjningen så har jag skrivit till dem, men har inte fått något svar. Det kan också vara så att jag har förväxlat priset för enstaka produkter utanför planen, men vi får se nästa år.
Nu har jag varit i kontakt med ADOBE och fått ett snabbt svar på Chatten när det gäller Elements 2019 och 2020 för Catalina, nämligen att båda funkar inte med Catalina vid nedladdning från en DVD utan man ska köpa den nätbaserade versionen 2020. Den funkar med Catalina! Vi får se!
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Sent ska syndaren vakna

Apple har under flera sagt att stödet för 32-bitars program kommer att upphöra. Adobe och andra har alltså haft lång tid på sig att uppdatera sina program.

Nu har Catalina kommit och nu gäller enbart 64-bitars applikationer. Jag körde "Om den här datorn" och tittade under Programvara -> Äldre programvara och hittar där mängder med appar från Adobe som är 32-bit.

Install, Adobe Application Manager, Uninstall Product, Acrobat Distiller, Adobe Acrobat Pro, AAM Updates Notifier, UpdaterStartupUtility, Setup, AAM Registration Notifier, och AcroAppTool. Det här är visserligen olika former av hjälpprogram så huvudprogrammen som PS, LR med mera fungera fortfarande. Adobe kan inte skylla på att de inget visste om Apples omställning till 64-bit.
 
ANNONS