Annons

Feedback på datorförslag

Produkter
(logga in för att koppla)

mickecrown

Aktiv medlem
Bra

Hej,
Jag tycker det ser bra ut. 750W nätaggregat är en utmärkt idé. Liksom 1TB SSD.

Men om du kan, överväg att öka till 64GB RAM.
Jag beställde en dator (Webhallen config) för snart ett år sedan med 32GB RAM.
Har redan haft allvarliga funderingar några månader att stoppa i 32 till och få 64GB.
Med många stora bildfiler från Nikon D810 uppe i Elements går farten ner.

Grafikkortet kanske är litet overkill om du bara ska redigera stillbilder.
Men bättre det än tvärtom.
Mvh
Mikael
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Hej, efter lite diskussion med Inet har jag fått detta förslag på dator. Syftet är huvudsakligen stillbildsredigering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13062815

Något ni hade ändrat på? Ligger rätt nära smärtgränsen när det gäller pris.
Ser bra ut men om du inte tänker redigera filmer så är grafikkortet en ganska stor överkill.
Angående minnet som "mickecrown" skriver om så kan det vara bra med 64GB MEN det är en stationär burk så minnet kan du alltid köpa i efterhand och stoppa in själv.
 

HenryB

Aktiv medlem
* Hade bytt snurrdiskarna till WD.

* Grafikkortet har ont om portar, bara en HDMI och en antik DVI. Skall du bara köra en högupplöst skärm så inga problem.

* Hade bytt nätagg till Seasonic PRIME Ultra 550W Gold - BF19

* En Windowslicens kan du köpa på ebay för en 50-lapp om du vill spara en slant.

Systemdisken ger mkt prestanda för pengarna men om du har råd så finns det diskar med läs/skriv på ca 3500 mb/s.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Håller på själv på med ny dator. Kolla om processorn stödjer X570-chipet. För snarlika pengar kan du få Ryzen 3900X. Om jag tolkar det rätt, med det nya moderkortet kan du senare uppgradera till 3950X.
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Tack för era kommentarer. Då har jag lite att fundera och räkna på innan jag gör en beställning.

Funderar mest på att eventuellt uppgradera SSD:n i detta läge. Detta pga att uppgradera minnet eller byta ut HDD (när de fylls) känns enklare.

Angående nätaggregatet, varför byta till det föreslagna 550w - inte det på 750w "bättre"?
 

Zebulah

Aktiv medlem
Hej, efter lite diskussion med Inet har jag fått detta förslag på dator. Syftet är huvudsakligen stillbildsredigering.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13062815

Något ni hade ändrat på? Ligger rätt nära smärtgränsen när det gäller pris.

Varför två olika snurr-diskar till att börja med


Seagate IronWolf 4TB 5900rpm 64MB - BF19

Ironwolf är kända för att både låta mycket och gå varma



Intel 660p 1TB - BF19

Räcker såklart långt men det finns bättre alternativ om man inte vill gå på Samsungs NVMe-diskar. Personligen skulle jag gå på en Adata XPG SX8200 PRO istället. Lika snabb som en Samsung 970 Evo Plus vid praktiskt användande men något långsammare i syntetiska tester


Noctua NH-U12S - BF19

Om man inte ska överklocka vilket jag utgår från att du inte ska göra så räcker den kylare som följer med AMDs processorer till utan problem


Corsair RM750X 750W v2 - BF19

750W PSU för ett system med ett ganska snällt grafikkort. 650W räcker och troligen också 550W

https://seasonic.com/wattage-calculator


Results:
Load Wattage: 283 W
Recommended PSU Wattage: 333 W
Recommended Power Supply:
Seasonic Power Supply Seasonic PRIME FOCUS Modular 550W - Available at Amazon
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Lite tvärtom borde det väl ändå stå.

Kolla om x570 stöder Ryzen gen 3 och svaret är rätt självklart ja eftersom x570 är framtaget utifrån Ryzen gen 3

Men även x470 och b450 stöder Ryzen gen 3
Precis, då borde X570 vara ett bra val, vilket gör datorn mer framtidssäker och TS kan uppgradera i framtiden om han vill. Jag skulle inte välja 470/450. Nu kommer tre nya Ryzen-processorer, lite dyra just nu men på sikt kan de vara ett alternativ om man vill uppgradera.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Precis, då borde X570 vara ett bra val, vilket gör datorn mer framtidssäker och TS kan uppgradera i framtiden om han vill. Jag skulle inte välja 470/450. Nu kommer tre nya Ryzen-processorer, lite dyra just nu men på sikt kan de vara ett alternativ om man vill uppgradera.
Den stora skillnaden mellan x470 och x570 är egentlien om man kan använda pcie4-nvme-diskar (blev lite konstigt där...)

De nya Ryzen som kommer/har kommit är Threadripper och de kräver TRX40 sockel medans de "vanliga" har AM4 sockel så det är lika kört. Däremot har jag inte funderat på vilket chip-set som stöder Threadripper helt enkelt eftersom det är en processor som liksom är "lite för mycket" för mig just nu. Men visst vill man ha det snabbaste nu så är det Threadripper som gåller men AMD 3950X är riktigt riktigt snabb oavsett om man spelar spel, redigerar video, fixar foton eller gör alla saker samtidigt.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Den stora skillnaden mellan x470 och x570 är egentlien om man kan använda pcie4-nvme-diskar (blev lite konstigt där...)

De nya Ryzen som kommer/har kommit är Threadripper och de kräver TRX40 sockel medans de "vanliga" har AM4 sockel så det är lika kört. Däremot har jag inte funderat på vilket chip-set som stöder Threadripper helt enkelt eftersom det är en processor som liksom är "lite för mycket" för mig just nu. Men visst vill man ha det snabbaste nu så är det Threadripper som gåller men AMD 3950X är riktigt riktigt snabb oavsett om man spelar spel, redigerar video, fixar foton eller gör alla saker samtidigt.
Har mest läst på när det gäller spel eftersom jag just nu bygger ihop två speldatorer till "pojkarna". När det gäller spel är Intel oftast lite vassare men ska man använda sin dator till något annat eller spela spel och streama dem samtidigt så är AMD klart bättre.

Men skillnaden mellan röda och blå sidan är mest akademisk
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Den stora skillnaden mellan x470 och x570 är egentlien om man kan använda pcie4-nvme-diskar (blev lite konstigt där...)

De nya Ryzen som kommer/har kommit är Threadripper och de kräver TRX40 sockel medans de "vanliga" har AM4 sockel så det är lika kört. Däremot har jag inte funderat på vilket chip-set som stöder Threadripper helt enkelt eftersom det är en processor som liksom är "lite för mycket" för mig just nu. Men visst vill man ha det snabbaste nu så är det Threadripper som gåller men AMD 3950X är riktigt riktigt snabb oavsett om man spelar spel, redigerar video, fixar foton eller gör alla saker samtidigt.
Det är en avvägning. Håller på själv och borrar efter ny dator för krävande CPU-program och ville vänta in 3950X, men tycker den är lite för dyr so far och kommer istället välja X3900. Har sett att Ryzen-processorn är känslig för värme och prestandan går ner om den inte kyls ordentligt.

Det är en djungel och man får försöka pricka in rätt. För redigering av bilder i typ PS/Lr funkar väldigt mycket, det är inget issue tycker jag.
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack för era kommentarer. Då har jag lite att fundera och räkna på innan jag gör en beställning.

Funderar mest på att eventuellt uppgradera SSD:n i detta läge. Detta pga att uppgradera minnet eller byta ut HDD (när de fylls) känns enklare.

Angående nätaggregatet, varför byta till det föreslagna 550w - inte det på 750w "bättre"?
Din burk kommer inte dra så många watt. Oavsett val så kommer bägge göra jobbet. Något lägre pris och längre garanti för Seasonic.
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Tack för ytterligare kommentarer, även om jag inte direkt hänger med I processordiskussionen.

Uppdaterat nu plus att grafikkortet som stod med tidigare nu utgått ur sortimentet och jag tror det jag kan valt nu är overkill, men gick på liknande pris som förra. Men tar gärna emot ett mer precist förslag på alternativ som kan fungera. (I min spec till Inet hade jag sagt att det är ett plus om det är möjligt med enklare videoredigering.)

https://www.inet.se/datorbygge/b1119203/fotodator-2
 

HenryB

Aktiv medlem
Tack för ytterligare kommentarer, även om jag inte direkt hänger med I processordiskussionen.

Uppdaterat nu plus att grafikkortet som stod med tidigare nu utgått ur sortimentet och jag tror det jag kan valt nu är overkill, men gick på liknande pris som förra. Men tar gärna emot ett mer precist förslag på alternativ som kan fungera. (I min spec till Inet hade jag sagt att det är ett plus om det är möjligt med enklare videoredigering.)

https://www.inet.se/datorbygge/b1119203/fotodator-2
Tror det kommer bli bra. Jag hade dock haft kvar Noctua-kylaren då den är tyst vilket medföljande kylare sällan är. Den extra chassifläkten är onödig, ingår ju två st redan i lådan.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Tror det kommer bli bra. Jag hade dock haft kvar Noctua-kylaren då den är tyst vilket medföljande kylare sällan är. Den extra chassifläkten är onödig, ingår ju två st redan i lådan.
Väljer man en annan kylare än originalet så är mitt val såklart Noctua. De är liksom bäst utan tvekan men deras färgval är liksom *host* *host* inte så snyggt men har man inget glas på sin låda så spelar det ingen roll. Eller "vem fan bryr sig" *L*
 
ANNONS