Annons

D500 bilder per sekund beroende på minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som jag tänker art risken med osäkra enheter i hemnätet är att någon lyckas installera en trojan.
I en dator med användargränssnitt är det användaren själv som är den stora risken. Den som godkänner installation av programvara från okänd utgivare som han fått i en länk i ett mail.

I ett uppkopplat frysskåp med säkerhetshål kan eventuellt någon komma in och placera en trojan.

Vad trojanen sedan gör i mitt hemnät det kan bara trojantillverkaren tänka ut. Men exempelvis skulle den såklart kunna tjuvlyssna på tangenttryckningar från en dator i mitt nät. Kanske installera ytterligare trojaner i andra enheter och sedan ha förutsättning för att pressa mig på pengar eller radera all information. Exempelvis.
 

iSolen.se

Guest
Man skall väl inte överdriva. Fast nya krig kommer nog handla mer om cyberkrig än om att kryssningsrobotar och kärnvapen. Det är ju på ett sätt positivt.

Fast samtidigt som vi använder IT allt mer i vår vardag bli vi mer sårbara. Nu är det svenska kraftnät som inte har koll på prylarna, tidigare var det transportstyrelsen. Utländska intressen kan lätt hitta känslig information de inte borde komma åt.
Jag vill inte stå utanför mitt hus och inte kunna komma in därför det pågår en DDOS attack som slår ut min wifi.
När jag seglar måste jag kunna navigera även om GPS slutar fungera. Jag har flera appar som fungerar med GPS. Fast i dag finns system för att slå ut GPS systemen. Trots detta måste jag kunna ta mig från punkt A till B. Då måste man kunna navigera på det gamla sättet.
Jag har ingen panik om det hot som finns. Fast börjar nog mer tänka på hur man skall förbereda sig. Har själv sällan kontanter. Fast jag borde nog lägga upp en bunt för att kunna köpa saker även om banksystemet drabbats.
Våra IT-system är sårbara och har en mängd svagheter.
Mina GPSappar funkar utan GPS och även offline.

Jag är medveten om cyberhotet. Men jag klarar mig i värsta fall utan fjärrstyrning av larm och Chromecast. Lampor har en strömbrytare.

Datorerna hemma har egna brandväggar etc så det krävs mer hackning för att komma in där. Och en laptop på stan vill gärna också vara online ibland.

Det största säkerhetshotet är mobilen där drakarna redan nu utan att hacka din telefon vet förvånande mycket om dig.

Och skulle den hackas vet är det värre än om datorn hackas.

Börja med att stänga av mobilen, sen kan vi prata om riskerna med hemautomation.
 

johanjajja

Aktiv medlem
Jag b.la behöver sådan serietagning. Jag skall tillägga att med d-500 sitter dom flesta skotten till skillnad från d-3. Autofokusen är till och med ljusår bättre än den i d-4s.
D-500 Har enligt mig den bästa autofokusen av alla kameror på marknaden och jag har provat dom flesta. D5 kanske är något snabbare, men har ej af-punkter lika långt ut i bilden.
 

zosma

Aktiv medlem
Nu ska jag få snart min D500, så har lite samma funderingar, ifall man behöver XQD kort. Har 90 mb kort just nu. Dom flesta i alla fall. Sen har jag en minneskortläsare för SD-kort, micro sd och compact flash. Klarar den av att läsa XQD-kort eller behövs det en ny kortläsare?
Fotar mest fågel, oftast är det inte jättelånga serier, nån sekund åt gången för det mesta.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu ska jag få snart min D500, så har lite samma funderingar, ifall man behöver XQD kort. Har 90 mb kort just nu. Dom flesta i alla fall. Sen har jag en minneskortläsare för SD-kort, micro sd och compact flash. Klarar den av att läsa XQD-kort eller behövs det en ny kortläsare?
Fotar mest fågel, oftast är det inte jättelånga serier, nån sekund åt gången för det mesta.
XQD kräver en XQD-läsare. Det är inte kompatibelt med SD eller compact flash.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu ska jag få snart min D500, så har lite samma funderingar, ifall man behöver XQD kort. Har 90 mb kort just nu. Dom flesta i alla fall. Sen har jag en minneskortläsare för SD-kort, micro sd och compact flash. Klarar den av att läsa XQD-kort eller behövs det en ny kortläsare?
Fotar mest fågel, oftast är det inte jättelånga serier, nån sekund åt gången för det mesta.
Jag hade nog D500 i ett år innan jag köpte ett XQD, om jag behövt det så är troligen svaret nej, men jag tyckte det var bra med ett kort till, man fyller ett kort på några timmar när man riktigt är på G. I hastighet hade jag säkert klarat mig med 2 SD kort istället
 

zosma

Aktiv medlem
Då väntar jag kanske lite med XQD får ju bli en sån lite senare, men eftersom jag behöver även byta kortläsaren, så blir det lite dyrare. Kameran var ju dyr nog :) hoppas få den i slutet på veckan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Då väntar jag kanske lite med XQD får ju bli en sån lite senare, men eftersom jag behöver även byta kortläsaren, så blir det lite dyrare. Kameran var ju dyr nog :) hoppas få den i slutet på veckan.
Beror ju på hur du tömmer kortet, jag har ingen kortläsare men jag tömmer alltid korten från kameran. Jag köpte ett 32GB, det var runt 1000:-, det stora kortet sitter som SD, billigast så. Det är iaf en riktigt bra kamera. Utnyttja möjligheterna att ändra fokusområden genom att lägga detta på Fn knappar
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade nog D500 i ett år innan jag köpte ett XQD, om jag behövt det så är troligen svaret nej, men jag tyckte det var bra med ett kort till, man fyller ett kort på några timmar när man riktigt är på G. I hastighet hade jag säkert klarat mig med 2 SD kort istället
Men det kan nog vara bra att sätta i ett snabbt UHS-II-kort om man vill ha så lite hinder för serietagningen som möjligt.
 
ANNONS