Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medlemmar som försvinner...

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Ser nu att Jose Santana har försvunnit som medlem, och har även sett tidigare att det händer några slutar som medlemmar. Beklagligt givetvis - men jag undrar om det skulle varit möjligt att det blev informerad om detta på fotosidan. Medlemmar som slutat.

Tycker sedan att det är synd att alla kommentarer försvinner när en medlem försvinner.

Vad tycker ni, och även andra medlemmar om detta?

fotohälsningar
Terje
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tycker inte att det finns någon anledning att berätta vilka som önskat bli raderade från fotosidan.

Alla de medlemmar som önskat "sluta" har alla velat att alla kommentarer skall bli raderade.

För att medlemmar i fortsättningen skall tycka att fotosidan.se är bra, är det YTTERST nödvändigt nivån i inlägg och kommentarer håller en proffesionell nivå. Oftare och oftare tycker jag att nivån är alldeles för låg.

Låt oss alla tänka på detta innan jag/ni skriver inlägg.
 

Maverick

Aktiv medlem
Försvinner deras formuinlägg också? Det kan ju bli väldigt konstigt i så fall.

/Maverick
 

xavslut

Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
Jag tycker inte att det finns någon anledning att berätta vilka som önskat bli raderade från fotosidan.

Alla de medlemmar som önskat "sluta" har alla velat att alla kommentarer skall bli raderade.

För att medlemmar i fortsättningen skall tycka att fotosidan.se är bra, är det YTTERST nödvändigt nivån i inlägg och kommentarer håller en proffesionell nivå. Oftare och oftare tycker jag att nivån är alldeles för låg.

Låt oss alla tänka på detta innan jag/ni skriver inlägg.
Det är alltid en svår balansgång vad som är en seriös och professionell nivå, och vad som inte är det. Kan hålla med dig att där finns många kommentarer som inte borde getts, både vad gäller bildkommentarer som inlägg i forum.

Men jag ser också att fotosidan är en mötesplats för entusiaster, för frågeställningar, för glädje och för motivation. Själv har jag gett flera kommentarer mer för att sprida glädje och motivation än att "professionell" analytiskt mala på med samma mallar för hur en bild kunde blivit bättre. En positiv spontan reaktion till en bild är ju på många sätt också en bildkommentar.

Beklagligtvis finns där många foruminlägg som inte borde sett dagens ljus - men det visar ju också behovet medlemmarna har för att kommunicera med varandra. Så fotosidan har ju också blivit en trevlig mötesplats för flera och flera.

Själv tycker jag det givetvis är tråkigt när medlemmar försvinner, särskilt när man inte märker något förän man ser att antalet bildkommentarer plötsligt minskat. Så får man gå genom dem för att försöka lista ut vem som inte är medlem längre.

Själv tillhör jag dem som tycker att atmosfären på fotosidan blivit bättre under den tiden jag varit medlem - även om antalet "elaka" kommentarer också blivit fler. Men dessa brukar ofta komma tycker jag från ett fåtal personer. Det stora flertalet tycker jag visar en härlig entusiasm som bär upp fotosidan till en unik mötesplats för fotointresserade.

fotohälsningar
Terje
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo fast med fler medlemmar blir det ju fler elaka/ointressanta inlägg. Bör kanske vara likvärdigt i procent räknat ?? (medlemmar/inlägg)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jeppe skrev:
Jo fast med fler medlemmar blir det ju fler elaka/ointressanta inlägg. Bör kanske vara likvärdigt i procent räknat ?? (medlemmar/inlägg)
Låter logiskt tycker jag.

Vad är det mer för medlemmar som har hoppat av?
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Det jag tycker är extra bra med fotosidan är den kamratliga andan som finns här, det går att skämta och så vidare.
Det innebär att det inte bara är fakta som utbyts utan även personliga grejer och det tycker jag är jättekul.
Det finns också en nackdel men med lite "träning" så kan andelen allt för skämtsamma/ironiska (kalla de vad du vill) inlägg minskas ner till acceptabel nivå.
 

LasseL

Aktiv medlem
Att folk försvinner tycker självfallet även jag är mycket beklagligt. Flera av fotograferna som hoppat av har vågat utmana och ställa saker och ting till sin spets. Att kritisera är en sak, direkta påhopp är en annan vilket inte tycks finnas någon insikt i hos flera av medlemmarna. Provokation en en naturligt integrerad del i det konstnärliga uttrycket och det är därför mycket beklagligt att människor upplever reaktionerna så kränkande, att de helt enkelt hoppar av.

Själv har jag fått arga mail typ:

ATT DU BARA ORKAR BRY DIG!!!...

på min e-post och kanske behöver jag inte ens kommentera hur oseriöst detta var. Jag har också fått otaliga mail rörande att jag inte har lagt upp egna bilder på fotosidan. Skall de ekonomiska förutsättningarna vara avgörande för huruvida man kan engagera sig här? Att fotografera innebär ju så mycket mer än bilden.

Finns det helt enkelt inte någon möjlighet att utdela någon form av varning till de som inte sköter sig här på sidan. Det är då inte ett "polissystem" jag efterlyser utan helt enkelt ett kontrollsystem, likvärdigt med det system som finns på vissa chattar. Uppfyller man inte kraven får man inte delta i vissa aktiviteter.

Mvh

/Lasse
 
Senast ändrad:

Mr P

Aktiv medlem
Visst kan man förstå att det finns viss oro för att det ska bli "negativ trendspiral" som man känner att man måste stäva innan den acelerar till den grad då det blir okontrollerbart och får allt på ända, men att falla i panik och slå till med fullkraft att motverka olle i grind kan ju få en effekt som blir till motpol till det man vill stäva och ger lika negativa effekter som det man ville stävja.
Ser fotosidan inte bara som en kunskapsbank utan även som en socialdel. Har man liksom en stor del av medlemarna varit här ett tag och varit aktiv så kommer man varandra närmare och det blir kamratlig ton sinsemellan vilket resulterar i vad endel upplever jobbigt i form av tackkomentarer och socialt snack mellan det sakliga i raderna i foruminlägg. Själv ser jag det som ett sundhetstecken och inget problem och det överväger gladligen det lilla extraproblem som det medför nämnligen att sobra lite och klicka lite i informationen, men hellre det än att det ska vara kallt och sakligt ungefärt som det är när experter svarar på anonyma brev i vecko och dagspressen. Just nu tycker jag att Fotosidan är vital och sprudlar av liv och glädje..blir den statisk, saklig och stel utan plats för det andra som är välgörande för sociala varelser som människor är så drar nog troligtvis jag med..fast jag lämnar gärna mina spår kvar för dem som kan finna glädje av dem.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag håller med om att fotosidan är framförallt en social sammanslutning och jag skulle inte vilja ha den på annat sätt.

Det är kommentarerna runt omkring som jag utvärderar en användares pålitlighet som informator. En del användare har prestige så räcker till och blir över. Deras råd tar jag därmed med en nypa salt eftersom jag tror att de inte är öppna för andra lösningar och sätt att betrakta en viss fråga.

Mvh
Maverick
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Tycker fotosidan är mycket bra på det hela taget. Håller med om det inte får bli för profesionellt och stelt. Det jag tycker är bedrövligt är att folk laddar upp en massa bilder utan kommentera själva. Modifierat exempel: En dag skriver jag tio (seriösa) kommentarer och laddar upp en bild. Nästa dag har bilden blivit tittad på 65 gånger och ingen har kommenterat. Vad ska då motivera mej att ladda upp mera bilder och försöka analysera och kommentera andras bilder?
 

LasseL

Aktiv medlem
Visst är fotosidan.se ett sätt för fotografer av alla de sorter att umgås och dela erfarenheter. Men kanske är inte sanningen exakt så enkel. Ta t ex fotografen "Walle"(hette han så), en fotograf som tog erotiska bilder. Jag vet inte hur mycket han fick ta innan han valde att lämna fotosidan, och på sätt och vis kan jag förstå hans irritation. Hans bilder var verkligen skitsnygga och jag tycker det är trist att duktiga fotografer som han inte känner sig välkomna här. Jag som av olika skäl inte har lyckats lägga ut några bilder än tillhör ännu en kategori som får skit. Tänk själva, få skit för bilder som inte ens finns. Är ens trovärdighet och kommentarer bara värda något om man som fotograf kan gå in och kolla in vad kritikerna presterar?

Fotosidan är ett dagligt inslag i mitt liv och är också ett mycket viktigt komplement i mitt fotograferande. Idén är genialiskt och passar mig perfekt, men att lägga ut de bilder jag tagit, som har erotiska inslag drar jag mig för in i det längsta.

Mvh

Lasse
 

Mr P

Aktiv medlem
lundgrenlasse skrev:
Jag som av olika skäl inte har lyckats lägga ut några bilder än tillhör ännu en kategori som får skit. Tänk själva, få skit för bilder som inte ens finns. Är ens trovärdighet och kommentarer bara värda något om man som fotograf kan gå in och kolla in vad kritikerna presterar?


Lasse
Jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna ha en personlig åsikt och kan tillföra en bildkomentar något utan att ha visuella bevis att man har egentagna bilder själv.
Värdet ligger ju i själva komentaren och det är väl utifrån den man värderar personen.
jag antar att det beror på vissa människor med stort ego känner sig sårade om de ser något om dem själva eller det de har lyckats skapa som de inte gillar då hamnar de i försvarställning och tänker att det kan väl inte vara fel på mig och mina verk...det måste var komenteraren det är fel på...han kan ju inte ens ta egna bilder som han vågar stå för och visa upp och så har han mage att klaga på mig...antar att det är något sådant som ligger bakom vissa mindre toleranta självälskare mot komentarer..hade den som sgt så elakt haft bilder hade väl den sårade hittat andra legitima själ att leda bort det obehagliga från sig själv..
 

pettersson

Aktiv medlem
Håller med Pierre. Jag är nog mest här av sociala skäl, så lär man sig en hel del samtidigt.

Andreas.
 

walter-g

Aktiv medlem
Just det!För låg nivå på många kommentarer,om man nu kan räkna dit emellanåt även skitsnacket som förekommer.Men samtidigt kommer det in nybörjare inom foto,som kanske tror att det här är en allmän chatkanal för allehanda ovidkommande synpunkter.Scandinavian photo gjorde ett tappert försök med et fotoforum,som tog ihjäl sej själv med en massa struntprat.Så låt oss skärpa oss och hjälpa David & Co att ha en god etisk och moralisk nivå på åtminstone snacket!
 

matknu

Aktiv medlem
Håller med....

Ett problem med att kommentera är att det är så mycket bilder och framför allt så mycket "dåliga" bilder så att man inte orkar. Det är alltid kul för en själv att ladda upp senaste semesterresultaten men inte så kul för andra att tröska igenom tills man hittar guldkornen.
P.S Jag står för min egen definition av dåliga och den är såklart individuell...
 

acke

Avslutat medlemskap
Maverick skrev:
Jag håller med om att fotosidan är framförallt en social sammanslutning...
Jag håller inte med. Jag hör till den falang som vill se fotosidan som en ständigt uppdaterad kunskapsbank och en plats för någorlunda seriöst utbyte av information, åsikter och känslor med anknytning till fotografi ("Fritt forum" undantaget). Jag har lärt mig massor på fotosidan och tror också att jag har bidragit med viss kunskap. Det är oerhört stimulerande!

Sedan är det givetvis trevligt om samtalstonen är ledig och informell och naturligtvis är det tillåtet att krydda med lite humor då och då. Men om den sociala aspekten skulle ta överhanden helt, om diskussioner och bildkommentarer skulle spåra ur eller flumma iväg oftare än de gör idag, då skulle jag lägga av. Mina sociala behov och mitt skämtlynne klarar jag att tillfredsställa på andra sätt. Jag deltar på fotosidan för att lära mig mer om fotografi i alla dess aspekter.
 

LasseL

Aktiv medlem
Håller med Acke. Det är viktigt att fotosidan behåller sin seriösa karaktär. Nu tror jag inte att det finns tendenser åt det hållet men det som Acke skriver är faktiskt sant. Att sitta vid en dator och tro att man pysslar med något socialt är verkligen en missuppfattning. Att vara social innefattar möten med andra människor ansikte mot ansikte, inget annat.
Jag har, tack vare många hjälpsamma människor, lärt mig oerhört mycket här på sidan och jag hoppas också att det kan förbli på det viset.

Mvh

/Lasse
 
ANNONS