Annons

Fota motorsport med gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Har någon använt gråfilter och fotat motorsport?Man vill ju gärna få lite mjuk oskärpa även då när man kör lite längre tider men då hamnar man ju ofta på ganska liten bländare.Kan tänka mig att autofocus har svårt att funka bra med gråfilter.
 

Mankan G

Aktiv medlem
fungerar oftast finfint. Det största problemet jag haft är att gråfilter ofta påverkar den automatiska vitbalansen negativt. Inga problem om du plåtar rå men med jpg är det knepigare. Man får oftast sätta vitbalansen före manuellt
 

Kpl

Aktiv medlem
Köp hellre ett kvalitetsfilter än flera billiga. Det betalar sig i längden. Jag har tänkt samma tanke eftersom det är bökigt att få till riktigt långa slutartider en härlig sommardag när solen skiner starkt. Jag brukar iofs köra med polfilter ibland och de stjäl lite ljus, men inte alls som ett ND-filter där man dessutom kan bestämma själv hur mycket ljus man ska filtrera bort.
Det trista är att en hel del objektiv börjar mjukna i skärpan igen när man närmar sig F22, det är iaf min egen erfarenhet. Bättre då att hamna nånstans i mitten på F-skalan och ha ett ND-filter på.
 

Marteric

Aktiv medlem
Fotade bilar på Mantorp i lördags i väldigt bra väder=ljust!!! med lite längre slutartider 1/60- 1/160 fick jag relativ liten bländare...runt f/10. Mitt problem i lördags var att jag "träffade" med fokusen på väldigt få av bilderna (mycket mindre än vanligtvis).
Kan en anledning att använda ett gråfilter (vid ljusa förhållanden) vara att få större bländare för att få en snabbare, mer exakt AF?!?!

Alla åsikter av intresse...
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Fotade bilar på Mantorp i lördags i väldigt bra väder=ljust!!! med lite längre slutartider 1/60- 1/160 fick jag relativ liten bländare...runt f/10. Mitt problem i lördags var att jag "träffade" med fokusen på väldigt få av bilderna (mycket mindre än vanligtvis).
Kan en anledning att använda ett gråfilter (vid ljusa förhållanden) vara att få större bländare för att få en snabbare, mer exakt AF?!?!

Alla åsikter av intresse...
Nej!
Det är inte den använda bländaren som är intressant utan objektivets maxbländare. Det är inte ljusmängden som är avgörande utan det är ljuskonens vinkel då den träffar fokussensorn som är avgörande. Större bländare- trubbigare kon - lättare att avgöra hur mycket fel fokus ligger.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, man ska komma ihåg att objektivet inte bländas ner till vald bländare förrän man tar bilden. All ljusmätning och autofokusering sker vid full öppning.
 

Marteric

Aktiv medlem
Nej!
Det är inte den använda bländaren som är intressant utan objektivets maxbländare. Det är inte ljusmängden som är avgörande utan det är ljuskonens vinkel då den träffar fokussensorn som är avgörande. Större bländare- trubbigare kon - lättare att avgöra hur mycket fel fokus ligger.
Lägger till att jag alltid fotar i bildserie, ca 3 bilder /sek. Om detta nu spelar någon roll...?
Annars kanske svaret är så enkelt att jag panorerar risigare i soligt väder...;-)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Lägger till att jag alltid fotar i bildserie, ca 3 bilder /sek. Om detta nu spelar någon roll...?
Annars kanske svaret är så enkelt att jag panorerar risigare i soligt väder...;-)
Solsting? ;-)

Normalt fungerar ju det mesta bättre med mer ljus, men riktigt starkt solljus och alla de blänk, reflexer och skarpa kontraster det lätt ger upphov till kan kanske lura autofokusen lite.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fotade bilar på Mantorp i lördags i väldigt bra väder=ljust!!! med lite längre slutartider 1/60- 1/160 fick jag relativ liten bländare...runt f/10. Mitt problem i lördags var att jag "träffade" med fokusen på väldigt få av bilderna (mycket mindre än vanligtvis).
Kan en anledning att använda ett gråfilter (vid ljusa förhållanden) vara att få större bländare för att få en snabbare, mer exakt AF?!?!

Alla åsikter av intresse...
Du får nog lägga upp lite bilder, det kan vara rörelseoskärpa också.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Egentligen ganska bra att det inte är utrustningens fel utan mitt...så jag kan utvecklas.
Japp, den som inte tror att den kan utvecklas vet förmodligen inte bättre. Möjligtvis kan man bli fullärd på ett väldigt smalt gebiet inom foto, men fulllärd inom allt inom foto är ingen.

/Karl
 

eskil23

Aktiv medlem
Med lång slutartid och rörligt motiv tycker jag inte att det är särskilt konstigt att fokus hamnar fel.
 

BeriJan

Aktiv medlem
Kom ihåg att många gånger när man ska panorera så går det bra att förfokusera på en lämplig punkt. Står man t ex vid en kurva i racing så kommer de flesta bilar att komma i samma spår genom kurvan.

Funkar väldigt smidigt om man kör med tumfokusering, då kan man lämna objektivet i AF läge, förfokusera med ett tumtryck och sen skjuta med avtryckarfingret. Skulle det hända något på någon annan plats är det bara att rikta om och fokusera med tummen.
 
ANNONS