Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-finjustering i Nikon För syns skull?

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Ska se om jag kan få upp bilder till....

De är tagna enl. nikons "regelbok" som du kan hämta på supporten.
....och sen har jag börjat på + - 0 för att gå till +10 och sedan +20.

Jag tycker att det behövs mer än +20 men upplever också att mellan 0 och +10 ser man att skärpan flyttat sig. Vid +20 har den nog flyttat sig igen men är den inte också Sämre?

Tänker mig att om det är "så mycket" front fokus på en 24-70 borde en glasbit flyttas för att det ska bli helt rätt o superskarpt OCH att då tekniken i AF-finjustering är lite som den digitala zoomfunktion i pocketkameror - Verkar bra, fungerar lite grann men är egentligen kasst.


Vad tror du ? Vet du hur den funktion fungerar exakt?
 

Pippo

Aktiv medlem
Vad jag vet fungerar det inte alls på zoomobjektiv och mindre bra på fasta, krävs riktig justering på verkstad för bra resultat. Finns massor av trådar om detta på FS.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det heter finjustering av en orsak ... Om ett objektiv konsekvent felfokuserar så mycket att finjusteringen inte räcker till så skall det justeras på verkstad. Som Pierre påpekar fungerar finjusteringen i kameran någorlunda effektivt bara på en brännvidd, vilket gör de lite svårt att använda på en zoom. Frågan har som sagt diskuterats mycket de senaste åren och många har nog en lite överdriven bild av hur mycket man kan justera med de här reglagen (gäller alla märken).

Har du mycket små fokusfel i ett objektiv eller helt enkelt vill påverka åt vilket håll fokus drar sig i petiga lägen så fungerar det bra.

Jag har t.ex. använt fokusjustering som en hjälp när jag tagit actionbilder av hundar i Agility. Kameran blir lite lurad av hundars avlånga ansikten och fokus har en tendens att hamna runt öronen när man fotar springande hundar framifrån. Det är ett exempel på tillfälle då finjusteringen hjälpa till.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ja, har man seriösa fokusfel skulle jag vilja säga att det är för syns skull.

En sak jag har hört att det går att använda till är faktiskt naturfotografer som fotar med långa telen. De kan tydligen ändra sig lite från dag till dag beroende på temperatur, luftfuktighet och vad det nu är. Då kan de skjuta in sig på något på samma avstånd som de väntar sig att djuren ska komma på och sedan funjustera in fokus för de förhållandena.
 
ANNONS