Annons

Photoshop eller Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

dom_runner

Medlem
Vänner.

Har precis börjat fota i RAW formatet och behöver därmed ett bra redigeringsprogram för att lyfta den grå RAW filerna en aning och göra smärre justeringar.

Har tyvärr väldigt lite erfarenhet av detta område men har förstått att det finns två bra program för detta ändamål:

* Adobe Photoshop
* Adobe Elements

Vilket skulle ni rekommendera för mina behov?

Photoshop känns väldigt kapabelt men också väldigt dyrt. Är även tveksam till att jag kommer använda hälften av den funktionalitet som programmet tillhandahåller. Elements inbillar jag mig är en lightversion av Photoshop.

Vad säger ni luttrade rävar, vilket program skall jag köpa?

Tack på förhand!
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Dng

Om du fotograferar i Raw, och ämnar göra grundläggande justering av Rawfilen, sker det i Camera Raw (Photoshop och Elements). Du arbetar sålunda i ett program som varken är Photoshop eller Elements, men ACR är detsamma för båda. Om du känner att inte kommer att sakna de mer avancerade funktionerna i Photoshop, räcker Elements gott och väl. Annars har du alternativet Adobe Ligthroom, nu till ett pris nära Elements.
 

Fredde82

Aktiv medlem
Jag tror absolut du kommer klara dig med elements...särskilt dom senaste versionerna när du nu kan jobba med lager även i elements. Lightroom har jag ingen personlig erfarenhet av men verkar smidigt om man vill ha ett högt bildflöde!
 

Åland

Aktiv medlem
Lightroom. Det kräver tyvärr rätt mycket datorkraft för att inte bli plågsamt långsamt. Ladda ner provversionen först.

Jag har inte öppnat mitt Photoshop Elements sen jag skaffade Lightroom. En annan sak om du skall manipulera mycket, då behöver du ju t ex Elements.

//Johan
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag är ganska (eller mycket) säker på att det är Elements du skall ha. Du kommer inte att använda hälften av funktionerna ens i Elements är min bästa gissning.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att Adobe ger kraftiga rabatter om man läser på universitetet eller högskolan. Är man intresserad av det stora Photoshop CS, så kan man spara en hel del på att t ex läsa en enstaka kurs på universitet eller högskola. Varför inte bildbehandlingskursen från Jönköping som går på distans.

/Gunnar
 

dom_runner

Medlem
Tack för alla Era svar.

Verkar ju klart som om Photoshop är överkurs för mig.

Ser att flera refererar till Lightroom. Hur skiljer detta program sig åt från Elements?
Är det Elements ++?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Lightroom

Lightroom är inte som Elements++, det är ett program för hantering av stora mängder bild, mapphantering, katalogisering, index etc samt bildredigering och justering. Programmet är... som om du skulle slå samman Photoshop med Picasa, betydligt kraftfullare än Picasa... men färre funktioner än i stora Photoshop. Ett digitalt mörkrum för stora flöden av bilder, kraftfullt.
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Har inte rört PS på år och där sedan jag skaffade LR eftersom jag aldrig manipulerar eller monterar i mina bilder. Den enda manipulering jag gör är att ta bort fläckar från dammiga sensorer och kanske en riktigt elak finne på nån stackare jag fotat.
LR lämnar inte mycket att önska.
 

dom_runner

Medlem
Återigen tack för all er input.

Har nu förstått att mitt val inte står mellan PS och Elements.
Valet står mellan Elements och Lightroom.

Jag har uppfattat att Elements är ett rent editeringsprogram medan Lightroom är filhanterare + editeringsprogram. Jag gissar även då att Elements kanske är snäppet vassare än Lightroom på editeringsbiten, iom att det är nishcat på detta område med lager etc.

Har jag uppfattat Er rätt?

I eftermiddag slår jag till på ett av dessa program. Måste dock bestämma mig för vilket. Mycket svårt val.
 

Teodor Jonsson

Aktiv medlem
Återigen tack för all er input.

Har nu förstått att mitt val inte står mellan PS och Elements.
Valet står mellan Elements och Lightroom.

Jag har uppfattat att Elements är ett rent editeringsprogram medan Lightroom är filhanterare + editeringsprogram. Jag gissar även då att Elements kanske är snäppet vassare än Lightroom på editeringsbiten, iom att det är nishcat på detta område med lager etc.

Har jag uppfattat Er rätt?

I eftermiddag slår jag till på ett av dessa program. Måste dock bestämma mig för vilket. Mycket svårt val.
Många använder en pennplatta när de redigerar foton och om du ska köpa Photoshop Elements 10 så tycker jag du istället ska köpa https://www.wacom.com/en/Store/Pages/Product.aspx?product=CTH470&crumb={EB5A996C-64B6-4174-96AA-05CBD7F58FD4} och om du köper den så får du med • Software DVD (containing Autodesk SketchBook Express, Adobe Photoshop Elements and Nik Color Filters)
Bara ett tips :)
(EDIT) Den kostar ju också bara 700:- så...


MVH Teodor Jonsson
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag har både Elements, Stora PS och Lightroom.
Jag började med enbart Elements och var mycket nöjd med det.
Sedan skaffade jag stora PS beroende på att det kom ett väldigt förmånligt uppgraderingserbjudande för dem som redan hade Elements.
Jag använder nog inte en bråkdel av funktionaliteten i PS och redigerar nästan aldrig någon bild i där sedan jag skaffade Lightroom. I Lightroom 4.1 kan jag göra nästan all redigering jag behöver på ett väldigt enkelt och smidigt sätt.
Om jag idag var tvungen att välja enbart ett program skulle det bli Lightroom.
 

dom_runner

Medlem
@Teodor: Tack för tipset.

@Claes: Tack för ditt koncisa och givande svar. Åker i eftermiddag förbi Scandinavian Photo och bollag lite funktionalitet med personalen där. Lutar dock efter all input mot Lightroom. :)
 

nillenn

Medlem
Vänner.

Har precis börjat fota i RAW formatet och behöver därmed ett bra redigeringsprogram för att lyfta den grå RAW filerna en aning och göra smärre justeringar.

Har tyvärr väldigt lite erfarenhet av detta område men har förstått att det finns två bra program för detta ändamål:

* Adobe Photoshop
* Adobe Elements

Vilket skulle ni rekommendera för mina behov?

Photoshop känns väldigt kapabelt men också väldigt dyrt. Är även tveksam till att jag kommer använda hälften av den funktionalitet som programmet tillhandahåller. Elements inbillar jag mig är en lightversion av Photoshop.

Vad säger ni luttrade rävar, vilket program skall jag köpa?

Tack på förhand!
Har du en Canon systemkamera? Då ingår ju deras DPP (Digital Photo Professional) i kartongen. Funkar utmärkt - och anpassat till Canons kameror med t ex perferibelysningskorrigering som rättar till Canons egna objektiv. Kör själva med DPP och Elements. Justeringen av RAW i DPP och sedan lite effekter i Elements...
Testa först DPP - det kostar inget....
 

skog1s

Aktiv medlem
Jag har både Elements, Stora PS och Lightroom.
Jag började med enbart Elements och var mycket nöjd med det.
Sedan skaffade jag stora PS beroende på att det kom ett väldigt förmånligt uppgraderingserbjudande för dem som redan hade Elements.
Jag använder nog inte en bråkdel av funktionaliteten i PS och redigerar nästan aldrig någon bild i där sedan jag skaffade Lightroom. I Lightroom 4.1 kan jag göra nästan all redigering jag behöver på ett väldigt enkelt och smidigt sätt.
Om jag idag var tvungen att välja enbart ett program skulle det bli Lightroom.
Kan bara hålla med! Jag har klickat på Ps och Elements i flera år, Och det var tack vare fotosidan som jag fattade att Lr är ett verktyg som man bara måste ha!

Jag fixar det mesta i Lr. Och då jag måste gå till lite finare redigering hoppar jag över till Ps, och att man kan göra det genom Lr är riktigt smidigt!

Jag började med Elements, men (Ps har jag kört med i 13 år tror jag) sen jag upptäckte Lightroom, så har jag faktiskt inte startat det en ända gång.

Lr äger så kraftigt, att det inte finns ord!
 
ANNONS