Annons

Lightroom 4 eller Photoshop Elements 11

Produkter
(logga in för att koppla)

PerMem

Ny medlem
Jag använder sedan 1,5 år sedan Photoshop Elements 10 till att katalogisera, bedömma och redigera mina RAW och JPEG blder. Även videoklipp har jag i PSE. Totalt har jag idag c:a 10 000 bilder att hålla rätt på och samlingen stiger med 1000 till 2000 per år.
Jag över väger att uppgradera mig till PSE 11 men är det bättre att skaffa Lightroom 4?
Kan någon berätta för mig vad Lightroom 4 kan göra mer och bättre än PSE 11.

Tacksam för svar / Per
 

Loba

Aktiv medlem
Prova först

Att uppgradera rån 10an till 11, är väldigt lite för pengarna. Men LR4 är ett helt nytt sätt för bildredigering, snabbt smidigt och massor av möjligheter. Mycket för slantarna. Allt som LR4 kan ,tja tex du kan ändra många bilder, smidigt en eller tusen. Men Ladda hem LR4 och prova först i 30 dar, så vet du.
Mvh LOBA Stefan Havlik
Ps 10an passar/samarbetar mycket bra med LR4
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Lightroom är mycket mer kompetent än Elements. Det tar lite tid att sätta sig in i programmet.

Tvivlar på att du vinner så mycket på att uppgradera till PSE 11.

LR hanterar hela bildflödet. Jag använder i stort sett bara LR till mina bilder. Har 145.000 bilder i min katalog. Lättare att tagga och hitta bilder. Det finns videokurs i LR på Moderskeppet. Varför inte ladda ner en testversion av LR, då kan du prova själv. Du kan ta med dig katalogen från Elements till LR.

Ladda ner testversion av LR

.. och du, oavsett vilket program du kör. Tänk igenom at du har en bra mappstruktur. Kronologiskt föredrar de flesta. Själv har jag en mapp per fototillfälle.

Lise-Lott
 

Åland

Aktiv medlem
Sen jag skaffade Lightroom har jag inte öppnat PSE. Behövs det så jobbar de bra tillsammans. Enda nackdelen med LR är att det kräver mycket datorkraft för att vara snabbt.
 

Poteta

Aktiv medlem
Köp Lightroom och behåll 10:an för det som Lightroom inte klarar. Du kan t. ex. inte ta bort eller klona saker i Lightroom, det är två olika typer av program. Om du bara justerar och skärper upp bilderna samt använder katalogen är Lightroom helt suveränt.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Håller med, fast i LR4 går det att klona bort saker, har använt det många ggr, finns en del plugin också så det var länge sedan jag startade Photoshop (skönt å slippa, nu är det bara till montage och sådant)
 

Uffer

Aktiv medlem
Instämmer helt. LR kan vara lite förvirrande i början, men ge inte upp. Jag har inte heller öppnat PS sedan jag bytte. Det finns förresten bra videokurser på moderskeppet.se om det går trögt.
 

Crowflyer

Ny medlem
Jag har nyligen skaffat Lightroom 4 och sedan gått med i Moderskeppet Guld vilket endast kostar 99:-/mån och då har man tillgång till hela deras kursutbud. Du kan enkelt säga upp ditt abonnemang med en månads varsel. Jag rekommenderar två kurser som är lite drygt tre timmar vardera; Biblioteks-modulen samt Framkalla-modulen, väl investerad tid om man ska jobba med Lightroom.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Ops, my bad, jag trodde inte det gick att klona. Får läsa på om det!
Lugnt :) fast jag kom på att jag uttryckte mig lite luddigt om plugin. Det finns alltså massa olika så om det är någon speciell funktion man saknar kanske det finns plugin för det. Jag har ett för att sätta vattenstämpel och göra ram. Riktigt bra. Det var det enda jag brukade köra genom Photoshop förut men nu slipper jag det helt.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lugnt :) fast jag kom på att jag uttryckte mig lite luddigt om plugin. Det finns alltså massa olika så om det är någon speciell funktion man saknar kanske det finns plugin för det. Jag har ett för att sätta vattenstämpel och göra ram. Riktigt bra. Det var det enda jag brukade köra genom Photoshop förut men nu slipper jag det helt.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Passar samma plugins till både Photoshop och Lightroom?
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
nej, det funkar inte alls på samma sätt, inte samma typ av plugin heller. Vad jag sett har det varit mest sådana plugin vid just export av bilder. Och det var just vad jag själv var ute efter också där med vattenstämpel och ram.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Mer utförlig förklaring. Topaz är också plugin till photoshop, men jag har plugin som stand alone. Man behöver alltså inte ha photoshop.
Photomatix används för tillfället endast för att samman HDR bild till en 32 bits TIFF utan tonemapping. Nåt man kan göra via LR också om man har CS.
Photomtix är dock smidigare och snabbare.



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS