Annons

Behöver man Adobe Lightroom (Lr)

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har programmet från vsco o många andra o har jobbat med dom o det är riktigt bra vilket kan ses på alla andra fotografer som använder det. Priset är är inte avgörande utan hur bra programmet är och tillbaks till huvudfrågan nej man behöver inte LR utan PS är komplett vilket inte LR är för en amatör med tight budget så funkar säkert LR.
Begreppet "komplett" är i det här fallet synnerligen relativt. Vi kan vända på det och säga att Lightroom är komplett, och att Photoshop inte är det. Allt handlar om vad man gör och vill göra. Jag skulle inte kunna arbeta med mitt fotograferande utan Lightroom. Däremot skulle jag klara mig utan Photoshop. Det beror helt enkelt på att Photoshop inte kan vissa saker som Lightroom kan.

Photoshop är komplett för dig. Lightroom är det för mig. Att kalla Lightroom för ett program för amatörer känns oerhört oseriöst och är bevisligen fel eftersom det kryllar av professionella fotografer som använder det.

Angående VSCO så är det inget program (bortsett från deras kameraapp och kortkommandoverktyg). Flera har redan påpekat det men du hävdar ivrigt att de har fel. VSCO tillhandahåller presets och kameraprofiler, vilket bland SLR Lounge också gör.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vill vända på det och fråga, behöver jag PS? Om du inte skall manipulera dina bilder utan bara göra det bästa av det som finns så är LR det rätta (tycker jag). Jag använder aldrig PS. /Frode
Ja och man kan faktiskt tillägga att det finns verktyg man kan köpa till sitt Lightroom som även underlättar viss retuschering. När Lightroom fick adjustment brusch så fick man ju faktiskt en åtminstone rudimentär lagerhantering och det är den exv. SLRLounge utnyttjar för exv. retuschering m.m. Med adjustment brusch som blivit bättre och bättre för varje release så kan man enkelt redigera delar av bilderna och det var främst det man saknade i de tidigare versionerna för at kunna helt leva i Lightroom tycker jag.

http://www.slrlounge.com/store-product/lightroom-4-presets-system-by-slr-lounge.

Jag har haft tillgång till Photoshop sedan tidigt 90-tal men det har aldrig känts som "mitt" grafik och bildredigeringsprogram. Gillade inte heller version ett och 2 men fr.o.m. version 3 så har Lightroom hanterat mina Sony ARW hyfsat och 4:an är väl i princip allt man kan önska sig. Det är helt enkelt fantastiskt bra idag och priset har ju blivit fullständigt oslagbart. Var får man mer för pengarna i såna här sammanhang?

De senaste uppgraderingarna tycker jag gjort långt mer för bildkvaliteten än alla kamerauppgraderingar man gjort under samma tid. Många har råfokus på kameror och deras prestanda och tänker kanske inte att sett per satsad krona (en uppgradering kostar väl idag en bra bit under tudenlappen), så får man betydligt mycket mer effekt i färdig bild än snart sagt vilken kamerauppgradering som helst idag.

Att kalla Lightroom för ett verktyg för amatörer visar ju på en ordentlig blotta om man nu håller sig med den inställningen som yrkesman. Lightroom är optimerat för snabbt och effektivt arbetsflöde från ax till limpa. Den som utnyttjar det rätt kommer att vara betydligt mer produktiv än en som envisas med att dutta med varenda bild i Photoshop. De som siter med näsan för djupt i den programvaran kommer nog i många fall slås ut av de som arbetar effektivare. Med konstant sjunkande priser på fotografiskt arbete så har fotografer inte råd idag med att bortse från produktivitetsfaktorerna. De som gör det tar en onödig risk i sitt yrke och kommer på sikt riskera att få se sig om efter annan försörjning.

Marknaden gråter inte många tårar över alla utslagna fotografer som inte förstått att anpassa sig till marknadens villkor i tid och i det fallet är den både rättvis och osentimental i någon strikt ekonomisk mening för fotograferna lever ju under samma villkor i det fallet som de flesta andra - möjligen undantagna de som hittat någon form av konkurrensfredad bubbla att leva i.
 

alfin

Aktiv medlem
Sten-Åke, vilken var den senaste Photoshop-version du arbetade aktivt med, om du tror att en fotograf slås ut från marknaden för att han eller hon väljer att arbeta i PS istället för LR? Du verkar ha missat alla batchfunktioner i senare versioner av Bridge/Camera Raw/PS och också missat hur man skapar actions som kan automatisera arbetsflödet i PS än mer än vad som går att göra i LR.

ACR i PS är exakt samma som Develop-modulen i LR, så någon skillnad i funktionalitet eller bildkvalitet därvidlag finns inte. Det går att öppna en hel grupp med filer direkt i ACR precis som i LR, och om man inte vill använda alla bildredigeringsfunktioner som finns i PS utöver ACR, går det utmärkt att batchspara lika automatiserat som i LR.

Bridge är däremot fortfarande inte i klass med Library-modulen i LR, men senare versioner har många automatiseringsscript och man kan via både Bridge och ACR exportera bilder precis som i LR. Är man van vid och en gång har lärt sig hantera PS ordentligt, känns det ofta som att man saknar detaljkontroll i LR jämfört med PS, även om de flesta bilder inte behöver duttas med som du uttrycker det.

Men naturligtvis är det dumt att lägga dyra pengar på en applikation man inte har nytta av. Klarar man sig med LR kör man väl med den, men att tro på några mätbara produktivitetsvinster jämfört med Bridge/Camera Raw/PS tyder nog mest på bristande kunskaper om senare versioner av Photoshop.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
En sak har vi glömt. PS ensamt är ganska ensam.
Bridge och ACR hör inte ihop med PS.
De är helt separata program som ingår i paketet PS Suite. LR dock är ensam.

Testade f.ö VSCO. Kan konstatera att det bara är presets. Väldigt bra ifall man vill simulera analog film med en knapptryck. SLR Lounge är dock ett system, arbetsflödestänk där man sedan kan spara färdiga mallar.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
En sak har vi glömt. PS ensamt är ganska ensam.
Bridge och ACR hör inte ihop med PS.
De är helt separata program som ingår i paketet PS Suite. LR dock är ensam.

Testade f.ö VSCO. Kan konstatera att det bara är presets. Väldigt bra ifall man vill simulera analog film med en knapptryck. SLR Lounge är dock ett system, arbetsflödestänk där man sedan kan spara färdiga mallar.
VA!! Jag har bara Photoshop och där ingår Bridge och ACR och dom går inte att köpa löst.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
VA!! Jag har bara Photoshop och där ingår Bridge och ACR och dom går inte att köpa löst.
Det kanske är så.
Men det fortfarande separata program som
Öppnar sig och som kan samarbeta med andra Adobe program.

Edit: http://forums.adobe.com/thread/790013
Man kan visst köpa endast PS utan de andra, men inte de andra utan PS.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Suck.

Bridge är Photoshops filhanterare. Bridge ingår i Photoshop och kan inte köpas separat.
ACR ingår i Bridge, men ingår också i Photoshop. Jag kan öppna ACR från Photoshop utan att öppna Bridge.
Jag kan också öppna ACR i Bridge och bildbehandla utan att öppna Photoshop.
 
Suck.

Bridge är Photoshops filhanterare. Bridge ingår i Photoshop och kan inte köpas separat.
ACR ingår i Bridge, men ingår också i Photoshop. Jag kan öppna ACR från Photoshop utan att öppna Bridge.
Jag kan också öppna ACR i Bridge och bildbehandla utan att öppna Photoshop.
Bridge är den bro som Adobe skapat för att koppla samman företagets olika program, där Photoshop är ett av dem. Förutom filhantering kan man även synkronisera färghantering mellan de olika Adobe-programmen.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Bridge är den bro som Adobe skapat för att koppla samman företagets olika program, där Photoshop är ett av dem. Förutom filhantering kan man även synkronisera färghantering mellan de olika Adobe-programmen.
Jo, jag har upplevt detta också. Jag hade Dreamweaver och Photoshop i olika versioner.
Det blev då lite "virrigt" i Bridge.
Innan Bridge kom med i Photoshop så använde jag ACDSEE som filhanterare. Bridge var välkommet när det kom.
 

alfin

Aktiv medlem
Bridge är ursprungligen Photoshops filhanterare som kom till Photoshop ver 7. Även Camera Raw 1.0 kom som plug-in till Photoshop ver 7 i början av år 2003.

Photoshop ver 8 ingick i Creative Suite och versionen senare, CS2 om jag minns rätt, bytte filhanteraren namn till Bridge och blev då bryggan som skulle hantera filer mellan de olika programmen. Camera Raw integrerade då också med Bridge så att raw-filer kunde öppnas och processas direkt från Bridge, utan att först öppna Photoshop.

Ett antal år senare kom Lightroom med sin moduluppbyggnad. Integrationen mellan de olika modulerna i Lightroom fungerar ungefär på samma sätt som integrationen mellan BR/CR/PS.
 
ANNONS