Annons

Spänna fast kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

J.kreku

Medlem
Jag ska filma ett evenemang i november och funderar på att fästa en kamera i trossen som håller ljusriggen.
Vad tror ni om det? Funderade lite på att köpa manfrettos väggfäste (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=687000) och spänna fast den med genomgående bult mot ett stort plattjärn borde funka, då borde man kunna ”klämma” fast fästet i trossen.
Hr ni några andra idéer? Jag är lite rädd för att kameran kommer för högt upp och det bara skulle bli skit, men det ser man ju först på plats.
 

Åland

Aktiv medlem
Manfrottos Superclamp? Enkel att spänna fast runt rör och t ex bordsskivor. Själv köpte jag min hos thomann.de.
 

J.kreku

Medlem
Manfrottos Superclamp? Enkel att spänna fast runt rör och t ex bordsskivor. Själv köpte jag min hos thomann.de.
Nu stötte jag ju givetvis på nästa grej. Finns det någon bra lösning på hur man startar inspelningen om man har kameran fast i taket? Ska ju spela in en rock konsert så de blir lite utmanande att ta in en stege när bandet ska börja lira.
Har Hähnels fjärrutlösare men den funkar bara för stillbilder.
 

nivas

Aktiv medlem
Manfrottos Superclamp? Enkel att spänna fast runt rör och t ex bordsskivor. Själv köpte jag min hos thomann.de.
En utmärkt pryl för den som vill sätta fast kamera på lite ovanliga ställen, gärna i kombination med magic arm.
Kan även användas som ett bordsstativ, eller sätt den i ditt vanliga stativ så blir den ett utmärkt blixtfäste.
 

Åland

Aktiv medlem
Nu stötte jag ju givetvis på nästa grej. Finns det någon bra lösning på hur man startar inspelningen om man har kameran fast i taket? Ska ju spela in en rock konsert så de blir lite utmanande att ta in en stege när bandet ska börja lira.
Har Hähnels fjärrutlösare men den funkar bara för stillbilder.
Du kan använda t ex RC5 (infraröd fjärrkontroll) och starta inspelningen. Det är inte idealiskt men det borde fungera. Kameran måste dock vara i live-viewläge färdigt, det kan man inte aktivera på avstånd. I kamerans användarhandbok står också att lysrör kan störa fjärrkontrollens funktionalitet.

Man bygger enkelt och billigt en "kabel-IR-fjärr" av en RC5-kopia (från t ex eBay) och en fiberoptisk kabel. Om det är svårt med avstånd och vinklar. Limpistol, Jesustejp, ståltråd, kartong.. Jag har kameran i en plastlåda på pakethållaren på min Vespa, fjärrkontrollen fastsatt med buntband på styret.

Man måste också vara uppmärksam på maxlängden på inspelningar och pausa/starta ibland. Kameran stänger av sig om man försöker klämma in för stora filer.

//Johan
 

Åland

Aktiv medlem
En ytterligare svaghet är att man inte kan ha kameran i pausläge i live-view längre än några sekunder. Spela in-pausa-spela in ny fil är det som gäller.

Det finns avancerade lösningar som t ex CamRanger men det blir kanske överkurs.

//J.
 

Åland

Aktiv medlem
En ytterligare svaghet är att man inte kan ha kameran i pausläge i live-view längre än några sekunder. Spela in-pausa-spela in ny fil är det som gäller.

Det finns avancerade lösningar som t ex CamRanger men det blir kanske överkurs.

//J.
Rättelse: Pausläget kan man ju ha inställt på 30 minuter och det borde väl räcka i de flesta fall.
 
ANNONS