Annons

Extra minne i iMac

Produkter
(logga in för att koppla)

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Beklagar om detta redan diskuterats men hittade inget.

Har en iMac 2010 med 4 GB i form av 2 stycken RAM SO-DIMM-moduler, 1 333 MHz DDR3 SDRAM.

Tycker den har blivit segare med nya uppgraderingar och inför byte till nytt program för bildredigering tänkte jag testa att utöka minnet. Låter det klokt?

Hittade hos Dustin följande :

Corsair Mac Memory
16GB 1333MHz DDR3 Ej ECC

Kommer det att funka? Vad betyder "Ej ECC"

Har grafikprocessorn nån betydelse när man redigerar stillbilder?


Tacksam för råd/L
 

sweboss

Ny medlem
ECC är för servrar och är uppenbarligen aningen långsammare. Inget du behöver i din iMAC alltså.
Helt klart så kommer du uppleva att du får bättre fart i burken. Verkar vara rätt minne du hittat, men jag skulle rekommendera att du pratar med Dustin och anger vilken iMAC-modell du har.
Grafikkortet har nog en ganska stor betydelse för prestandan.
 

Måns H

Aktiv medlem
Ring och fråga

Jag ringde Dustin i samma situation och fick bra hjälp.

Se till att ha alla uppgifter om datorn tillgängliga, en del sitter på undersidan av foten.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag ringde Dustin i samma situation och fick bra hjälp.

Se till att ha alla uppgifter om datorn tillgängliga, en del sitter på undersidan av foten.
Om man går in under menyn "Om den här datorn" i Apple-menyn så hittar man allt man behöver veta.

Ofta räcker det med "iMac (27 tum, sent 2013)" som det står på min maskin för att veta man ska ha för minne.

Kan tillägga att min föregående burk bara kunde hantera 3 GB och det var inte mycket att hurra för när man körde Parallel Desktop och Windows. Nu har vi 32 GB.
 

yeti

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte tipsa om crucials hemsida på nätet. www.crucial.com .
Jag köpte en ny iMac med 8 gb minne i oktober förra året och den var förväntat långsam. Beställde minne via crucials EU-avdelning och leveransen var OK.

Priset var avsevärt lägre än nätbutikerna här hemma. Vet inte om priserna förändrats sedan förra året, men det kanske kan vara värt att jämföra?





Beklagar om detta redan diskuterats men hittade inget.

Har en iMac 2010 med 4 GB i form av 2 stycken RAM SO-DIMM-moduler, 1 333 MHz DDR3 SDRAM.

Tycker den har blivit segare med nya uppgraderingar och inför byte till nytt program för bildredigering tänkte jag testa att utöka minnet. Låter det klokt?

Hittade hos Dustin följande :

Corsair Mac Memory
16GB 1333MHz DDR3 Ej ECC

Kommer det att funka? Vad betyder "Ej ECC"

Har grafikprocessorn nån betydelse när man redigerar stillbilder?


Tacksam för råd/L
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Hej!

Tänkte tipsa om crucials hemsida på nätet. www.crucial.com .
Jag köpte en ny iMac med 8 gb minne i oktober förra året och den var förväntat långsam. Beställde minne via crucials EU-avdelning och leveransen var OK.

Priset var avsevärt lägre än nätbutikerna här hemma. Vet inte om priserna förändrats sedan förra året, men det kanske kan vara värt att jämföra?
Tack skall kolla på det
 
ANNONS