Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Chrome, Firefox, Facebook? Bilderna blir skit!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har problem med hur mina bilder visas på Facebook. Detta gäller särskilt om det är ganska mörka bilder det handlar om. Bilden ser ut som jag vill ha den i LR, jag exporterar som jpg i sRGB, den ser fortfarande ut som jag vill ha den i Windows fotovisare, jag laddar upp den på Facebook och den ser ut som skit! Den blir betydligt mörkare :(
Jag kör W7 och Chrome normalt. Öppnar jag däremot Facebook i Firefox ser det ut som jag vill ha det, medan bilden visad i Internet Explorer är alldeles för ljus. Jag trodde att Chrome hanterade färgprofiler....
Är det något jag bör göra annorlunda?
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag har problem med hur mina bilder visas på Facebook. Detta gäller särskilt om det är ganska mörka bilder det handlar om. Bilden ser ut som jag vill ha den i LR, jag exporterar som jpg i sRGB, den ser fortfarande ut som jag vill ha den i Windows fotovisare, jag laddar upp den på Facebook och den ser ut som skit! Den blir betydligt mörkare :(
Jag kör W7 och Chrome normalt. Öppnar jag däremot Facebook i Firefox ser det ut som jag vill ha det, medan bilden visad i Internet Explorer är alldeles för ljus. Jag trodde att Chrome hanterade färgprofiler....
Är det något jag bör göra annorlunda?
Inte bry sig så mycket i så triviala saker som facebook?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har för mig att det tyvärr fortfarande endast är Firefox som har helt korrekt färghantering.
 

StaffS

Medlem
Är det värt att bry sig?

Det händer att med någon nätläsare på någon dator visas bilder (och hemsidor) fel. Programmerarna är dessvärre inte eniga i hur det ska tolkas. Visas det lika på alla enheter? Jag har varit med om att min hemsida ser annorlunda ut i någon nätläsare på min dator, men när jag använder samma program med en annan dator går det bra. Det är sällan jag lyckas se vad som är orsaken till detta.
Det jag har lärt mig efter att ha gjort hemsidor i några år är att visas något konstigt med någon nätläsare så måste man se hur det är på flera enheter. Oftast är det få som berörs och det åtgärdas efter ett tag. Det är därför sällan jag lägger ned tid på detta.
 

iSolen.se

Guest
Jag har problem med hur mina bilder visas på Facebook. Detta gäller särskilt om det är ganska mörka bilder det handlar om. Bilden ser ut som jag vill ha den i LR, jag exporterar som jpg i sRGB, den ser fortfarande ut som jag vill ha den i Windows fotovisare, jag laddar upp den på Facebook och den ser ut som skit! Den blir betydligt mörkare :(
Jag kör W7 och Chrome normalt. Öppnar jag däremot Facebook i Firefox ser det ut som jag vill ha det, medan bilden visad i Internet Explorer är alldeles för ljus. Jag trodde att Chrome hanterade färgprofiler....
Är det något jag bör göra annorlunda?
Du är säker på att du kör sRGB? Då ska du slippa färgprofiler och såna problem du beskriver trodde jag.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är i vilket fall som helst oerhört störande ...
Visst är det bedrövligt att det inte fungerar bättre år 2017. Å andra sidan, det är ju ett rätt så komplext problem det här med färger...

Min erfarenhet är att så länge användarna kör med standardskärmar utan att ha profilerat sina skärmar så ser det mesta "OK" ut. Det är aldrig rätt men heller aldrig helt galet.

Problemet uppstår när man börjar använda wide gamut skärmar och profilerar skärmen. Då blir det rätt MEN samtidigt krävs att programvaran som visar bilden respekterar färgprofilen och klarar av att hantera skärmprofilen. Då är det i princip bara Firefox av webbläsarna som funkar enligt min erfarenhet.

Har du kollat dina facebook-bilder med flera datorer? Kan du lägga en länk? Jag skulle inte bli förvånad om de flesta som faktiskt tittar på dina bilder tycker de ser "bra ut" - det är du som vet hur det skall se ut som reagerar mest!
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har problem med hur mina bilder visas på Facebook. Detta gäller särskilt om det är ganska mörka bilder det handlar om. Bilden ser ut som jag vill ha den i LR, jag exporterar som jpg i sRGB, den ser fortfarande ut som jag vill ha den i Windows fotovisare, jag laddar upp den på Facebook och den ser ut som skit! Den blir betydligt mörkare :(
Jag kör W7 och Chrome normalt. Öppnar jag däremot Facebook i Firefox ser det ut som jag vill ha det, medan bilden visad i Internet Explorer är alldeles för ljus. Jag trodde att Chrome hanterade färgprofiler....
Är det något jag bör göra annorlunda?
Har vart med om liknande, fast typ att bilderna får någon lila ton över sig som spräcker bilden.
Lösningen jag kom på var att gå in i bildinställningar och göra en kalibrering. Trots att inget såg annorlunda ut i Windows därefter så fattade Chrome kalibreringen och bilderna blev normala igen.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag skulle inte bli förvånad om de flesta som faktiskt tittar på dina bilder tycker de ser "bra ut" - det är du som vet hur det skall se ut som reagerar mest!
Det är mycket möjligt att det är så. Det är ju bara jag som vet hur jag vill ha det, och hur det ser ut i LR och i Windows fotovisare, samt att de blir mycket mörkare på Fb.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är mycket möjligt att det är så. Det är ju bara jag som vet hur jag vill ha det, och hur det ser ut i LR och i Windows fotovisare, samt att de blir mycket mörkare på Fb.
Kör du själv med en kalibrerad Adobe RGB skärm? Prova och kalibrera den till sRGB för webbilder. Det brukar gå att byta skärmprofil på bättre skärmar. Annars gäller Firefox webbläsare som flera sagt tidigare, men då inställd så att den hanterar bilder utan inbäddad profil som sRGB.
 

Patrik_jp

Medlem
Misstänker att du har kalibrerat skärmen din.
Windows och Lightroom använder profilen som blir för att visa färgerna riktigt.

Problemet är att bara Firefox och Safari har stöd för färghantering i dagsläget. Vi får hoppas att de andra hänger på. Visst vi vill ju alla visa bilderna riktigt på FB och webben.

Har själv haft samma problem.

Sedan får vi inte glömma att många sitter på dåliga och okalibrerade skärmar.
 

Lahn

Aktiv medlem
Facebook komprimera alla foton du ladda upp, så din jpg blir dubbelt komprimerad. Allt detta görs för att göra sidan snabbare, fast foton förlora ju i kvalité. Om du spara dina foton i PNG format kan du undvika detta. För så mycket som jag vet ändra dem inte filformat från PNG till jpg. Men du måste leva med att dina filer blir lite större om du använda PNG varianten...

Mvh Daniel
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Facebook är inte ämnat för foton, även om den används mycket för sånt. Man får vänja sig vid att vissa bilder blir riktigt dåliga när man lägger upp dom på Facebook. Facebook är för det mesta sämst av alla sorters "communities" på att hantera foton.
Även om det finns många fotografer som lägger upp bilder på Facebook så är det ändå så att Google+ är där flest fotografer håller till när det gäller denna typ av "communities" då deras kompression av bilder är utmärkt utvecklad till skillnad mot Facebook.
Facebook komprimerar och strippar bilder till absurdum.

Webbläsare:
Chrome är känt för att hantera bilder uruselt. Den enda av de stora webbläsarna (IE, Edge, Firefox, Safari, m.m.) som kan få bilder att se riktigt dassiga ut. Lustigt med tanke på att det är samma företag som Google+ som är föredöme.
Chrome ska inte användas om man ska titta på foton, helt enkelt.
Firefox kan du fixa så att det blir bra, men du måste ändra inställningar i den för det.
Kolla här hur du gör:
http://www.color-management-guide.com/web-browser-color-management.html
 

iSolen.se

Guest
Facebook är inte ämnat för foton, även om den används mycket för sånt. Man får vänja sig vid att vissa bilder blir riktigt dåliga när man lägger upp dom på Facebook. Facebook är för det mesta sämst av alla sorters "communities" på att hantera foton.
Även om det finns många fotografer som lägger upp bilder på Facebook så är det ändå så att Google+ är där flest fotografer håller till när det gäller denna typ av "communities" då deras kompression av bilder är utmärkt utvecklad till skillnad mot Facebook.
Facebook komprimerar och strippar bilder till absurdum.

Webbläsare:
Chrome är känt för att hantera bilder uruselt. Den enda av de stora webbläsarna (IE, Edge, Firefox, Safari, m.m.) som kan få bilder att se riktigt dassiga ut. Lustigt med tanke på att det är samma företag som Google+ som är föredöme.
Chrome ska inte användas om man ska titta på foton, helt enkelt.
Firefox kan du fixa så att det blir bra, men du måste ändra inställningar i den för det.
Kolla här hur du gör:
http://www.color-management-guide.com/web-browser-color-management.html
Vad hände med att med sRGB så ska man inte behöva hålla på med color management?

Jag får aningen mer färg i firefox och chrome, ingen katastrof.
 

afe

Aktiv medlem
Vad hände med att med sRGB så ska man inte behöva hålla på med color management?

Jag får aningen mer färg i firefox och chrome, ingen katastrof.
Om du har en profilerad skärm måste du använda färghanteringen i Firefox för att den ska visa rätt färger. Har man inte en profilerad skärm blir det ingen skillnad.
 
ANNONS