Annons

Var sparar ni alla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag kör med en NAS med 4 diskar, som är speglade, så att om en går sönder, så kan jag byta den utan problem. Det bästa är om du kan ha NAS:en i en annan byggnad/lägenhet än där du har datorn. I händelse av brand/inbrott. Min står i förrådet.
NAS är lagring. Den behöver en backup.
Spegling är säkerhet, inte backup. Radera en fil = speglad fil raderas.
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har en Netgear Nas där jag kan hotswappa diskar, tre stycken 3Tb röda kaviardiskar (ska tåla 24/7 drift) köpta i omgångar och jag startar NAS´en manuellt bara när jag använder den, stänger av den efteråt så det är inte många minuter i veckan den är igång.
Tömmer kameran gör jag till en 256Gb SSD som sitter i datorn och flyttar filerna till nasen efter rensning bland filerna.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Diskarna på mln dator börjar lysa rött...
Jag har en extern hårddisk som jag för över till, men den börjar också bli full.
Så nu funderar jag på att lagra bilder på annat sätt för bästa hållbarhet.
Hur gör ni? Gör ni lika både med jobb & privata bilder?

/ Emma
För bästa hållbarhet, sprid risken på flera ställen utan att det blir rörigt.
Oftast är det bara du själv som kan avgöra hur du skall göra för att öppnå det.

Så här gör jag.

En Nas med två diskar som är speglade. (Går en sönder finns det på den andra)
Regelbundet sparar ner på en extern disk som förvars i en annan byggnad (de blir fler med åren)

Dessutom använder jag en programvara på min bärbara som heter Odrive. Den finns för både mac o win. Då har jag alltid tillgång till alla bilder.

Använder man LR så behöver man inte backa upp originalfilerna mer än en gång. Lycka till /Jörgen
 

retroflex

Aktiv medlem
För själva backupen från en disk till en annan använder jag Microsoft Sync Toy på Windows. Det är ett relativt enkelt program där man sätter upp från- och till-mapp en gång. Sedan kan man starta den med ett knapptryck när man vill. Man kan spegla alla ändringar, så att den bara kopierar nya/ändrade filer och också speglar borttagna filer. Det går betydligt fortare än att kopiera alla foton varje gång.

Det finns en uppsjö av liknande program, men det här är ett som fungerar bra tycker jag.
 

Visom

Aktiv medlem
DEN begrep jag inte.
Man backar upp filerna i så många exemplar man vill ha.
Vad han menar är att LR inte gör ändringar på bilden. Filen du plockar ut ur kameran är identisk med den fil du har efter 1000 editeringar. Dock kan det vara bra att ta backuper på den LRfil där dessa 1000 editeringar sparats. Enstaka bilder kan man ju återskapa, men det är kanske inte så kul att editera om hundratals bilder. Lite från person till person, det kan ju bli ett bättre slutresultat om LR kommit med nya features etc....
 

tormig

Aktiv medlem
Håller helt med ett av de tidigare inläggen, en NAS är för lagring och tillgänglighet, det är inte en backuplösning. Men det kan vara en praktisk väg till molnet t.ex. För det finns klienter till din dator som automatiskt flyttar nya filer till din NAS och sedan vidare därifrån till en extern lagring. Det är många förslag här om bygger på en massa manuella handgrepp, lösa diskar hit och dit mm. Men det skall göras också. Kan man se till att det sköter sig självt blir det faktiskt av också.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tänkte mera tidsmässigt, om du gjorde backup av dina originalfiler 2016 i på 3 olika platser och du senare i LR ändrar i en av filerna behövs ingen ny backup. mvh/Jörgen
Ah!
tja det händer ofta att jag går tillbaka o jobbar med tidigare importer.
Då raderas en hel del som jag inte vill ha kvar.
Man skall inte vara så rädd för att man tar bort för mycket.
Om jag tyckte att en annan bild var bättre så gör det inget om jag slänger den sämre.
O nej jag ångrar mig inte, jag har ju bestämt mig.

Så när jag gör om en backup så raderar jag först den gamla kopian.
Sen tar jag en kopia på HELA disken.
Ja det öppnar ett glapp däremellan när man är sårbar. Det gäller att göra rätt.
Ibland lägger jag bara till nya importer och sen gör jag storkopian en annan gg.
 

peranders

Aktiv medlem
Melmis, diskar är ganska billiga så om du har flera diskar så blir du säkrare. Kan också meddela att det är ingen skillnad på interna och externa diskar. Själva burken är samma.

Själv har jag två stycken 1TB externa diskar plus Crashplan. Jag kör mac och backupsystemet Time Machine. Macen interna disk är på 3TB men just nu ligger jag på 800 GB material vilket gör att 1TB diskar räcker för backup.

Crashplan kan du titta närmare på som molnbackup. 5 dollar i månaden för hur mycket som helst.
 

peranders

Aktiv medlem
Men hur länge ska man lita på att en extern hårddisk ska hålla? Nu har ju min som jag har hållt i ca 10 år. Men när jag har sökt på nätet hållbarhet är det flera där det står att man ska vara glad om den håller runt 5 år. Men det låter som en kort livslängd tycker jag.
Om din disk hade varit igång så hade den varit död vid det här laget. Ligger den tyst i en byrålåda så har du problem med att lager kärvar och disken kanske blir svårstartad. Du har också att magnetfältet i skivan försvagas med tiden. Ska man långtidslagra så är det bra att flytta data mellan diskar och friska upp det skrivna. Du förlorar inget i den processen.

Min externa 5,25" disk dog efter två år (ganska ny). Min gamla Mac från 2006 hade en 500 GB disk som dog efter 7 år. Den efterföljande disken klarade 2-3 år. Har en känsla av att svala 2,5-tumsdiskar håller bättre men betrakta en disk som en förbrukningsvara med ett bästföredatum.
 

Homy

Aktiv medlem
Jag sparar alla också på Flickr. Du får 1 TB gratis. Sen kan man skapa nytt konto med ny e-post men det sägs att Flickr komprimerar bilderna lite.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det någon här som sparar sina bilder i Google Photos?

Det har ju den enorma fördelen att man inte behöver tagga sina bilder eftersom Google har en rätt bra AI som kan känna igen bilder utgående från en textuell beskrivning (t.ex. "strand i solnedgång" eller "hundar som springer").
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Räkna med mindre än en kopiering

Men hur länge ska man lita på att en extern hårddisk ska hålla? Nu har ju min som jag har hållt i ca 10 år. Men när jag har sökt på nätet hållbarhet är det flera där det står att man ska vara glad om den håller runt 5 år. Men det låter som en kort livslängd tycker jag.
Räkna aldrig med att en (1) hårddisk håller. Det som är värt att spara ska alltid finnas på två olika fysiska medier på två olika platser vid varje givet tillfälle. En ny disk kan självklart vara trasig från fabrik även om det är ovanligt idag. Du bör heller inte ha backup inkopplad mer än nödvändigt pga risken för maskar, virus, misstag och annat otyg.
 
Spara I Moln

Köp en större extern hårddisk och gör backup i molnet. Jag använder Crashplan. Mitt arkiv är betydligt större än ditt och min lösning fungerar jättebra.
Hej Magnus! Läste ditt inlägg, hur är det med att spara i något moln typ Crashplan, om jag inte vill ha mina bilder på min datordisk, kan man använda Typ Crashplan, eller droppbox som en extra disk, eller måste man ha dom även på dator disken eller typ en extra disk samtidigt som dom sparas i något moln.

MBH // Håkan Iverson
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Magnus! Läste ditt inlägg, hur är det med att spara i något moln typ Crashplan, om jag inte vill ha mina bilder på min datordisk, kan man använda Typ Crashplan, eller droppbox som en extra disk, eller måste man ha dom även på dator disken eller typ en extra disk samtidigt som dom sparas i något moln.

MBH // Håkan Iverson
När man väljer bland sådana tjänster så bör man läsa noga.
Återläsningstiden kan vara orealistiskt lång. O det är alltså inte din nedladdningstid som är flaskhalsen utan ut från diskhotellet.
De finns de som återlämnar materialet på en disk. Givetvis får du betala disk o porto.
Går i princip lika fort som posten kommer fram.
Själv tror jag att priserna för dessa tjänster kommer stiga rejält inom 5 år.
Så jag behåller mina diskar.
 
Hej Magnus! Läste ditt inlägg, hur är det med att spara i något moln typ Crashplan, om jag inte vill ha mina bilder på min datordisk, kan man använda Typ Crashplan, eller droppbox som en extra disk, eller måste man ha dom även på dator disken eller typ en extra disk samtidigt som dom sparas i något moln.

MBH // Håkan Iverson
Crashplan är en backup. Det är alltså ingen extralagring. För min del skulle jag aldrig vilja lägga allt i molnet. Däremot har jag en kopia där om något händer med min huvudlagring.
 

Hwahlberg

Medlem
Mitt tips är det klassiska, KIS(S): Keep It Simple (Stupid):

1. En (eller flera) jobbdisk(ar), partitionerad med nåt vanligt "öppet" filsystem,
typ NTFS, V/FAT, EXT etc. Inga special filsystem, typ containers, krypterat etc.
Organisera bilderna i nåt enkelt mappsystem, tex namngivna av sekvensnummer eller datum, aldrig taggnamn (barn, djur, ...) eller liknade (det skall organiseras på annat sätt).

2. Två externa backup-diskar, med liknade filsystem. Dessa diskar skall aldrig
vara online eller spänningssatta, förutom då du tar dina backuper.
Om du sen skall backa till en eller till bägge diskarna samtidigt beror på hur du verifierar backupen.
Att bara backa/skriva över till bägge diskarna utan verifikation kan innebära att du förstör bägge backuperna.

Då diskarna är fulla, köp nya, beräkna att dom nya skall kunna räcka 3-4 år. Kasta/återanvänd inte dom gamla utan spara dom gärna för säkerhets skull.

Kom ihåg att en backup inte är en backup innan du verifierat den, vilket är den jobbiga delen.
Det är först då du återställt från en backup som du vet att den är en backup! Då vet du att du fått med dig alla nödvändiga filer som ev. Lightroom-databas(er), konfig-filer, add-ons etc. Detta måste göras då och då också.

Att backa till molntjänst är inget jag skulle göra eftersom jag tappar kontrollen som integritet, hur länge kan jag lita på tjänsten, ägandeskap. Men det är upp till dig själva att avgöra.
En fråga till er som nyttjar dessa tjänster, hur fungerar en total återställning? Hur lång tid tar det etc? Har ni gjort en återställning?

Slutligen en fundering kring backup vs arkivering. Backup är ju för att klara ett ev. "katastrof-läge" men har inget att göra med om mina barn, barnbarn skall kunna titta på bilderna, det är arkivering.
Och vilket format då? Förmodligen är det bra att fortfarande skriva ut bilder man verkligen är rädd om på ålderbeständigt papper, eller vad tror ni?

mvh
Håkan
 
ANNONS