Annons

Bildvisning 4K TV eller projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

equa

Aktiv medlem
Hej!
Planerar för bildvisning i det lilla formatet, typ större vardagsrum (max 15-18 personer). Vore tacksam för tips på visningsmedia. Enklast vore TV med stor skärm (4K? tumstorlek) eller skulle man satsa på en projektor med duk? Natur- och fågelfoto står på programmet.
 

iSolen.se

Guest
Hej!
Planerar för bildvisning i det lilla formatet, typ större vardagsrum (max 15-18 personer). Vore tacksam för tips på visningsmedia. Enklast vore TV med stor skärm (4K? tumstorlek) eller skulle man satsa på en projektor med duk? Natur- och fågelfoto står på programmet.
För bildvisning, stor teve alla gånger pga den större kontrasten.

4K är väl självklart idag :) OLED.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är rätt bökigt med projektor och duk. Och som Ola skriver är OLED fantastiskt bra. Tänk på att det försvinner rätt mycket TV-yta när man visar stående bilder. Därför skulle jag rekommendera en 65-tummare.
 

iSolen.se

Guest
Det är rätt bökigt med projektor och duk. Och som Ola skriver är OLED fantastiskt bra. Tänk på att det försvinner rätt mycket TV-yta när man visar stående bilder. Därför skulle jag rekommendera en 65-tummare.
Haha, jag skrattar åt min egen dumma tanke om att kunna vrida tv på samma sätt som man gör med mobilen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har numera landat i att bara ta fram de bilder jag vill spara enbart för 4K TV-visning. Det är min nya standard. Om det blir något annat som för webb eller print, så är det undantagen från den regeln. Nu finns det ju monitorer för samma format i olika kostnadslägen, så då är det ju naturligt för många att även bildbehandla i 4K eller UHD som man väl egentligen ska säga.

Jag kan ju t.o.m. skicka in 4K bilder direkt till Fotosidans portfolios (de skalar ju om dem automatiskt med bra resultat), vilket jag uppskattar för det gör ju att jag kan hålla mig enbart till UHD helt konsekvent.

För de som har bra systemkameror som kan filma i s.k. 4K så kan man ju även spara ut enskilda bilder med dessa i samma format från filmerna.

Så man kan ju köra 4K rakt igenom om man vill idag. UHD kommer nog vara naturligt för många. Det säljs väl snart inga HD TV längre?

Men man kan ju alltid fråga sig hur framtidssäkert 4K är. Vi kommer nog få 8K snart rakt igenom om något eller några år vare sig vi tycker oss behöva det eller inte. Det enda man väl kan säga är väl att det redan är mer framtidssäkert än HD trots att många fortfarande har den typen av skärmar.
 

PMD

Aktiv medlem
Men man kan ju alltid fråga sig hur framtidssäkert 4K är. Vi kommer nog få 8K snart rakt igenom om något eller några år vare sig vi tycker oss behöva det eller inte. Det enda man väl kan säga är väl att det redan är mer framtidssäkert än HD trots att många fortfarande har den typen av skärmar.
8K kanske är vettigt, men förmodligen väldigt sällan. Det är bara att räkna baserat på betraktningsavstånd och det mänskliga ögats upplösningsförmåga.
 

iSolen.se

Guest
Jag har numera landat i att bara ta fram de bilder jag vill spara enbart för 4K TV-visning. Det är min nya standard. Om det blir något annat som för webb eller print, så är det undantagen från den regeln. Nu finns det ju monitorer för samma format i olika kostnadslägen, så då är det ju naturligt för många att även bildbehandla i 4K eller UHD som man väl egentligen ska säga.

Jag kan ju t.o.m. skicka in 4K bilder direkt till Fotosidans portfolios (de skalar ju om dem automatiskt med bra resultat), vilket jag uppskattar för det gör ju att jag kan hålla mig enbart till UHD helt konsekvent.

För de som har bra systemkameror som kan filma i s.k. 4K så kan man ju även spara ut enskilda bilder med dessa i samma format från filmerna.

Så man kan ju köra 4K rakt igenom om man vill idag. UHD kommer nog vara naturligt för många. Det säljs väl snart inga HD TV längre?

Men man kan ju alltid fråga sig hur framtidssäkert 4K är. Vi kommer nog få 8K snart rakt igenom om något eller några år vare sig vi tycker oss behöva det eller inte. Det enda man väl kan säga är väl att det redan är mer framtidssäkert än HD trots att många fortfarande har den typen av skärmar.
Zoomar du inte i dina bilder?
 

Brix

Aktiv medlem
Störst på OLED är LG, men Samsung, Philips, Sony med flera säljer också OLED. Själv köpte jag en Philips.

Observera att Samsung säljer både OLED och LCD:er som de kallar QLED.
Nej, Samsung har ingen OLED.

LG är de som har flest OLED-modeller på marknaden för tillfället och de som känns mest prisvärda också.
 

equa

Aktiv medlem
Tack Sten-Åke! Finns det något givet modell-/märkesval utifrån bildvisning. Har ju inte planerat bioanläggning.
 

Bengf

Aktiv medlem
8K kanske är vettigt, men förmodligen väldigt sällan. Det är bara att räkna baserat på betraktningsavstånd och det mänskliga ögats upplösningsförmåga.

Samsungs 8K, i reklamen påstår dom att den scalar upp och förbättrar material med sämre upplösning, vad tror du om det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja är uppväxt med att tex en TV behöll man tills det inte gick att laga den längre, köpte inte färg-TV förrän 1977 för den svartvita var bra, min första plasma-TV köpte jag 2007, men 2013 blev det ränder på bildrutan, så den åkte till skroten, då blev det en Panasonic LCD 47 " men vanlig full HD, nära att ta 55" men det blev inte så, var inte nöjd med bilden till en början, enligt testare kan en ny TV behöva 100 timmar för att sätta sig i färger och så, justerad och mixtrade i menyerna, och TV:n blev bättre. Går inte denna sönder så väntar jag på prisänkningar för OLED.

Det fins relativt billiga OLED-TV men man får nog se upp med kvaliteten, som han säger i länken, dyrare har bättre paneler. Skulle gärna vilja höra uttalande om hur det blir med att visa bilder, näms sällan i TV-tester, utan det är BluRay-filmer, Netfix 4K osv.
 
ANNONS