Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekommendera en kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontai

Medlem
Hejhopp..:)

Jag har nu i 3 år kört med en Canon 750D med 18-55mm kitlens.

Tänkte nu uppgradera och ta intresset till en ny nivå. Lite av en all around fotograf, men mest fokus på människor. Har funderat mycket på Sony A7ii / A7iii eller A7Rii med typ en 35mm 1.4 lens.

Är helt ute och cyklar när det kommer till detta, så all hjälp uppskattas. håller budgeten så låg som möjligt, så runt 25k är tanken.

Tack på förhand!
 

VargenW

Aktiv medlem
När du nu har kört in dig på Canon kanske du skulle överväga EOS R eller RP. RP är mycket kamera för pengarna som du då kan lägga på bra objektiv.

Hejhopp..:)

Jag har nu i 3 år kört med en Canon 750D med 18-55mm kitlens.

Tänkte nu uppgradera och ta intresset till en ny nivå. Lite av en all around fotograf, men mest fokus på människor. Har funderat mycket på Sony A7ii / A7iii eller A7Rii med typ en 35mm 1.4 lens.

Är helt ute och cyklar när det kommer till detta, så all hjälp uppskattas. håller budgeten så låg som möjligt, så runt 25k är tanken.

Tack på förhand!
 

unoengborg

Aktiv medlem
35 mm motsvarar knappt 22 mm på ditt nuvarande system. Kolla hur stor del av dina bilder som tas med den brännvidden och hur ofta du använt din kitzoom på full öppning men fortfarande behövt höja iso. Händer sådant ofta, kan det kanske vara en bra ide.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hejhopp..:)

Jag har nu i 3 år kört med en Canon 750D med 18-55mm kitlens.

Tänkte nu uppgradera och ta intresset till en ny nivå. Lite av en all around fotograf, men mest fokus på människor. Har funderat mycket på Sony A7ii / A7iii eller A7Rii med typ en 35mm 1.4 lens.

Är helt ute och cyklar när det kommer till detta, så all hjälp uppskattas. håller budgeten så låg som möjligt, så runt 25k är tanken.

Tack på förhand!
Behöver du kort skärpedjup eller hög hastighet på hss kan det vara värt att uppgradera till fullformatshus av bättre kvalitet. Visst kan du få bättre tonomfång och annat, men frågan är om du märker av det.

Behöver du inte smetig bakgrund eller bättre hss kan nya objektiv bara en bra idé. Canons 50mm 1.8 stm är väl en utmärkt start innan du byter hus. Billigt och bra, men vill du ha vidvinkel för street istället kan jag ej råda i canons sortiment.
 

Third eye

Aktiv medlem
Hejhopp..:)

...tänkte nu uppgradera och ta intresset till en ny nivå. Lite av en all around fotograf, men mest fokus på människor. Har funderat mycket på Sony A7ii / A7iii eller A7Rii med typ en 35mm 1.4 lens...
Fullformat är trevligt och något att växa i, vill du gå fullformat så gå fullformat :)
Om du kollar annonserna här så får du en knappt använd A7iii:a med MC-11 adapter och l-bracket toppat med ett erkänt bra Sigma Art 35/1.4 med sonyfattning för drygt 23 tusen (2 annonser), om nu begagnat är intressant.
Har haft A7ii som jag inte tykte om, seg och blev bara inte kompis med den. A7iii:an jag har å andra sidan tycker jag är riktigt bra. Sen är jag fortfarande mer förtjust i Canons handhavande och lånar tjejens 5D mkiv ibland :)
 

martinot

Aktiv medlem
Om jag var du skulle jag i första hand köpa några nya objektiv, inte byta kamerasystem.
Instämmer med den rekommendationen.

Kamerahuset han har är inte ovettigt (inte antik sensor eller genomdålig AF), och det mesta hänger på objektiven.

I princip är alla kittobjektiv kassa (finns få undtantag, som tex. Fujis 18-55).

Börja med att skaffa vettig optik!
 

andreas89

Aktiv medlem
Är helt ute och cyklar när det kommer till detta, så all hjälp uppskattas. håller budgeten så låg som möjligt, så runt 25k är tanken.

Tack på förhand!
Är du det minsta osäker på vad du söker hade jag köpt begagnat, det är våldsam värdeförlust första åren på fotoprylar så det blir dyrt att prova sig fram.

För ca 10-12000kr får du exempelvis Nikon D750 eller Canon 6D i obetydligt beg skick med 35mm 1.4 optik om det var fullformat med skarp och ljusstark 35mm du känner att du vill prova. Då blir det mkt pengar över till annat...

Även spegellöst hade jag hellre köpt någon generation bak begagnat och sett det som en ordentlig provkörning snarare än att man låser fast sig i ett system.

Hyra kan man ju också göra, bara en tanke.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Fujifilm XT-4 med Fujinon 23mm 1,4 och Fujinon 56mm 1,2
Det tar säkert nån månad innan X-T4 släpps och kombon ovan lär gå på nära 40'
Om TS fotar generellt men främst människor tycker jag paketet X-E3 + 23/2,0 är prisvärt för 10'. Lägg till en 56/1,2 och man är fortfarande under 20' och kan börja spara t ex till en 16mm.
Jag har både 23/1,4 och 23/2,0 (jo, lite sjukt är det) och det är sällan jag öppnar till 1,4 på 23:an. Däremot är porträtt med 56 på 1,2 jättesnyggt!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ett antal objektiv med bländare 1,4 för Canon FF. Fast bara ett för Fuji.
Fasta objektiv som 24/1,4, 35/1,4 och 85/1,4 som är riktigt bra är ganska nya objektik. Och kalla det inte lens. Låter som moster Greta som måste visa hon varit over there i 14 dagar.

Ju mer vivdvinkel man använder desto enklare blir det att sätta skärpan. Det är självklart om man man kikar på DOF.
Ett 85/1,4 på FF är svårt att sätta skärpan korrekt. Speciellt om det är 2 personer.
Ett traditionellt porträtt tas oftast på bländare 5,6 av det skälet att det ger bäst resultat.
Jag har fotat en hel del med 24/1,4, 35/,4 och 85/1,4 IS under vad som skulle vara vinter.
Inte på grund av det korta skärpedjupet för det mesta utan på grun av att de är otroligt bra objektiv.

Att fota med väldigt grunt skärpedjup kan vara frustrerande. Jag hade tidigare ett 85/1,2 och Canon 5D MKII. Både Mikael vars namn man inte får nämna och jag kunde konstatera att fokus inte satt korrekt varje gång.
Min 5D MKIV prickar däremot fokus betydligt bättre.
Spegellösa kameror borde sätta fokus mer precist. Detta eftersom de mäter fokus med sensorn.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Att fota med väldigt grunt skärpedjup kan vara frustrerande. Jag hade tidigare ett 85/1,2 och Canon 5D MKII. Både Mikael vars namn man inte får nämna och jag kunde konstatera att fokus inte satt korrekt varje gång.
Min 5D MKIV prickar däremot fokus betydligt bättre.
Spegellösa kameror borde sätta fokus mer precist. Detta eftersom de mäter fokus med sensorn.
Jag får slänga rätt många av bilderna från E3-56/1,2-kombon ;-) Men det är det värt.
 
ANNONS