Annons

Batteripriser, obegripligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Anders, jag förstår att det är svårt att jämföra motljusskydd och batterier. De har ju helt olika användningsområden! ;-)

Men, de har två saker gemensamt: de är eftermarknadsprodukter och de är otroligt överprissatta.

Konsumentmakt gäller; så länge vi köper till överpris så kommer tillverkarna sälja till överpris.
Jag ser inte att jag ger upp någon konsumentmakt genom att använda originalbatterier, det är ett medvetet val. Jag tänker inte köpa och använda skräp av någon sorts princip att "straffa" tillverkarna för att deras originaltillbehör är dyra. Så länge produkterna faktiskt är bättre än dom billiga alternativen så kan jag ju välja mellan dyrt och bra, eller billigt och mindre bra, och jag väljer dyrare prylar som fungerar. Men vill och orkar du så får du väl driva en kamp mot jättarna och leva med batterier som inte är lika bra tills dom sänker priserna (håll inte andan medan du väntar bara). ;-)

Men finns det alternativ till original som faktiskt är lika bra till ett lägre pris så kan jag förstås utöva min konsumentmakt och köpa det alternativet.
 
Senast redigerad av en moderator:

smilfinken

Aktiv medlem
Anders, jag förstår att det är svårt att jämföra motljusskydd och batterier. De har ju helt olika användningsområden! ;-)

Men, de har två saker gemensamt: de är eftermarknadsprodukter och de är otroligt överprissatta.
Trots det så är (för mig, åtminstone) skillnaden mellan en elektronisk pryl och en bit pressad plast större än de två likheterna ovan när det gäller risk för tillverkningsfel, och det skulle vara värre ifall batteriet fungerade dåligt än om motljusskyddet sprack.

Jag väljer att använda min konsumentmakt selektivt här. :)
 

Faketastic

Aktiv medlem
Och bara för att ni är rädda för lite exploderande elektronik pressad mot ögat så måste jag köpa dyra batterier.

Fy f*n, säger jag.


*Blink*
 

Anders Östberg

Guest
Och bara för att ni är rädda för lite exploderande elektronik pressad mot ögat så måste jag köpa dyra batterier.

Fy f*n, säger jag.


*Blink*
Nej inte alls, du har väl alla möjligheter att välja dom billiga batterierna om du vill.

Jag kan tipsa om en duktig ögonklinik. ;-)
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Ni glömmer en sak i denna diskutionen ! Det finns orginalbatteri , det finns piratbatterier som är ett billigt plagiat på orginalet, t.o.m. tillverkarens logga på,falska serienummer mm och i många fall totalt livsfarliga.Sedan finns det tredjepartsbatterier (att jämföra med Sigma/Tamron-optik) som är lite dyrare,och i många fall lika bra som orginalet. Det är skillnad på pirat och tredjeparts -håll isär begreppen ! MVH.
 

Anders Östberg

Guest
Söker man på Phottix får man väldigt blandade åsikter, allt från jättebra till "my batteries died after two months". Stöder kanske min känsla av att kvaliteten varierar mer än original.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Vad sker med "originalbatterier" som inte håller måttet vid slutkontrollen? Destrueras de eller säljs de vidare utan märkning till något annat företag?
Vet att Kathrein gjorde så med antennuttag som inte höll måttet. De såldes billigt till ett företag i nuvarande Tjeckien, som de dessutom var stor delägare i. Detta företag satte sedan ett helt annat namn på uttagen och förpackade dem i plastpåsar, som sedan såldes via elektronikkedjorna runt om i Europa.
 

kis0907

Aktiv medlem
Vanligen tycker jag att . Den som köper dyrt köper billigt...dock har jag ett par pirat batterier, och de presterar till 90% av orginalet. Men jag skulle inte köpa något pirat tillverkat idag, det är som tidigare nämts en liten del av vad utrustningen kostar, så varför chansa..
/Martin
 

cakon

Aktiv medlem
Kostnaden för att missa bilder p.g.a. det senare, överstiger med råge den extra kostnad som köp av original innebär
Varför skulle man missa bilder bara för att man kör med tredjepartsbatterier? Vet man att de har lägre kapacitet så planerar man väl utifrån det. Jag har alltid extrabatterier med mig, både original och tredjepart.
 

Olsin

Aktiv medlem
Varför skulle man missa bilder bara för att man kör med tredjepartsbatterier? Vet man att de har lägre kapacitet så planerar man väl utifrån det. Jag har alltid extrabatterier med mig, både original och tredjepart.
Jag har varit med om tredjepartsbatterier som hade kapacitet på ett par hundra bilder i rumstemperatur och 1-2 bilder i ishallar, men det var bara ibland som tredjepartarna hade låg kapacitet. Om man då tar med sig 2-3 tredjepartsbatterier till en ishockeymatch och de tar slut efter 10 minuter i första perioden så missar man en hel del bilder. Jag har dock aldrig varit med om att orginalare inte överlevt en hel match.
 

Candersson

Aktiv medlem
Visst kan man planera för sämre kapacitet men personligen föredrar jag att slippa det.
Jag håller med om att original ofta är rätt saftigt prissatta men jag betalar faktiskt gärna de extra hundralapparna just för prestandan.
Det skrevs i tidigare inlägg och jag säger det igen.
När jag nu har bestämt mig för att investera i den utrustning jag har, så tänker jag inte försöka jaga de där hundralapparna på batterierna.
Men det är bra att alternativen finns, var och en får göra sina egna val :)
 
Senast ändrad:
ANNONS