Annons

Batterier till blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag skulle rekommendera laddbara NiMH batterier, laddar du sällan är ''ready to use'' varianterna med låg självurladdning bäst.

Om du alltid har ett set på laddning kan du använda NiMH av standardtyp, dessa har ofta lite högre kapacitet.

Använder du blixten mer sällan kan Litiumbatterier vara ett alternativ, de har hög kapacitet och laddar blixten snabbast. Men Litiumbatterier är engångs och går inte att ladda.
 

andriijas

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera laddbara NiMH batterier, laddar du sällan är ''ready to use'' varianterna med låg självurladdning bäst.

Om du alltid har ett set på laddning kan du använda NiMH av standardtyp, dessa har ofta lite högre kapacitet.

Använder du blixten mer sällan kan Litiumbatterier vara ett alternativ, de har hög kapacitet och laddar blixten snabbast. Men Litiumbatterier är engångs och går inte att ladda.
Okej tack! Matnyttig information fast jag var mer ute efter specifika varianter och märken. Jag har GP 2700 NiHM typ. Men tror jag sabbat dem för att jag laddat dem på NiCD läget http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/GP_PowerBank_Smart_2.jpg
Eller är de så att laddaren blivit sabbad av det?


Nån som har koll på livslängd på sånna här batterier? De har typ legat 2 år då fotointresset varit svalt men nu vankas de bäbis så håller på att värma upp grejerna igen typ. Kanske bara borde köpa nya.


Någon som kan länka "ready to use" batterier med låg självurladdning?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det finns ett bra test någonstans på nätet med jämförelser mellan olika modeller, sök här på Fotosidan då sidan ofta refereras (knappar det här från min mobil)

NiMH batterier borde inte ta skada om de laddas i NiCa läge då skillnaden är lägre laddström för de sistnämnda. Kan vara så att de behöver ett par upp/urladdningar för att komma igång igen.

Själv använder jag Vartas ready to use, vill minnas att de också var bland de bästa i testen jag refererade till, de är lätta att få tag i.
 

offetoffe

Aktiv medlem
Senaste numret av Råd och Rön har batteritest.

Poängen för de 5 första
92p GP 2100mAh ReCyKo+ (Bäst i test)
88p Varta AA 2300 mAh Ready 2 use
84p Duracell AA 2000mAh Stay Charged
83p IKEA AA LADDA (Bra köp)
78p PowerBase AA 2350 mAh Instant

Båda Varta och GP har andra modeller som kommer i princip sist i testet.

/Olof

www.rymark.com
 

andriijas

Aktiv medlem
Senaste numret av Råd och Rön har batteritest.

Poängen för de 5 första
92p GP 2100mAh ReCyKo+ (Bäst i test)
88p Varta AA 2300 mAh Ready 2 use
84p Duracell AA 2000mAh Stay Charged
83p IKEA AA LADDA (Bra köp)
78p PowerBase AA 2350 mAh Instant

Båda Varta och GP har andra modeller som kommer i princip sist i testet.

/Olof

www.rymark.com
Tusen tack!

Har mAh öht något med batteriets kvalitet att göra? Alltså borde inte teoretiskt sett 2700mAh vara bättre än 2100?
 

MegaMike

Aktiv medlem
Tusen tack!

Har mAh öht något med batteriets kvalitet att göra? Alltså borde inte teoretiskt sett 2700mAh vara bättre än 2100?

Det stämmer det. Notera bara att uppladdningsbara batterier brukar vara på 1.2V och inte 1.5V. I mina 580EXii blir därför spänningen 4,8V istället för 6,0V och de lägger därför av rätt snabbt. Jag tycker att uppladdningsbara batterier fungerar skitdåligt, i alla fall med dessa blixtar och med GP 2700.

Jag gick över till att köpa engångsbatterier från ikea och netonnet, 10st för 17:- Man tar en bunt när man ändå är där. Sen får de åka med till återvinningen.
 

andriijas

Aktiv medlem
Det stämmer det. Notera bara att uppladdningsbara batterier brukar vara på 1.2V och inte 1.5V. I mina 580EXii blir därför spänningen 4,8V istället för 6,0V och de lägger därför av rätt snabbt. Jag tycker att uppladdningsbara batterier fungerar skitdåligt, i alla fall med dessa blixtar och med GP 2700.

Jag gick över till att köpa engångsbatterier från ikea och netonnet, 10st för 17:- Man tar en bunt när man ändå är där. Sen får de åka med till återvinningen.

True dat. Ikeas engångs har också fått bra i test har jag för mig.
 

j2^

Aktiv medlem
Förvisso får man 4,8V jämfört med 6,0V med laddningsbara... MEN du kan ta ut betydligt mycket högre ström ur ett NiMH än ur ett alkaliskt batter, därför håller jag mig till laddningsbara, eftersom blixtladdningstiden blir markant kortare.

Engångsbatterier av Lithium-typ har också ett högt maxeffektuttag, men de kostar ju därefter.

Vidare så kan man ju kika på tabellen på sidan F-20 i manualen till SB-900 för att se att 1,2V NiMH 2600mAh ger nästan dubbelt så många blixtar som 1,5V Alkaliska.

Laddtiden till full effekt anges till 4,0 sekunder för Alkaliska batterier, och 2,3sekunder för NiMH.


För SB-800 anges på sidan 121 i manualen 6,0 sekunder för alkaliska, och 4,0 sekunder för laddningsbara.
 
Senast ändrad:

andriijas

Aktiv medlem
På Nikonforum finns det en omfattande och bra intressant test av både laddare och batterier för blixtar, det är enlång tråd men definitivt läsvärd om man vill veta mer.

Här är testet:
http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/8327-testresultat-vilka-batterier-skall-jag-valja/page__hl__batterier__st__0

Vänligen
Ingemar
Tack för länken!

Min enkla matematik säger mig att om man ska ha en vettig laddare som kan ladda ur och ladda upp och verkligen hålla laddbara batterier i trim tex den i artikeln ovan för 595kr så får man 35 askar med 10 batterier = 350 batterier för de pengarna på ikea, oladdningsbara. Känns som att de räcker för mitt behov då jag mest kommer fota mitt kommande barn å så. Jobbar inte i studio om man säger så.
 

Morphen

Aktiv medlem
Tack för länken!

Min enkla matematik säger mig att om man ska ha en vettig laddare som kan ladda ur och ladda upp och verkligen hålla laddbara batterier i trim tex den i artikeln ovan för 595kr så får man 35 askar med 10 batterier = 350 batterier för de pengarna på ikea, oladdningsbara. Känns som att de räcker för mitt behov då jag mest kommer fota mitt kommande barn å så. Jobbar inte i studio om man säger så.
Laddningsbara batterier är färskvara. De tappar stinget med tiden oavsett om man använder dem eller inte. Visst kan man få längre livslängd på dem genom att hålla sig till konstens alla regler.

Du kan mycket väl få en bättre ekonomi på att köpa färska engångs batterier från ikea allt eftersom de går åt.

Laddningsbara batterier passar inte allas behov..
 

Kenneth T

Aktiv medlem
Usel kvallité

Okej tack! Matnyttig information fast jag var mer ute efter specifika varianter och märken. Jag har GP 2700 NiHM typ. Men tror jag sabbat dem för att jag laddat dem på NiCD läget http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3e/GP_PowerBank_Smart_2.jpg
Eller är de så att laddaren blivit sabbad av det?


Nån som har koll på livslängd på sånna här batterier? De har typ legat 2 år då fotointresset varit svalt men nu vankas de bäbis så håller på att värma upp grejerna igen typ. Kanske bara borde köpa nya.


Någon som kan länka "ready to use" batterier med låg självurladdning?
GP:s 2700 NIMH batterier har jag inget större förtroende för, efter ca 1,5 år, och kanske 5-6 laddningar så får jag nu kasta det ena efter det andra av dessa batterier då laddlampan bara blinkar och batteriet tar inte emot laddning, och de har aldrig laddats på fel inställning. Jag tror helt enkelt att det är usel kvallité på dom. De sista jag köpte nu var Vartas 2700, och de tycker jag verkar bra. "Men i början tyckte jag även GP:s var bra" så kanske bäst att inte säga för mkt. Det ska även finnas ready to use av Varta, fast jag har standardmodellen.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
GP:s 2700 NIMH batterier har jag inget större förtroende för, efter ca 1,5 år, och kanske 5-6 laddningar så får jag nu kasta det ena efter det andra av dessa batterier då laddlampan bara blinkar och batteriet tar inte emot laddning, och de har aldrig laddats på fel inställning. Jag tror helt enkelt att det är usel kvallité på dom. De sista jag köpte nu var Vartas 2700, och de tycker jag verkar bra. "Men i början tyckte jag även GP:s var bra" så kanske bäst att inte säga för mkt. Det ska även finnas ready to use av Varta, fast jag har standardmodellen.
Kan inte annat än hålla med. GP:s batterier suger, hade två uppsättningar med "massor" av mAh, men de laddades ur direkt. De höll ok i början men redan efter några månader så var de mer eller mindre kass. Jag använder de säkert inte som man "ska". Blixtarna ligger långa tider och sen använder jag dem intensivt en kväll och sen ligger de igen.

Efter Nikonforums test (som ju faktiskt testar just att använda batterierna i blixtar) så köpte jag Vartas Ready2Use och de har funkat helt klockrent länge nu (1-2 år). De kanske har mer med "typen" av batterier att göra än märket.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kan inte annat än hålla med. GP:s batterier suger, hade två uppsättningar med "massor" av mAh, men de laddades ur direkt. De höll ok i början men redan efter några månader så var de mer eller mindre kass. Jag använder de säkert inte som man "ska". Blixtarna ligger långa tider och sen använder jag dem intensivt en kväll och sen ligger de igen.

Efter Nikonforums test (som ju faktiskt testar just att använda batterierna i blixtar) så köpte jag Vartas Ready2Use och de har funkat helt klockrent länge nu (1-2 år). De kanske har mer med "typen" av batterier att göra än märket.
Laddar alltid dom kvällen innan användning. Funkar kanon o varar länge.

/Stefan
 

eek

Aktiv medlem
som sagt tidigare är det olika 1.2/1.5V på laddnings bara och engångs..det är ganska viktigt, men det beror nog på lite vart du ska använda dom..

jag har inte samma exempel men köpte uppladningsbara till mina mottagare till studioblixtarna, funkade inte bra..funkar ibland och ibland inte, och med en 40% sämre räckvidd när det funkar, så det blev till att byta till vanliga..
 
ANNONS