Annons

Kompaktkamera med långzoom, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Silva79

Medlem
Jag har en Nikon D5000 som jag är nöjd med, men tyvärr är den inte alltid smidig att ha med sig alltså vill jag ha något mindre också.

Så nu är jag ute efter en ny kompaktkamera. Jag vill ha minst 10 x optisk zoom men gärna mer och den ska helst inte kosta över 3000:-. Jag vill fota barn, familj, vänner, landskap/natur, semester osv.
Jag tycker att det är viktigt att man får snabb respons när man trycker på avtryckarknappen.
Jag har nu en gammal Panasonic DMC-TZ5 som jag så smått avskyr eftersom den är så trög och dessutom tycker jag inte att färgåtergivningen är särskilt bra med den.

De kameror jag spanat in är:

Nikon Coolpix S9100 (18 x zoom, 25-450mm)
Fuji Finepix F550EXR(15 x zoom, 24-360mm)
Olympus SZ-30MR(24 x zoom, 25-600mm)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=825119,834090,843529

Med fuji-kameran kan man fota i RAW vilket helt klart är ett plus (jag fotar enbart i RAW med systemkameran), men är kameran i övrigt bra nog. Och frågan är om det är särskilt viktigt med RAW när man tar vardagsbilder.
Nikon är billigast av dessa och har bäst skärmupplösning vilket kan vara bra antar jag.
Olympus har störst zoom, kanske lite överdrivet stor, frågan är om bilderna blir bra när man zoomar fullt ut.

Någon som har provat dessa kameror, som kan hjälpa mig att ta ett beslut! Kanske kan någon förslå andra kameror som motsvarar dessa och som tar bra bilder (förutsatt att det inte är skit bakom avtryckarknappen).

Hur funkar deras bildstabilisering och har dom bra eller dåliga bildsensorer osv.
 

Silva79

Medlem
Tack för tipset!

Just det det glömde jag att nämna, jag vill ha en kamera med Li-ion-batteri, ej AA-batteri eller dyl.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bra

Tack för tipset!

Just det det glömde jag att nämna, jag vill ha en kamera med Li-ion-batteri, ej AA-batteri eller dyl.
Själv har jag en Powershot S5 med 4 uppladdningsbara AA-batterier. Behöver bara ladda en gång/2 veckor om jag använder kameran någon timme varje dag. Varför vill du inte ha AA-batterier. (smidigt om man glömmer laddaren och är på resa - bara köpa ett fyrpack alkalinebatterier.)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Många av de nya kompaktkamerorna har en ny typ av bildsensor BSI-CMOS i storleken 1/2.3", med 12, 14, 16 Megapixels. BSI-tekniken gör dessa bättre än med tidigare CCD-teknik, åtminstone i den här relativt lilla sensorstorleken. CMOS har dessutom fördelen över CCD att videoimplementeringen blir strömsnålare och kvalitetsmässigt bättre. Nikon Coolpix P300 är här en intressant modell, fast med bara 4.2x zoomomfång så kanske den faller utanför intressegruppen?
 

MOstling333

Aktiv medlem
Kan rekommendera Fujifilms F550EXR. Morsan har en sån och jag kan då säga att det är en väldigt bra kamera, tar mycket snygga bilder och den är även ganska snabb för att vara kompakt. Jäkligt bra zoom-omfång också. + Den går ju att få lite under 3000 spänn men det är värt att lägga ut lite mer pengar för köpa den från en affär du litar på, låt inte ett par hudnringar avskräcka dig från en bra kamera.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har en Nikon D5000 som jag är nöjd med, men tyvärr är den inte alltid smidig att ha med sig alltså vill jag ha något mindre också.
Om storlek, eller rättare sagt litenhet, är viktigt skulle jag som någon annan tidigare redan gjort rekommendera Canon SX 230 HS (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sx230bla). Väldigt liten, nätt tar helt ok bilder och har helt ok zoomomfång.

Även Nikon D9100 är trevlig, inte fullt lika superliten, men mer zoom. Har för övrigt i grund och botten samma sensor (från Sony) som Canon SX230 HS.

Fuji Finepix F550EXR har jag inte provat, men generellt vinner du faktiskt en del på råformat. En av de saker jag ofta stör mig mest på bland kompaktkameror är tillverkarnas ovana att brusreducera för hårt och okänsligt, något man sköter bättre själv om man är van att jobba med råfiler.

Olympus SZ-30MR har jag inte heller provat.

Jag har provkört många olika kompakter och skall jag säga något generellt om zoomomfång så tycker jag att man sällan har så himla mycket utbyte av mer tele än sisådär motsvarande 300 mm. Däremot har man mer glädje av så mycket vidvinkel som möjligt. Alltså, mycket hellre en 24-280 än en 28-340 (12x i bägge fallen). Det här med motsvarande 400, 450, 500 mm ... Det går inte att hålla en liten kompakt stadigt vid sådana bildvinklar.

Annars fungerar generellt stabilisering riktigt bra, bara de att det faktiskt påfallande ofta går rätt bra att ta bilder på motsvarande 300 mm tycker jag är rätt imponerande.

Vad gäller sensorerna så ger de nya CMOS-sensorerna (som sitter bland annat i SX230 och S9100 som vi nämnde ovan) bra resultat och gör kamerorna snabbare. Dels får man vettiga möjligheter till serietagning, dels ofta finesser som höghastighetstagning (med reducerad bildstorlek eller i video) eller att man kan ta en snabb serie medan man panorerar och kameran själv sätter ihop en panoramabild.

Ett test:
http://www.dcresource.com/reviews/comparisons/2011-compact-gps-ultra-zoom-cameras
och ett annat från en föga trovärdig testare :)
http://m3.idg.se/2.1022/1.381417/smidiga-superzoomar-for-semestern
 

Silva79

Medlem
Tack för alla svar :)

Efter det ni skriver så lutar det nu åt Fujifilm f550 EXR.

Är det någon skillnad på BSI-CMOS och EXR CMOS, isf vad?
 

MOstling333

Aktiv medlem
Tack för alla svar :)

Efter det ni skriver så lutar det nu åt Fujifilm f550 EXR.

Är det någon skillnad på BSI-CMOS och EXR CMOS, isf vad?
BSI-CMOS betyder "Backside Illuminated CMOS", tror väl EXR sensorn är en BSI. Jag går efter den här: http://www.ecnmag.com/News/Feeds/2011/01/applications-medical-electronics-fujifilm-unveils-bsi-exr-cmos-sensor/, kolla rubriken.

EXR-CMOS är fujifilms sensor, special för deras kameror, det är väl det som är skillnaden (den är annorlunda mot vad andra tillverkare använder). Det låter som att EXR sensorn är en BSI-CMOS.
 
ANNONS