Annons

Nikon AF-S 28-300/3.5-5.6G ED VR II

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan67

Aktiv medlem
Bättre alternativ 18-200

Hej!

Har en Nikon D7000 och vill ha ett bra reseobjektiv och kikar på detta..

http://www.fotokungen.com/nikon-afs-283003556g-ed-vr-ii-p-4869-c-268.aspx



bra eller dåligt?



Mvh
Till en kamera i DX formatet är väl inte 28-300 så optimalt såvida du inte är ute efter tele effekten. Jag hade en D90 och som reseglugg till den, hade jag Nikon 18-200. Den hade en skaplig vidvinkel vilket jag inte vill vara utan när jag är ute och reser. Ljuskänsligheten och storleken kan vara ett problem men jag hade ofta med mig en 50 mm (1,8) också / Med vänlig hälsning Johan
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är Nikon 18-200 som du vill ha. Nikon 28-300 är avsedd för FX-kameror och ger då samma bildvinkel som en 18-200 gör på din D7000.
 

Johan67

Aktiv medlem
Jag var nere på kamerahuset här och säljaren bakom disken kontrade med ett sådant här

http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/tele/tamron-16-300mmf35-63diiivcpzd/204730.5235/?gclid=CIXOu73erMQCFaoLcwodkxsASw

Jag har en ogrundad ide om att orginalprylar alltid är bäst men jag kanske har fel?

Tamron är de vettiga grejer
Tamron kan göra bra gluggar , helt klart. Man får betala en hel för att det står Nikon på linsen och Tamrons föregångare 18-270 hade fått fin kritik tror jag. 16 ger ju en lockande vidvinkel, så klart interssant tycker jag . Ljustyrkan lite klen men får du med dig en 50 1,8 löser du det :)/ Johan
 
Tamron kan göra bra gluggar , helt klart. Man får betala en hel för att det står Nikon på linsen och Tamrons föregångare 18-270 hade fått fin kritik tror jag. 16 ger ju en lockande vidvinkel, så klart interssant tycker jag . Ljustyrkan lite klen men får du med dig en 50 1,8 löser du det :)/ Johan
Tack för svaret Johan!

Men spelar de så stor roll vid vidvinkel 16 eller 18? Spelar de så stor roll att de är avgörande på vilket objektiv de blir?

Nikkor har VRll på sitt. Känns som de är bättre att ta skarpa bilder?

Mvh
 

ztenlund

Aktiv medlem
VC i beteckningen på Tamrons objektiv är deras motsvarighet till VR. Vems som är effektivast låter jag vara osagt.

Det är ju viss skillnad på 16 och 18 mm, men om det är viktigt är väl upp till dig att svara på.
 

b1967

Aktiv medlem
Nikkor har VRll på sitt. Känns som de är bättre att ta skarpa bilder?

Mvh
Häng inte upp dig allt för mycket gällande VR och skarpa bilder. Visst, när du behöver längre slutartider så det är svårt att handhålla ger det såklart en vinst.
Men kan du köra med tillräckligt snabb slutartid så kan du få skarpa bilder ändå.
Tar du på något som rör på sig hjälper inte heller VR.
Jag har VR på några av mina objektiv, men har det sällan påslaget. Har telezoom utan VR och kan inte påstå att jag direkt saknar det.
 

Johan67

Aktiv medlem
Häng inte upp dig allt för mycket gällande VR och skarpa bilder. Visst, när du behöver längre slutartider så det är svårt att handhålla ger det såklart en vinst.
Men kan du köra med tillräckligt snabb slutartid så kan du få skarpa bilder ändå.
Tar du på något som rör på sig hjälper inte heller VR.
Jag har VR på några av mina objektiv, men har det sällan påslaget. Har telezoom utan VR och kan inte påstå att jag direkt saknar det.
Håller med, VR kanske är bra om man är väldigt skakig men får ju inte motivet att stå still diirekt så korta slutartider är nog att föredra. Som ett reseobjektiv är 16 mm intressant tycker jag men det beror på vad du ska plåta förståss
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
16 vs 18 ser jag som mycket viktigare än 200 vs 300
Dessutom så brukar dessa långzoomar vara sämst i sitt yttersta läge, alltså 300.
 

norrmarken

Aktiv medlem
Hej!
Jag valde 28-300-gluggen till mitt Nikon-hus och har använt den under tre långresor nu. Den är suverän! För mitt fotograferande behöver jag inget annat objektiv. Klart att man saknar mera vidvinkel ibland, men då tar jag till reservkameran som är en liten kompakt.

Enda nackdelen är vikten. Det är drygt med 1,5 kilo på axeln varenda dag. Om du uppskattar tele framför vidvinkel kan jag inte annat än rekommendera detta objektivval.

LYCKA TILL!
 
ANNONS