Annons

Batterier - enorma prisskillnader

Produkter
(logga in för att koppla)

hama007

Ny medlem
Hej,

Hur kommer det sig att batterier är sjukt mycket dyrare via svenska sajter än utländska?
Ta som exempel CR123A som är vanliga kamerabatterier och jämför. Gäller ej för AA, AAA batterier och liknande.

Vad har ni för erfarenheter av batterisajter eller andra sajter som säljer batterier? Tipsa gärna om trovärdiga safter som ni beställt batterier ifrån.

/h
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Om du är helt inne på att handla via nätet, så har jag aldrig köpt ett batteri på nätet, men jag har en viss erfarenhet av olika batterier efter att ha haft flera olika digitalkameror och skaffat batterier när de gamla har tagit slut, eller skaffat ett extrabatteri.

Min första mer seriösa digitalkamera var en Canon PowerShot G7, och jag skaffade ett extra batteri för att ha att byta med om jag höll på länge, eftersom skärmen drar rätt mycket ström. Det batteriet var ett "piratbatteri", alltså inte Canon, men det kostade bara hälften av original. Det höll inte lika länge som batteriet som satt där från början, utan det tog slut efter drygt ett år. Det ursprungliga batteriet hade gått ner lite grann då, men var fortfarande fullt funktionsdugligt.

Jag skaffade ett nytt "billigt" batteri och upplevde samma sak. Efter två år var det slut, medan originalbatteriet som jag hade haft hela tiden fortfarande hade en hel del att ge, men det märktes att det hade gått ner i kapacitet.

När mitt ursprungliga batteri började ge upp skaffade jag ett nytt originalbatteri, och det håller än.

Så min erfarenhet är att det är skillnad på batterier, och den kan vara rätt stor. Sett till priset var piratbatterierna sämre affär än att köpa original till dubbla priset.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har köpt batterier i många olika prislägen, från original till Kinabatterier för under hundralappen, och aldrig blivit direkt missnöjd. Några av de billigare har haft kortare livslängd än original, men ändå varit väldigt prisvärda.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det kanske är värt att påpeka att ett normalt CR123A är ett engångs litumbatteri och alltså inte något där man typiskt sett köper "orginal eller pirat". Min gamla filmkompakt tar t ex ett sådant och motivet är väl att det tar ganska lite plats och väger lite jämfört med två AA, trots hyfsad livslängd. Det utesluter förstås inte att det kan vara skillnad på olika batterier, men det är det ju även på vanliga AA som man kan köpa lite varsomhelst.
 

cardazio

Aktiv medlem
Det finns ju säkert skillnader i lagerhållning (antingen att de har fler köpare eller att de köper in varan från leverantören när man väl beställer => längre leveranstid), men det blir en rätt marginell skillnad på grund av det. Piratbatterier, gråimporter och smuggelvaror kan ju även säljas mycket billigare.

Piratbatterier köper jag inte igen - hade ett till min Sony A55. Räckte 1 laddning innan det dog.
Gråimporter kan ju handla om att de köper in saker som inte täcks av garantier eftersom de är avsedda för en annan marknad (och prissatta därefter). Sedan har vi ju smuggelvaror (vilket jag väljer att kalla feldeklarerade varor). Genom att sätta fel värde eller fel varukod kan man reducera eller helt slippa tullsatserna, samt påverka momssatsen. Du är själv ansvarig för att importdeklarationen är korrekt, även om deklarationen vanligtvis utförs av kurirföretaget du använt och ingår i det du betalar för frakten.

En sista not är att inte importera billiga elektriska komponenter, speciellt sådana avsedda för att hålla laddning från Kina. Köpte själv i min dumhet en batteribank som skulle hålla 50Ah. Stöten jag fick från dess metallhölje när jag skulle ta tag i den efter laddning var inte skön.
 

jaanK

Aktiv medlem
I många år har Klas-i-sjön varit billigast på dessa. Man brukar få ett 2-pack för ungefär samma peng som de kostar per styck på många andra ställen.
 
ANNONS