Annons

Hur få bra fokus och form både här och där samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Plåtvald

Medlem
Har lite problem med att ta bilder med rätt fokus och utan form-distortion på djupet.

Tänk dig att motivet är en person som ligger ner, och du står nära fotändan och ska få med hela personen på bild. Motivet är då över 1,5 meter i djupledd, och situationen är typ 'porträtt', och jag vill gärna få ALLT i så bra fokus det går och helst utan form-distortion. Har problem att få till det.

Det kanske märks vilken typ bilder det rör sig om :) men vi lämnar det. Det är bara test för min del, inget regelbundet.

Resultatet jag får till, är att endera blir ansiktet i fokus och rätt form och då blir allt närmare kameran för 'bokhe' och något ur form. Eller vice versa, att t.ex. ansiktet blir ur fokus och form. Jag vill gärna ha det så att hela djupet, från fot till huvud blir så mycket o fokus och icke-missformat som det går.

Förstår att det är en fysiologisk motsägelse, och man får nöja sig med bästa kompromiss. Men finns det rekommendationer som lämpligast objektiv-längd, avstånd/zoom, belysning m.m. för att få 'lika bra' fokus och form både nära och upp till två meter bort på samma gång? Bara så utrustning och fotoförhållanden inte motarbetar en.

Jag har lite svårt att få till det, och söker generella tips.
Inköp av nya objektiv gör jag gärna, för test.
Har DX kamera och fotoerfarenhet är 3 av 10 typ.

Tack för tips o tankegångar
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tilt/shift

Skärpedjupet styr du med bländaren. Det kan bli bättre med din kamera om du står på lite längre håll, bländar ner till t.ex bl 14-16 och sedan beskär bilden. Nackdelen är att vid kraftig nedbländning blir bilden lite oskarpare. Beskärningen ger också minskad bildkvalitet. Det finns dock objektiv som man kan ändra skärpeplanet med och därigenom få ett synbar bättre skärpedjup. Objektiven kallas för tilt/shift-objektiv men är ganska dyra. Canon har flera stycken och Nikon har något enstaka. Tror också att det finns någon övrig tillverkare som gör sådana (Samyang). Med en kamera med mindre sensor typ kompaktkamera få du också ett större skärpedjup vid samma bländare.
 

Plåtvald

Medlem
Skärpedjupet styr du med bländaren. Det kan bli bättre med din kamera om du står på lite längre håll, bländar ner till t.ex bl 14-16 och sedan beskär bilden. Nackdelen är att vid kraftig nedbländning blir bilden lite oskarpare.
Ja det är det här som blir lite svårt, för avstånden är grymt begränsade i hem-miljöer liksom. Finns ofta bara 1-1½ meter att flytta sig bakåt på. I bästa fall 2-3 meter, men det är sällan. Det är kanske det som ställer till det.
Har hört att 50mm eller mindre - vilket man kan tänka sig om man måste stå nära - ofta får proportionerna att se fel ut, och det vill man ju verkligen undvika när det gäller bilder på folk. Porträtt-snubbar kör väl ofta 85mm, men på 3-4 meters avstånd, och dom avstånden funkar inte här.
 

Erik X

Aktiv medlem
Om motivet är någorlunda stilla så kan du prova focus stacking
Både Zerene Stacker och Helicon går att prova gratis i 30 dagar..
Tutorials / demo finns på youtube
Lycka till :)
erik
 

apersson850

Aktiv medlem
Tiltobjektiv fungerar, som skrevs ovan. Men du kommer aldrig ifrån att om du fotograferar en liggande person från några meters håll, då kommer den kroppsdel som är närmast att se rätt stor ut. Stora fötter i förhållande till huvudet, om vi antar att fötterna är närmast.

Även med tiltobjektiv får du ett visst skärpedjup, men du kan luta skärpeplanet annorlunda. Typ tårna och nästippen i fokus, det nedanför suddigare. Eller ha skärpeplanet längre ned, beroende på hur du väljer att fokusera.
Kombinerar man tilt och shift kan man i någon mån både få ett skärpeplan som är parallellt med golvet och dessutom motverka det sneda perspektivet man får om man befinner sig en bit nedanför fötterna när man fotograferar någon som ligger ner.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du fotograferar på ett långt avstånd utomhus hade detta fungerat med ett tele optik.

Då jag fotat med Tamrons 150-600mm så märker man hur bilden kläms ihop så väldigt långa avstånd ser ut som att de är väldigt nära varandra.

Men nu fotar du inomhus så då hade jag prövat fotostacking.
Fäst kameran på stativ och sedan rattar du manuellt fokus från huvud till tå, ta kort varje gång du manuellfokoserar, se till att personen ligger stilla.
När du har alla bilder använder du tex Photoshop.
Klistra in alla bilder i varsitt lager ovanpå varandra.
Markera alla lager och välj Edit-> auto align layers
Därefter kör du en photomerge.

Beroende på hur många bilder du tagit där fokus varit med hela vägen är risken mindre att något blir oskarpt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Har lite problem med att ta bilder med rätt fokus och utan form-distortion på djupet.
[...]
Det är ju formdistortionen som du kallar det som ger djupet i en bild. Det är inte kameran, eller objektivet, som skapar detta. Det skapas av perspektivet.

Prova själv utan kamera att kika på ditt objekt från samma avstånd och plats. Fötterna blir större än huvudet (om du kikar från fotänden). Helt naturligt och självklart.

Om du däremot backar långt bort från objektet så minskar denna effekt i samma takt. Detta beror på att det relativa avståndet mellan fötter och huvud är mindre än avståndet mellan dig och objektet. Det är därför som objekten kan upplevas ihoptryckta i tele-bilder.

Petter...
 

bokelund

Aktiv medlem
Objektiven kallas för tilt/shift-objektiv men är ganska dyra. Canon har flera stycken och Nikon har något enstaka.
Bara en sidonot men Canon och Nikon har båda fyra stycken tilt/shift-objektiv vardera som täcker ungefär samma brännvidder. Canon var kanske lite tidigare ute med sina och har en lite vidare vidvinkel än Nikon men annars är de väl i stort likvärdiga.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, när Canon presenterade TS 35 mm f/2,8 S.S.C. 1973 var det världens första tilt- och skiftobjektiv för 35 mm kameror.
Nikon kom förvisso med PC Nikkor 35 mm f/3,5 redan 1962, men då var det bara skift, inte tilt.
 
ANNONS