Annons

Hur mycket "småfuskas" det bland professionella naturfotografer tror ni..?

Produkter
(logga in för att koppla)

tormig

Aktiv medlem
Min fru åker ganska mycket skidor. Oftast så går de i timmar för att få bra åk, men vissa dagar så kostar de på sig att hyra helikopter.

Blir själva skidåkningen sämre för att de tagit helikopter upp och släppts ner på en platå, istället för att ha gått över diverse bergskammar i flera timmar?

Det viktiga; oavsett detta så definieras det väl ändå fortfarande som skidåkning; oavhängigt om man gått upp för backen, tagit en lift upp eller använt sig av helikopter?
Men hon har väl åtminstone snidat skidorna själv?
 

forstheim

Aktiv medlem
Värst vad många löjliga inlägg på rad det blev nu då..nu har ni verkligen kommit igång! 😉 Jag tänker inte ens kommentera allt det där om att själv snida sina skidor, tillverka egna kameror etc etc.

Vad skulle ni uppskatta mest att få i present av er fru/tjej/sambo...en liten tavla där det står "I love you" på som är köpt på Gallerix för 189 kr eller en tavla som hon själv har lagt ner några timmars eget arbete på där det står "I love you"?

Den förstnämnda var lätt att bara köpa..ingen direkt ansträngning behövde göras för att införskaffa den och det lär finnas trettioelva andra män i stan som har fått likadana tavlor av sina fruar/tjejer/sambor. Den andra tavlan däremot har personen ifråga lagt ner energi, tid och tanke kring för att sedan kunna ge dig. Och den lär vara unik. Jag vet vilken tavla jag hade uppskattat mest i alla fall...
 

lofling

Aktiv medlem
Värst vad många löjliga inlägg på rad det blev nu då..nu har ni verkligen kommit igång! 😉 Jag tänker inte ens kommentera allt det där om att själv snida sina skidor, tillverka egna kameror etc etc.

Vad skulle ni uppskatta mest att få i present av er fru/tjej/sambo...en liten tavla där det står "I love you" på som är köpt på Gallerix för 189 kr eller en tavla som hon själv har lagt ner några timmars eget arbete på där det står "I love you"?

Den förstnämnda var lätt att bara köpa..ingen direkt ansträngning behövde göras för att införskaffa den och det lär finnas trettioelva andra män i stan som har fått likadana tavlor av sina fruar/tjejer/sambor. Den andra tavlan däremot har personen ifråga lagt ner energi, tid och tanke kring för att sedan kunna ge dig. Och den lär vara unik. Jag vet vilken tavla jag hade uppskattat mest i alla fall...
Haha. Din jämförelse haltar betänkligt. Och du har fortfarande enbart dig själv som referensram, vilket varit tydligt i hela tråden. Jag hade i alla fall allvarligt undrat varför min fru lagt så mycket tid på att fixa en sån tavla... (tänk på inlägget ovan om att inget är unikt. Eller t.ex. filmen The Beach).

Mer seriöst, det är ju du själv som tagit upp konceptet från ax till limpa. Fast du verkar vilja ha massa begränsningar på det. Helt ologiskt. Ungeför som din diskussion om vad som är manipulering och inte. Nu har jag skrivit mitt sista inlägg i den här tråden hoppas Jag! Lycka till med din jakt på det där unika fotot som du krälat i vildmark i en vecka utan vatten för att kunna ta (såklart efter att cyklat baklänges runt jorden först) :-D
 

forstheim

Aktiv medlem
Min fru åker ganska mycket skidor. Oftast så går de i timmar för att få bra åk, men vissa dagar så kostar de på sig att hyra helikopter.

Blir själva skidåkningen sämre för att de tagit helikopter upp och släppts ner på en platå, istället för att ha gått över diverse bergskammar i flera timmar?

Det viktiga; oavsett detta så definieras det väl ändå fortfarande som skidåkning; oavhängigt om man gått upp för backen, tagit en lift upp eller använt sig av helikopter?
Du kan ju fråga din fru varför hon väljer att så ofta gå i flera timmar för att få bra åk. Varför inte åka till en vanlig skidbacke, ta liften upp och sedan åka pisten ner!? Det är också skidåkning...

Antagligen kommer hon då svara att det är en helt annan känsla att åka off-pist..känslan av att åka där ingen annan har åkt. Orört. Det är alltså värt allt slit med att gå i flera timmar för att få uppleva den känslan.

Där har du också svaret på varför jag hellre skulle leta upp egna platser att placera ut mina gömslen på än att sätta mig i ett betalgömsle. Det blir mer unikt och en annan känsla i det man gör helt enkelt. Den känslan läser jag också in i andras bilder jag tar del av.

Eftersom jag inser att det oftast har krävts mer kunskap, slit, engagemang, envishet etc för att t.ex. fotografera björn från ett eget gömsle som man placerat ut själv än ett där man köpt sig en plats i ett betalgömsle där björn visar sig var och varannan kväll, så får jag också en annan (bättre) känsla för dem bilder som skapats med förstnämnda förutsättningar.
 

PMD

Aktiv medlem
Du kan ju fråga din fru varför hon väljer att så ofta gå i flera timmar för att få bra åk. Varför inte åka till en vanlig skidbacke, ta liften upp och sedan åka pisten ner!? Det är också skidåkning...

Antagligen kommer hon då svara att det är en helt annan känsla att åka off-pist..känslan av att åka där ingen annan har åkt. Orört. Det är alltså värt allt slit med att gå i flera timmar för att få uppleva den känslan.
Jag tolkade Martain som att helikopterflygandet var en ekonomisk fråga (det är dyrt att flyga helikopter) och att klättrandet inte var ett självändamål utan ett nödvändigt ont.

Det blir ju precis lika mycket off-pist-åkning oavsett om man har gått eller flugit upp.

Eftersom jag inser att det oftast har krävts mer kunskap, slit, engagemang, envishet etc för att t.ex. fotografera björn från ett eget gömsle som man placerat ut själv än ett där man köpt sig en plats i ett betalgömsle där björn visar sig var och varannan kväll, så får jag också en annan (bättre) känsla för dem bilder som skapats med förstnämnda förutsättningar.
Och när du har blivit riktigt, riktigt duktig på att leta rätt på var björnarna helst befinner sig så kommer du att upptäcka att ditt egenutplacerade gömsle står intill ett betalgömsle. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Värst vad många löjliga inlägg på rad det blev nu då..nu har ni verkligen kommit igång! 😉 Jag tänker inte ens kommentera allt det där om att själv snida sina skidor, tillverka egna kameror etc etc.

Vad skulle ni uppskatta mest att få i present av er fru/tjej/sambo...en liten tavla där det står "I love you" på som är köpt på Gallerix för 189 kr eller en tavla som hon själv har lagt ner några timmars eget arbete på där det står "I love you"?

Den förstnämnda var lätt att bara köpa..ingen direkt ansträngning behövde göras för att införskaffa den och det lär finnas trettioelva andra män i stan som har fått likadana tavlor av sina fruar/tjejer/sambor. Den andra tavlan däremot har personen ifråga lagt ner energi, tid och tanke kring för att sedan kunna ge dig. Och den lär vara unik. Jag vet vilken tavla jag hade uppskattat mest i alla fall...
Jag skulle mest uppskatta en äkta da Vinci.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tolkade Martain som att helikopterflygandet var en ekonomisk fråga (det är dyrt att flyga helikopter) och att klättrandet inte var ett självändamål utan ett nödvändigt ont.

Det blir ju precis lika mycket off-pist-åkning oavsett om man har gått eller flugit upp.
Det stämmer helt.

Hon har visserligen kanske en hyfsat bra lön jämfört med genomsnittet, men är långt ifrån så välbergad att hon obekymrat alltid vill/kan lägga de pengarna.

Hon får snarare mycket fler offpisteåk och betydligt mer skidåking per dag när de hyr helikopter (mindre tid av dagen som läggs på att promenera och ta sig upp för bergen för egen "maskin", och därmed ägnas mer tid och kraft åt själva skidåkingen).
 

tormig

Aktiv medlem
J
Och när du har blivit riktigt, riktigt duktig på att leta rätt på var björnarna helst befinner sig så kommer du att upptäcka att ditt egenutplacerade gömsle står intill ett betalgömsle. :)
En uppenbar fördel med dessa betalgömslen måste ju vara att man slipper ha en massa människor som ränner runt i naturen , stökar runt och smäller upp fåniga tält på hopplösa ställen.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag tolkade Martain som att helikopterflygandet var en ekonomisk fråga (det är dyrt att flyga helikopter) och att klättrandet inte var ett självändamål utan ett nödvändigt ont.
Det borde vara väldigt trist och frustrerande att ha en hobby som man knappt har råd att utöva...!? 🙄

Själv inbillade jag mig att klättrandet var en del av helhetsupplevelsen och att offpist-åkningen liksom blev själva "grädden på moset". Men så är det inte, utan klättrandet är helt och hållet bara ett nödvändigt ont alltså!?
 

martinot

Aktiv medlem
Varning: Nu blir det rejält OT och helt utanför ämnet och tråden.

Det borde vara väldigt trist och frustrerande att ha en hobby som man knappt har råd att utöva...!? 🙄
Det där vet jag inte riktigt hur du kommer fram till det, eller riktigt hur jag skall tolka det?

Min fru har en bra framgångsrik chefsposition, och en med normala mått mätt en hyfsad lön och hyfsade tillgångar.

Vi brukar ta en vecka i alperna varje år med hela familjen (fast i år planerar vi istället att köra en 10 dagar i Whistler, Banff eller annat skidort i Kanada), en kortare vecka i stuga i Trysil, och sedan åker hon alltid på minst en egen skidvecka med sitt "skidgäng" till någonstans i världen där platsen har fokus på renodlad off piste.

Tror inte alls att hon är missnöjd med det. :)

Själv inbillade jag mig att klättrandet var en del av helhetsupplevelsen och att offpist-åkningen liksom blev själva "grädden på moset". Men så är det inte, utan klättrandet är helt och hållet bara ett nödvändigt ont alltså!?
Hon gillar att klättra lite och promenera rent allmänt (har även varit i Alperna på sommaren och vandrat), men hon har inget eget fokus på själva klättringen (finns säkert andra som har det). Speciellt inte på vintern (blir som som sagt snarare på sommaren).

På vintern så uppskattar hon att få optimera att åka så mycket skidor som möjligt. Det är enklast att uppnå med helikopter (eller liftar som ligger bra till, om områdena inte har uppkörd snö), men hon drar sig inte heller för att gå i ett par timmar om det är nödvändigt (skidfanatiker). Hon har fantastiskt bra kondition (till skillnad från mig) och bra hälsa (ofta först upp). Men det blir då (tyvärr för henne) mycket mindre skidåkning, och det är ju klart negativt om man vill maximera den på de dagar man är ledig.

Detta varierar generellt och säkert mycket från person till person, men jag tror inte att det är någon i hennes skidgäng som uppskattar klättrandet och promenerandet i sig (de ogillar det nog mer än min fru som är helt OK med det), men problemet är att inte alla länder (som t.ex. Frankrike) tillåter heliskiing i många folktäta områden av bullerskäl och säkerhetsskäl.

Sedan kan de inte alltid heller lyfta varje dag pga väderförhållanden.

Dessutom så är det inte alla i hennes skidgäng som tjänar lika bra. Kanske hon och hälften av de skulle nog kunna åka helikopter större delen av tiden (om tillåtet i området och väder som tillåter), och det är ju inte lika kul om inte hela gänget har råd att åka med tillsammans.

Hoppas att du fick svar på det du frågade om/undrade över.

Annars så får du säga till. :)

(Helt OK även att messa mig privat om du vill ha mer detaljer.)
 

forstheim

Aktiv medlem
Varning: Nu blir det rejält OT och helt utanför ämnet och tråden.



Det där vet jag inte riktigt hur du kommer fram till det, eller riktigt hur jag skall tolka det?

Min fru har en bra framgångsrik chefsposition, och en med normala mått mätt en hyfsad lön och hyfsade tillgångar.

Vi brukar ta en vecka i alperna varje år med hela familjen (fast i år planerar vi istället att köra en 10 dagar i Whistler, Banff eller annat skidort i Kanada), en kortare vecka i stuga i Trysil, och sedan åker hon alltid på minst en egen skidvecka med sitt "skidgäng" till någonstans i världen där platsen har fokus på renodlad off piste.

Tror inte alls att hon är missnöjd med det. :)



Hon gillar att klättra lite och promenera rent allmänt (har även varit i Alperna på sommaren och vandrat), men hon har inget eget fokus på själva klättringen (finns säkert andra som har det). Speciellt inte på vintern (blir som som sagt snarare på sommaren).

På vintern så uppskattar hon att få optimera att åka så mycket skidor som möjligt. Det är enklast att uppnå med helikopter (eller liftar som ligger bra till, om områdena inte har uppkörd snö), men hon drar sig inte heller för att gå i ett par timmar om det är nödvändigt (skidfanatiker). Hon har fantastiskt bra kondition (till skillnad från mig) och bra hälsa (ofta först upp). Men det blir då (tyvärr för henne) mycket mindre skidåkning, och det är ju klart negativt om man vill maximera den på de dagar man är ledig.

Detta varierar generellt och säkert mycket från person till person, men jag tror inte att det är någon i hennes skidgäng som uppskattar klättrandet och promenerandet i sig (de ogillar det nog mer än min fru som är helt OK med det), men problemet är att inte alla länder (som t.ex. Frankrike) tillåter heliskiing i många folktäta områden av bullerskäl och säkerhetsskäl.

Sedan kan de inte alltid heller lyfta varje dag pga väderförhållanden.

Dessutom så är det inte alla i hennes skidgäng som tjänar lika bra. Kanske hon och hälften av de skulle nog kunna åka helikopter större delen av tiden (om tillåtet i området och väder som tillåter), och det är ju inte lika kul om inte hela gänget har råd att åka med tillsammans.

Hoppas att du fick svar på det du frågade om/undrade över.

Annars så får du säga till. :)

(Helt OK även att messa mig privat om du vill ha mer detaljer.)
Tack, jag är nöjd med svaret (på någon fråga som jag inte visste att jag hade ställt)! 😉

// Hälsningar från en som själv många gånger susat ner för bergen i både Österrike och Italien
 

afe

Aktiv medlem
Tack, jag är nöjd med svaret (på någon fråga som jag inte visste att jag hade ställt)! 😉

// Hälsningar från en som själv många gånger susat ner för bergen i både Österrike och Italien
Du ställde ju frågan två inlägg tillbaks?

Det borde vara väldigt trist och frustrerande att ha en hobby som man knappt har råd att utöva...!? 🙄

Själv inbillade jag mig att klättrandet var en del av helhetsupplevelsen och att offpist-åkningen liksom blev själva "grädden på moset". Men så är det inte, utan klättrandet är helt och hållet bara ett nödvändigt ont alltså!?
 

forstheim

Aktiv medlem
Du ställde ju frågan två inlägg tillbaks?
Ja, jag såg det också när jag senare gick tillbaka till mitt inlägg och kollade - mindes inte att jag hade formulerat någon fråga utan trodde jag bara hade skrivit det som ett påstående eller något. Så det var ju bra att jag fick svar på frågan som jag faktiskt hade ställt... 😁
 

Lahn

Aktiv medlem
Interview med Albert Watson

Har ni läst inlägget om Albert Watson? Ett intressant uttalande han har gjord när man tänka på den här oändliga diskussion om retuschering. Han svara helt enkelt

" Jag gillar hur det urbana landskapet möter den blå himlen men jag har svårare för lyftkranarna längst bort, de hade jag velat retuschera bort."

Klar och enkelt, det är inget fusk! bara retuschering. Äntligen någon som lever i nuet och inte i för igår...
Mvh Daniel
 

forstheim

Aktiv medlem
Har ni läst inlägget om Albert Watson? Ett intressant uttalande han har gjord när man tänka på den här oändliga diskussion om retuschering. Han svara helt enkelt

" Jag gillar hur det urbana landskapet möter den blå himlen men jag har svårare för lyftkranarna längst bort, de hade jag velat retuschera bort."

Klar och enkelt, det är inget fusk! bara retuschering. Äntligen någon som lever i nuet och inte i för igår...
Mvh Daniel
Fast ändå ganska intressant att den där Albert Watson formulerar det hela med "de hade jag velat retuschera bort" istället för "de retuscherar jag bort". Är det en felformulering, felöversättning eller något?

Ps: jag har inte koll på vem Albert Watson är och har heller inte läst artikeln..utan bara läst citatet som skrevs ovan.
 

tormig

Aktiv medlem
Har ni läst inlägget om Albert Watson? Ett intressant uttalande han har gjord när man tänka på den här oändliga diskussion om retuschering. Han svara helt enkelt

" Jag gillar hur det urbana landskapet möter den blå himlen men jag har svårare för lyftkranarna längst bort, de hade jag velat retuschera bort."

Klar och enkelt, det är inget fusk! bara retuschering. Äntligen någon som lever i nuet och inte i för igår...
Mvh Daniel
Men han är konstnär, det vet man ju vad dom går för. Dessutom har vi fått lära oss att retuschering är fusk. Det minsta man kan begära är att han för hand river lyftkranarna, tar bilden och sedan sätter upp dem igen. För övrigt är Fotografiska, vars fönster de tittar ut igenom om jag minns rätt, att jämställa med ett jättelikt betalgömsle. Så han får börja med att bygga ett litet torn så han får samma utsikt (av virke från egenhändigt nedhuggna träd, såklart),
 

Lahn

Aktiv medlem
Jonas Persson

@Jonas Persson
Klar är det fint att får en handgjord tavla av min fru och jag skulle uppskatta den mycket. Men om jag måste välja om den köpta tavlan är vackrare eller snyggare än min frus, då är det en annan femma. Eller om hon vill tävla med sin alster mot professionella tavlor måste hon förstå att hennes chans på vinst är inte så stort.

Fotograferna som gnälla på att bearbetade foton blir för perfekt eller fusk är likadan. Dem gnäller för att dem är svartsjuk på dem som åstadkommer något, som ligger utanför deras tekniska förmåga, till exempel att använda datorn på ett kreativt sätt.

När jag läsa här om fotografer eller fågelskådare som tycker att det är fusk att följa en ananas tips vart fågeln just nu finns, blir jag mycket förvånad. Denna inställningen avslöja att det är inte fågeln eller naturen dom är intresserad i, det är att vara först i en tävling.

Mvh Daniel
 

martinot

Aktiv medlem
Tack, jag är nöjd med svaret (på någon fråga som jag inte visste att jag hade ställt)! 😉

// Hälsningar från en som själv många gånger susat ner för bergen i både Österrike och Italien
(Angående frågorna du ställde så har AFE redan kommenterat det - de hade en klar meningsbyggnad som frågor och iaf. det sista tecknet var ett "?" - så även jag hade svårt att tolka de som varandes annat - trots diverse inslängda "!".)

Jag gillar också att åka skidor nerför bergen, men då främst (som jag läser även dig) nerför pisterna (kanske lite småfuskandes i lössnö vid sidan om pisterna). Grymt trevligt - och passar mig perfekt!

Till skillnad från dig så går jag dock inte upp för backarna, utan kostar på mig att köpa liftkort - vilket jag antar att du i konsekvensens namn (om du inte är lika hycklande som en del politiker) själv absolut inte fuskar med att nyttja dessa "förfärliga betalliftar"? 😀
 
ANNONS