Annons

Lagring på NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

Loopen

Ny medlem
Hej alla,
Har går från manuell back upp till NAS med RAID till iMac och AirPort/Time Capsule.
Efter att min iMac kraschade så har jag äntligen fått tummen ur och skaffat en MacBook Pro med SSD och allt. Problemet är att disken endast är på 256gb så jag tänker mig att inte ha bilderna på datorn.

Nu till mina funderingar. Jag har kvar min gamla Netgear Ready NAS med två diskar i som är RAID konfigurerade. Tänker mig den som lagringsplats och att när bilder skall redigeras eller användas så laddar jag ner dem på wifi när det behövs. Frågan är om den är snabb nog eller är det bättre att satsa på en ny NAS? Är dessa snabbare eller är det nätverket som sätter gränsen?

Skall även nämna att jag är novis på data men har krav på utrustningen.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har 1TB SSD i min dator och har hela bildbibioteket sedan i mars -17 på hårddsiken och uppbackat mot 1 TB molnlagring.

När det riskerar att bli för mycket så drar jag över bilderna till en RAID-NAS. Men eftersom NASens båda diskar är på samma plats så vill jag ha en kopia också på annan plats, därför kopierar jag NASens bildbibkiotek till en 3TB extern disk som förvaras på annan plats.

I teorin är detta enkelt, men i verkligheten är det ju lätt att det inte blir av, äh, hinner inte nu, jag gör det nästa vecka...

Jag blev av med en massa Aperture-bilder för några år sedan. Jag använde då Apples Time Capsule och den havererade och innan jag fick ändan ur så kraschade disken på Macen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu till mina funderingar. Jag har kvar min gamla Netgear Ready NAS med två diskar i som är RAID konfigurerade. Tänker mig den som lagringsplats och att när bilder skall redigeras eller användas så laddar jag ner dem på wifi när det behövs. Frågan är om den är snabb nog eller är det bättre att satsa på en ny NAS? Är dessa snabbare eller är det nätverket som sätter gränsen?
Om du tänker dig att nå NAS:en via Wi-Fi så spelar det nog ingen roll hur snabb NAS:en är. Det är den trådlösa överföringen som kommer vara "flaskhalsen".

Om du kommer att ansluta till NAS:en med nätverkskabel, då kan förstås olika NAS ge olika prestanda men någon avgörande skillnad tror jag inte du kommer att uppleva oavsett vilken modell du väljer. Eftersom du redan har NAS:en är det väl bara att köra igång och testa och se om prestanda är acceptabla?
 

tormig

Aktiv medlem
Hej alla,
Har går från manuell back upp till NAS med RAID till iMac och AirPort/Time Capsule.
Efter att min iMac kraschade så har jag äntligen fått tummen ur och skaffat en MacBook Pro med SSD och allt. Problemet är att disken endast är på 256gb så jag tänker mig att inte ha bilderna på datorn.

Nu till mina funderingar. Jag har kvar min gamla Netgear Ready NAS med två diskar i som är RAID konfigurerade. Tänker mig den som lagringsplats och att när bilder skall redigeras eller användas så laddar jag ner dem på wifi när det behövs. Frågan är om den är snabb nog eller är det bättre att satsa på en ny NAS? Är dessa snabbare eller är det nätverket som sätter gränsen?

Skall även nämna att jag är novis på data men har krav på utrustningen.
Dum fråga kanske men kan du inta bara testa? Och hur snabbt är snabb, om det tar en timme är det ett problem? Man behöver ju inte titta på när den flyttar filer.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag kopierar mina bildfiler direkt fran minneskortet till en extern harddisk. Jag backar upp den harddisken mot en andra harddisk och mot molnet.

Jag andvander Carbon Copy Cloner ($25) for att klona den andra harddisken och Backblaze som molntjanst ($5/manad).

Det tog ett bra tag att backa upp alla mina fotografier mot molnet, over en manad tror jag, men nu kanns det tryggt och bra.

Tank pa att harddiskar ar en forbrukningsvara sa det kravs att man koper nya da och da.

Basta halsningar,

jonas
 
ANNONS