Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)

Lysmask

Avslutat medlemskap
Tredje tråden på kort tid med ett inlägg i form av brandfackla och sen inga fler inlägg. Infantilt.
 

snap01

Aktiv medlem
Om detta inlägg hade legat på Flashback hade man väl inte blivit förvånad för där hör ju galna spekulationer hemma. Men på Fotosidan? Vad är tanken från TS?
Biffen
Tanken enligt Jonas är att Canon ska gå i konkurs det har han sagt i många år nu. Hur många trådar har du skapat om canons risk för konkurs Jonas ?
Canon har tvärtom kommit tillbaka närmare dom andra o är,fortfarande störst bland yrkesfotografer o det är typ omöjligt att se skillnad på om en bild på print är tagen med tex Canon eller nikon.
Själv kör jag med Nikon o Fuji men körde med Canon i många år utan problem.
 

tormig

Aktiv medlem
Tänk, jag visste inte att det var så illa med Canon :) Men varför startar du en tråd om det här? Han nämner knappt kameror. Jag får intrycket att Canon kanske ligger efter på en del andra områden och att de behöver bredda sig. Du vet väl att de gör mycket mer än bara kameror?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Först och främst, Jonas, är du klar över att du framstår som lite ... Fixerad? Du vet, typ "skiva som hakat upp sig" :)

Canon CEO erkänner att de ligger efter i utvecklingen.
https://petapixel.com/2018/01/09/canon-lagging-innovation/
Detta har många redan vetta men bra att de erkänner.
Du har aldrig funderat om det kanske handlar om att de ställer rätt höga krav på sig själva?

För att ge lite relevans och sammanhang till intervjun:
http://www.mynewsdesk.com/se/canon/pressreleases/canon-finns-foer-32-a-aaret-i-foeljd-bland-topp-fem-naer-det-gaeller-antal-usa-patent-och-rankas-som-etta-bland-japanska-foeretag-foer-13-e-aaret-i-foeljd-2369691

En verklig krissituation när det gäller innovation :)

Kommer Canon återhämta sig eller kommer de säljas?
Återhämta sig ...? Canon är ett lönsamt företag, med stabil ekonomi och för japanska förhållanden små skulder (prova att läsa vad finansanalytiker skriver, det kan nog ge dig några överraskningar). Dessutom är de inte bara störst inom foto, utan överlägset störst, en position de faktiskt befäst senaste åren, antagligen lite på tvärs mot vad många inbillar sig. De är störst inom stillbildsfoto, stora inom video och numera - sedan de köpta ungefär 90 % av svenska Axis för några år sedan - en av de största företagen i världen inom kameror för övervakning.

Läs också vad deras styrelseordförande faktiskt säger: "CEO Fujio Mitarai spoke about how Canon needs to start looking into the future if it hopes to stay competitive in the rapidly evolving world of technology"

Notera "stay competetive". Han pratar om hur de skall bibehålla den (mycket starka) posiiton de redan har.

Jonas, det kanske är en enorm besvikelse och/eller överraskning för dig, men Canon är faktiskt inget krisföretag :)
 

afe

Aktiv medlem
Personligen förstår jag inte varför Jonas får hållas med dessa ständiga trådstarter som går ut på att provocera.
 

forstheim

Aktiv medlem
Personligen förstår jag inte varför Jonas får hållas med dessa ständiga trådstarter som går ut på att provocera.
Vill bara påpeka en sak för alla som skriver "Jonas" i den här tråden. Jag heter Jonas, men är förstås inte den Jonas ni syftar på. Men när jag läser inläggen här och i andra liknande trolltrådar känns det nästan som att det är mig ni pratar om. Känns förvirrande... ;-)

Ifall det inte är för mycket begärt så skriv gärna ut efternamnet i fortsättningen också, eller kanske "jonas18z" som användarnamnet i det här fallet är!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu är det alltså inte jag som säger att Canon ligger efter utan canons vd.

”Q: What is the biggest issue currently facing Canon?

A: Our primary management goal this year is to raise our antennas high toward cutting-edge technology. It is on this point where we lag behind other companies. We will open up a research and development center in the U.S.’s Silicon Valley, where we will actively adopt new technology.”


Det väger högre än någon annan säger här och då får man tänka på att vd vet mer om framtida produkter än alla och han säger så vad kan det betyda? Har de gett upp hoppet? Kommer företaget struktureras om? Säljas?


Senast kameran jag kände köpbegär var 5dii efter det tycks det stämma helt vad deras vd säger.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu är det alltså inte jag som säger att Canon ligger efter utan canons vd.

”Q: What is the biggest issue currently facing Canon?

A: Our primary management goal this year is to raise our antennas high toward cutting-edge technology. It is on this point where we lag behind other companies. We will open up a research and development center in the U.S.’s Silicon Valley, where we will actively adopt new technology.”


Det väger högre än någon annan säger här och då får man tänka på att vd vet mer om framtida produkter än alla och han säger så vad kan det betyda? Har de gett upp hoppet? Kommer företaget struktureras om? Säljas?
Det finns flera områden. Verkligheten är inte så svart/vit.

På vissa områden ligger de efter (som alla kameratillverkare gör på mer eller mindre något sätt, även om inte alla officiellt erkänner det).

På andra områden, som tex. LV och Dual Pixel AF, så är Canon verkligen innovativa och ledande på absolut framkant.
 

martinot

Aktiv medlem
Tanken enligt Jonas är att Canon ska gå i konkurs det har han sagt i många år nu. Hur många trådar har du skapat om canons risk för konkurs Jonas ?
Canon har tvärtom kommit tillbaka närmare dom andra o är,fortfarande störst bland yrkesfotografer o det är typ omöjligt att se skillnad på om en bild på print är tagen med tex Canon eller nikon.
Själv kör jag med Nikon o Fuji men körde med Canon i många år utan problem.
Kan enbart instämma.

Kör själv med Nikon, Fuji och Panasonic när det gäller digitala systemkameror, men tycker Canon ur många aspekter gör både utmärkta kamerahus och framför allt grymt fin optik (och till riktigt bra priser).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Mata inte trollen....
Tvärt om. Jonas18z:s förra tråd är i skrivande stund uppe i 516 inlägg. Hans inlägg håller på något vis rent i övriga trådar. Ovanligt många inlägg har handlat om det trådskaparen avsåg sedan dess. Sen har han också rätt i att Canon behöver glädja oss med något som ger köpbegär på riktigt igen. Smaklig måltid.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu är det alltså inte jag som säger att Canon ligger efter utan canons vd.

”Q: What is the biggest issue currently facing Canon?

A: Our primary management goal this year is to raise our antennas high toward cutting-edge technology. It is on this point where we lag behind other companies. We will open up a research and development center in the U.S.’s Silicon Valley, where we will actively adopt new technology.”
De tycker alltså att de ligger efter i forskning vars resultat ligger långt framåt i tiden ("cutting edge").

Vilket du då alltså genast förstås tolkar till att de gett upp hoppet, går dåligt, och är en uppköpskandidat :)

Det väger högre än någon annan säger här och då får man tänka på att vd vet mer om framtida produkter än alla och han säger så vad kan det betyda? Har de gett upp hoppet? Kommer företaget struktureras om? Säljas?
Jonas: Det du läser är alltså en erkänt krävande styrelseordförande för ett lönsamt företag som är starka eller rent av dominerande inom alla sina större affärsområden prata om att de vill bli bättre på att ta fram framtida ny teknik. Vilket du får till att de befinner sig i kris ...?

Senast kameran jag kände köpbegär var 5dii efter det tycks det stämma helt vad deras vd säger.
Oj, så du känner inte köpbegär längre ... Ok, men då är det väl lika bra att de lägger ned Canon då :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har i yrket mycket att göra med Canon på printsidan, och där har de i alla fall långt ifrån några tankar på att ge upp och stänga bygget nästa vecka. Tvärtom så uppfinns det både det ena och det andra.
 

alfin

Aktiv medlem
Personligen förstår jag inte varför Jonas får hållas med dessa ständiga trådstarter som går ut på att provocera.
Märkligt att du får hållas med alla dina påhopp på forumdeltagare som uttrycker åsikter och kommentarer som inte passar dig.

Skönt att du inte är moderator längre, även om du tycks ha svårt att förlika dig med det.

Get a life. Irritera dig inte så förbannat på vad andra skriver. Då mår du förhoppningsvis bättre själv.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Personligen förstår jag inte varför Jonas får hållas med dessa ständiga trådstarter som går ut på att provocera.
Tyvärr är ju flera inlägg åt det hållet. Dessa inlägg borde bara raderas utan vare sig tillsägelse eller återkoppling.
Denna tråd är dock intressant då ämnet finns i flera andra forum och artiklar. Tror dock att VDn tänker på andra segment är sensorteknologin i DSLR.

/Stefan
 
ANNONS