Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Photocon

Aktiv medlem
Det är inte många kameror, utanför märket, som slår D800 heller och den kom 2012.
DET kan jag verkligen hålla med om. Nästan tragiskt att folk säljer dem för 7-8k när de bara gått kanske 10-20k exp.
Fick dock bra betalt för min o ett kraftigt reducerat pris för den kamera jag ersatte den med. Hade den mellan maj 2012-juni 2018.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Var kommer dessa uppgifter från? Vem är det som tillverkar sensorn?
Sony tillverkar sensorn. Jag har redan blivit avkravd kallor till detta pastaende langre upp i traden och orkar inte grava fram dom igen (googla sensor poor yield D850). Det ar obekraftade uppgifter, men jag tycker det verkar som en trovardig forklaring till leveransproblemen. Det kan ju inte vara monteringen som ar flaskhalsen.
 

PMD

Aktiv medlem
Sony tillverkar sensorn. Jag har redan blivit avkravd kallor till detta pastaende langre upp i traden och orkar inte grava fram dom igen (googla sensor poor yield D850).
Det måste ha varit i någon annan tråd. I den här tråden har du inte skrivit något om den här saken tidigare.

Det ar obekraftade uppgifter, men jag tycker det verkar som en trovardig forklaring till leveransproblemen. Det kan ju inte vara monteringen som ar flaskhalsen.
Rykten, med andra ord.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det måste ha varit i någon annan tråd. I den här tråden har du inte skrivit något om den här saken tidigare.


Rykten, med andra ord.
Alla far gora sin egen bedomning av hur trovardiga obekraftade uppgifter ar. Ibland har man ratt, ibland blir det fel.

Det var over ett halvar sedan det kom detaljerade uppgifter om Nikons ny Z-fattning med diameter och avstand till sensorn. Da gick diskussionerna heta. En del menade att det var helt otankbart att Nikon inte skulle bygga vidare pa F, men jag tyckte det verkade logiskt.

Jag trodde aven pa ryktena om en spegelfri DX kamera, men dar verkar det som om jag hade fel.

Jag forsoker att saga saker som har nagon sorts substans (jag hittar inte pa) men det ar ju ett forum och inte Dagens Nyheter.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag antar att det är rött du menar?
Jag har jämfört M1 mark II med D7200 på Imaging Resource.
Klart är att Nikons röda är betydligt blekare. Jag gissar att de vill öka marginalen vid höga ISO.
Rött brukar "blöda" eller tappa skärpa först. Men vid låga ISO borde du kunna köra med "vivid" dvs starkare rött.
Olympus är närmare kvadratformat så kantskärpan borde vara bättre.
Överlag ger bilderna betydligt bättre återgivning och jag menar att objektiven helt enkelt har en bättre färgåtergivning än Nikons dito. Det är mitt öga och sinne som bedömer det. Nikon ger överlag i färgtriangeln ett blekare intryck.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ja, så är det förvisso, men man bör väl redovisa sina källor så att andra också kan göra sin egen bedömning av trovärdigheten?
Ja som sagt, jag gjorde det tidigare, men jag hittar inte tillbaka just nu. Vi får se om Dusegård kommer ihåg för det var vi som jabbade i ämnet den gången...

Han är förresten skyldig mig en tjänst eftersom jag fixat mitt tangentbord...
 

iSolen.se

Guest
Sony tillverkar sensorn. Jag har redan blivit avkravd kallor till detta pastaende langre upp i traden och orkar inte grava fram dom igen (googla sensor poor yield D850). Det ar obekraftade uppgifter, men jag tycker det verkar som en trovardig forklaring till leveransproblemen. Det kan ju inte vara monteringen som ar flaskhalsen.
Spekulation och mer spekulation.
 

iSolen.se

Guest
Ja som sagt, jag gjorde det tidigare, men jag hittar inte tillbaka just nu. Vi får se om Dusegård kommer ihåg för det var vi som jabbade i ämnet den gången...

Han är förresten skyldig mig en tjänst eftersom jag fixat mitt tangentbord...

Tack!!!!! Det var tydligen ett problem i magnituden första månlandingen :)

Jag kan inte komma ihåg någon trovärdig källa som styrker ditt påstående/spekulation.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Spekulation och mer spekulation.
Thom Hogan påstår sig ha källor hos Nikon i Japan.

Någon anledning måste det ju vara.

Nikon monterar kanske 100 gånger fler D3400 än D850 och fler D5600, D7500, D610, D750 osv. (källa också Thom Hogan) och min gissning är att det inte är så mycket mer tidkrävande att montera en D850 att det lett till leveransproblem.

Många av komponenterna (autofokus, exponeringsmätning osv.) i D850 sitter också i andra kameror som inte har leveransproblem, så de kan vi också utesluta.

De enda signifikanta komponenterna som jag kan komma på som är specifika för D850 och skiljer sig märkbart från liknande komponenter är sensorn och slutaren. Givetvis är gjutgodset i huset också bara for D850, men kan man gjuta till D5 kan man väl gjuta till D850?

Om det nu finns obekräftade uppgifter om brist på sensorer är frågan, rimligt eller orimligt? Jag tror det stämmer.

Så min slutsats (enligt resonemang och källor ovan) är fortfarande att Nikon i sin jakt på den absoult bästa sensorn de kunde krama ut, valde teknologi vars tillverkningsprocess inte var riktigt mogen när kameran lanserades. Eller som jag skrev ovan, de krånglade till det själva.

Kolla fjärde stycket efter tabellen:

http://www.dslrbodies.com/cameras/current-nikon-dslr-reviews/nikon-d850-camera-review.html
 
ANNONS