Annons

Begagnat internationellt - avgifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har inte utsatt mig för nåt. Undvek istället att betala 25% moms på nypris av en utrustning som knappt var värt något alls.
Momsen (och eventuell tull) ska förstås beräknas på det faktiska värdet på den aktuella varan. Skulle tullen fatta ett annat beslut får man överklaga.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du skrev:



Varför tycker du regelverket är orättvist?
Betala för nåt man inte ska betala för och sedan överklaga för att få tillbaka pengarna.
Ligga ute med pengar man kan förvalta på bättre sätt än att låta staten tjäna pengar på pengar de inte har rätt till.

Momsen (och eventuell tull) ska förstås beräknas på det faktiska värdet på den aktuella varan. Skulle tullen fatta ett annat beslut får man överklaga.
Japp. Så sa dom med. Krångligt och onödigt anser jag.
Med faktiska värdet så menade dom att det faktiska värdet bestämmer dom. Inte prislappen när det gäller begagnade saker.

/Stefan
 
Senast ändrad:

horvendile

Aktiv medlem
Om du lyckas köpa det kan du väl berätta här vilket obektiv det är och eventuellt vad du betalade? Det sistnämnda insisterar jag inte på. :)

/Sign. Nyfiken i en strut
Äh, jag kan säga redan nu vad jag letar efter, jag tror inte det kommer leda till någon större rusning.
Jag är ute efter ett Nikon 28-70 f/3,5-4,5 D.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Äh, jag kan säga redan nu vad jag letar efter, jag tror inte det kommer leda till någon större rusning.
Jag är ute efter ett Nikon 28-70 f/3,5-4,5 D.
Det verkar finnas gott om det objektivet på eBay från Japan för ca 600-700 kr inkl frakt så det är väl bara att slå till. Jag köpte nyligen ett 43-86mm S.C. auto för 550 kr från Japan (bara för att det är Nikons "sämsta" objektiv och ville testa).

Förr verkar det som att en del paket slank genom tullen men nu fastnar alla (5 av 5 sedan i höstas). Du får ett sms från posten när det kommit till Sverige inkl en bild på paketet och direktlänk för betalning. Hanteringsavg är 75 kr per försändelse och momsen 25%. Ibland händer det att säljaren skriver ett lågt belopp på värdet och då blir ju momspåslaget litet, och ibland skriver de det exakta köpepriset. Lycka till
 

horvendile

Aktiv medlem
Det verkar finnas gott om det objektivet på eBay från Japan för ca 600-700 kr inkl frakt så det är väl bara att slå till. (...) Lycka till
Tack!
Jag börjar med att se hur det går på Tradera, men precis som du skriver, från Japan finns det en del och jag har egentligen inte alls bråttom. Det löser sig tids nog.
 
ANNONS