Annons

Stativskruv till fäste av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Köpte ett begagnat stativ häromdagen. Jättefint skick, men fick det billigare för att själva skruven för att fästa fast kameran tappats bort. Såg att detta går att beställa på nätet, men visst bör det väl finnas att köpa i någon butik?
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Det är väl en sådan här
https://www.scandinavianphoto.se/kameratillbehor/stativ/stativtillbehor/kameraskruv-ps14-14-till-kameraplatta-316522

Annars går det säkert med en UNC skruv 1/4” också

Tror det finns en annan gänga också, men se vilken det är i kameran

Du kan ju också fundera på om du ska ordna någon snabbplatta istället
Jag tror att det behövs en sån här:

https://www.24.se/ljud-bild-foto/fototillbehor-m-o/ovriga-kameratillbehor/kamera-adapter-1-4-till-3-8-skruv?gclid=CjwKCAjw4LfkBRBDEiwAc2DSlO2CcF0YDg_b_MMxEHuxGiiF9Nl0OasOatR8kRqxHXmi9Dk7XPlc_xoCXMQQAvD_BwE

Men det är denna jag har, fast att där den silvriga skruven sitter så är det tomt, varpå jag behöver en ny sådan.

https://www.cullmann.de/fileadmin/Produkte/Stative/PRIMAX/CULLMANN_PRIMAX_Serie_D07_Web.jpg

Tog dock lös själva plattan och kollade, varpå jag ser att det inte är några gängor i hålet på plattan, så produkten i länken ovan måste vara fel? Eftersom jag inte kan skruva fast den?

Antar att den du skickade är rätt?!
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Ta med plattan till närmaste järnhandlare och köp en 1/4 tum skruv som passar. Tänk på att den inte får vara för lång så att du skadar kameran ifall du skruvar in den för hårt.
Gamla Pentax (MX mfl) hade en så tunn bottenplatta så man fick vara försiktig när man satte den på stativ. Vill minnas att det fanns en bricka att använda som distans om stativskruven var för lång.
Leif
Borde väl finnas en ny platta att köpa för under hundringen annars?
 

leffe-p

Aktiv medlem
Mitt förra inlägg blev fel.du måste nog ha en skruv med en ögla på så du kan skruva fast den på kameran. Tänkte inte på det i hastigheten, har köpt skruvar med stativgängor i järnhandel till andra ändamål
Skruven bör likna den till Benro i länken till Scandinavianphoto men den måste ju passa på plattan till ditt stativ

Ett tänkbart alternativ: https://kaffebrus.com/produkt/d-ring-1-4-skruv. Men det handlar om längden på skruven och tjockleken på din platta


Leif
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Stativet är ett Cullmann Primax 180. Ska givetvis vara en skruv med vridfunktion, sen bör det väl också vara just 1/4 som länkats ovan. Känns rätt standard.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
1/4 är rätt enligt Google till mitt stativ, men att hitta korrekt längd när man klickar hem från internet är en annan femma... men däremot står det inte längd på någon av dom skruvar ni skickat, så då borde vilken som fungera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]. Samtidigt ska det väl knappast vara olika längd på dessa skruvar, eller?
Någon internationell standard för detta finns nog inte.
Tråkigt att den du köpte är för kort. Men nu het du hur lång skruv du behöver, så det är väl bara att fortsätta jakten.

Ett budgetalternativ är en vanlig 1/4 unc skruv från järnhandeln som du kapar till rätt längd.
Risk att skallen är för tjock för att rymmas under plattan. Men om du inte hittar någon lämpligt platt skalle så kan en fil göra nytta.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Någon internationell standard för detta finns nog inte.
Tråkigt att den du köpte är för kort. Men nu het du hur lång skruv du behöver, så det är väl bara att fortsätta jakten.

Ett budgetalternativ är en vanlig 1/4 unc skruv från järnhandeln som du kapar till rätt längd.
Risk att skallen är för tjock för att rymmas under plattan. Men om du inte hittar någon lämpligt platt skalle så kan en fil göra nytta.
Jag hade en skruv hemma som funkade, faktiskt, men vill ha en smidig med möjlighet att kunna skruva för hand. Enligt en försäljare så är skruven till just plattan för Cullmann något som sitter fast och ej går att köpa separat. Så nu ska jag bara lyckas finna en original snabbplatta, vilket är klurigt då modellen inte säljs längre.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag hade en skruv hemma som funkade, faktiskt, men vill ha en smidig med möjlighet att kunna skruva för hand. Enligt en försäljare så är skruven till just plattan för Cullmann något som sitter fast och ej går att köpa separat. Så nu ska jag bara lyckas finna en original snabbplatta, vilket är klurigt då modellen inte säljs längre.
Menar du att skruven du letar efter ska hålla snabbplattan? Då gör det väl inte något att du inte så enkelt kan lossa skruven, plattan ska väl sitta fast på huset.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Menar du att skruven du letar efter ska hålla snabbplattan? Då gör det väl inte något att du inte så enkelt kan lossa skruven, plattan ska väl sitta fast på huset.
Snabbplattan klickar man fast i stativet. Jag pratar om skruven som sitter mitt på plattan för att sedan förankras i huset.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Snabbplattan klickar man fast i stativet. Jag pratar om skruven som sitter mitt på plattan för att sedan förankras i huset.
Jo det var det jag menade också, om du ska skruva fast snabbplattan på huset så kan du ju använda en vanlig skruv, det är ju inget som du behöver lossa förrän du ska sälja huset. Skallen på skruven ska bara gå fri från själva snabbkopplingen på stativet
 

apersson850

Aktiv medlem
Skruva med ett kreditkort, kanske? För med swish går knappast...

Som kuriosa kan nämnas att den vanligaste stativgängan idag definieras som 1/4"-20 UNC, men ursprungligen är den faktiskt en Whitworth-gänga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Menar du att skruven du letar efter ska hålla snabbplattan? Då gör det väl inte något att du inte så enkelt kan lossa skruven, plattan ska väl sitta fast på huset.
Jag har bara snabbplatta monterad när jag ska använda stativ. Alla andra gånger är den bara vass, kantig, och ivägen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har bara snabbplatta monterad när jag ska använda stativ. Alla andra gånger är den bara vass, kantig, och ivägen.
Ok, jag har mina ARCA plattor monterade hela tiden och i objektivets längdsled, då jag ibland använder fästet som ett förenklat makrosläde. Den kanske t.o.m kan utgöra ett skydd för displayen, för jag monterar den så den sticker ut en mm längre ut baktil än displayen
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Nu var det en del svar - uppskattat!

Enligt Cyberphoto som varit i kontakt med sin återförsäljare så går det ej att få tag på varken snabbplattan eller skruven, vilket innebär att jag måste trolla ihop något hack som ovannämnt.

Problemet med att ta en "vanlig skruv" är väl att den dels går in rätt långt i huset, vilket skadar det (precis som någon nämnde ovan) samt att det är svårt att finna exakt rätt längd på den. Sen är det väl inte överdrivet många gånger som man faktiskt använder stativet, men när man väl ska göra så är det ju himla smidigt att bara kunna skruva på kameran och köra.

Kan det räcka att besöka typ Jula? Biltema? Eller hur hard core arbete krävs för att hitta rätt typ av skruv?
 
ANNONS