Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam import/kopiering från SD-kort till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Hej

Jag upplever att min import till Lightroom blivit extremt mycket långsammare. Jag har även testat att direkt kopiera till hårddisken för att därefter lägga in i lightroom, men även det tar lång tid.


Vad tar det för er ungefär att importera/kopiera över ca 100gb från ett sd-kort? (Jag förstår att det är baserat på många olika saker och olika för alla, men det känns som sånt här gått mycket snabbare förut men jag vet inte vad som kan vara fel.)

Jag har det här minneskortet "SanDisk Extreme Pro SDXC Class 10 UHS-I U3 V30 170/90MB/s 128GB"

Samt en ny minneskortläsare.

Sitter på en relativt ny stationär dator.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Usb 3
Överföringshastigheten går ibland upp i 80-
/90 för att sen droppa otroligt låga siffror

3-4 timmar tog det att föra över 100 gb
Rensa datorn från skräpfiler, även backup och cache för LR kan behöva rensas.
Finns många forum där samma problem upplevs och Microsofts USB drivrutiner är nog nåt som spökar (väldigt gamla). Försök att använda portar som sitter direkt på moderkortet, använder man portar som sitter på framsidan av datorn så styrs dom ibland av ett annat chip på moderkortet å då blir de strul med drivrutiner mm.

ThomasR
 

cardazio

Aktiv medlem
Gör din hårddisk annat under tiden?
-virussökning
-windows search (indexeringstjänst)
-annan säkerhetskopiering som sker samtidigt t.ex. synkning med molnet

Om den gör två eller fler saker samtidigt kan det ta extra tid. Jag hade problem med "100% disk" och då går allt långsamt (sök på det så hittar du tips). En defragmemtering av hårddisken är väl aldrig fel heller och se till att du har en hel del ledigt utrymme för virtuellt minne.
 

llew89

Aktiv medlem
Rensa datorn från skräpfiler, även backup och cache för LR kan behöva rensas.
Finns många forum där samma problem upplevs och Microsofts USB drivrutiner är nog nåt som spökar (väldigt gamla). Försök att använda portar som sitter direkt på moderkortet, använder man portar som sitter på framsidan av datorn så styrs dom ibland av ett annat chip på moderkortet å då blir de strul med drivrutiner mm.

ThomasR
Tack! Det var precis det som var problemet. Hade ingen aning om att det fanns "olika" usbportar. De som sitter direkt på moderkortet fungerar mycket bättre
 
ANNONS