Annons

Köpa skanner för diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jondavid

Aktiv medlem
Tänk om!

Jag har slösat en smärre förmögenhet på scanners, lånat en imacon osv med samma resultat; Det duger inte. Scanners är bökiiga, långsamma och oberäkneliga. Bättre med digital-repro.
Gör så här istället
1) Ett bra makroobjektiv på en fullformatsdigitalkamera.
2) Ett reprostativ
3 Ett ljusbord, typ mindre

Montera negativen/diorna i en avmaskningsram. Typ från en analog kopieringsapparat. Lägg detta på ljusbordet. Rikta in kameran på reprostatovet mot negativet/diat och exponera. Var noga med nivilleringen, ett litet vattenpass i kamerans blixtsko är ett bra hjälpmedel. Ska man "scanna" många neg/dia kan det vara värt att sätta fast ljusbordet avmaskningsramen permanent med lim/tejp.
Särskilt besvärliga neg/dia kan man med fördel ta tre exponeringar (1 steg plus, normal och ett steg minus) och lägga ihop dem i phostoshop.
Jag arbetar numera enbart på detta sättet och drar igenom en gammal Tri-x rulle på under minuten. Jag gör det på kvällstid för att undvika ströljus.
Om man sedan gör ett importmacro i Lightroom/photoshop så går den som en dans. Jag har funnit att detta är det absolut bästa sättet att få fram skarpa och välexponerade gamla dia/neg. F ö är detta den metod Crimson-labbet använder när man lämnar in analog-dia/neg för "scanning".
Det finns massor av clips om detta på youtube och ett filmat reportage på moderskeppet.se från just Crimson.
Dessutom får man en raw-fil att jobba med. Själv använder jag faktiskt en fujifilm x-t aps-c, dvs "halvformat", en 50 mm med mellanring. Exponeringen sköter jag med en app från Fuji som fjärrstyr kameran från mobilen. Nikon och Canon har programvaror som gör att "diat" via kabel landar direkt i datorn.
Med vänlig hälsning,/per-erik åström
 

Henricsson

Ny medlem
Jag ber om ursäkt för "reklamen" i tidigare, numera borttagna post. Jag var dåligt påläst på forumets regler och bär min straffpoäng som en virtuell dumstrut...
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag köpte Reflecta RPS 10M vid midsommar, fick den för en vecka sedan. Fram tills dess körde Epson perfection v850 Pro och Plustek OpticFilm 8200i som tyvärr har fått fel i röda kanalen och ger ett rött diagonalt streck över bilden på mörka underexponerade diabilder samt att IR inte funkar i alla lägen. Denna Reflecta ger jättebra resultat och jag använder Vyescan. Jag har dock inte kommit på hur man skannar riktigt underexponerade diabilder med hyfsat resultst. Tips emottages tacksamt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag köpte Reflecta RPS 10M vid midsommar, fick den för en vecka sedan. Fram tills dess körde Epson perfection v850 Pro och Plustek OpticFilm 8200i som tyvärr har fått fel i röda kanalen och ger ett rött diagonalt streck över bilden på mörka underexponerade diabilder samt att IR inte funkar i alla lägen. Denna Reflecta ger jättebra resultat och jag använder Vyescan. Jag har dock inte kommit på hur man skannar riktigt underexponerade diabilder med hyfsat resultst. Tips emottages tacksamt.
Är det någon som har bra tips hur man gör?
 

Ventures

Aktiv medlem
Är det någon som har bra tips hur man gör?
Har inte Silverfast en funktion som skannar bilden flera gånger för att öka det "dynamiska omfånget"? Någon som provat?
Jag använder en Nikon Coolscan V med Nikons mjukvara och mörka dior blir brunmurriga och fula i lågdagrarna. Skulle vara intressant att veta om det skulle gå att få fram mer detaljer ur skuggorna genom t.ex. ett sådant förfarande.
 

hansl54

Aktiv medlem
Alternativ till reprostativ

Jag har länge kört med en Nikon ED4 diascanner för att digitalisera mina gamla dia.
Men den har börjat visa lite ålderstecken i form av ojämn belysning plus att det tar ett antal minuter för varje inscanning.
Efter att jag skaffade mig en 3D-printer så letar man bara efter nya prylar att printa, så mitt senaste projekt är en adapter till kameran så att jag kan fota av dia-bilderna med min D850.
Det går mycket fortare att få in diat i datorn, i RAW-format dessutom. Det går att klämma ur bilderna lite mer info i ACR, inte som en riktig råfil förstås, men lätta skuggor lite grann och ändra vitbalans går fint.
Setupen ser ut som på bilden. Två mellanringar, en standard 50 mm glugg och min adapter längst fram.
Adaptern har rätt längd för skala 1:1.
Kör man med live-view och exponeringssimulation är det bara att stoppa i bilden i adaptern och krana in live-histogrammet och trycka av.
Bilden ligger alltid i rätt vinkel mot kameran och långa exponeringstider är heller inga problem eftersom kamera och bild sitter ihop.
Jag har satt en vit plastbit som diffusor bakom diat och som belysning använder jag ett 5500 Kelvin lysrör som jag lyser på väggen med.
Den ljusfläcken som blir på väggen "tittar" jag på med kameran.
Än så länge kan man nog kalla mitt bygge för en prototyp men initialt funkar det i stort sett bra. Utrymme för förbättringar finns alltid
 

Bilagor

ANNONS