Annons

behöver hjälp med analoga kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

linneajanssonss

Ny medlem
Hejsan är verkligen helt ny inom detta områden så det kommer verkligen vara "dum-frågor" men känner att jag behöver hjälp eftersom att jag inte har någon aning alls.

Har två kameror här hemma som är ganska gamla (antar att de är analoga?)

Den ena står det Fuji MF på och går att öppna och där antar jag att jag ska sätta i film?
Den andra heter "Minolta HI-matic F".

Nu som sagt, skulle gärna vilja köpa film till och fota, men hur funkar det? Kan jag köpa vilken film som helst? Och funkar ens kamerorna?

/Linnea
 

apersson850

Aktiv medlem
Somliga kallar av outgrundlig anledning kameror för film för analoga. Det är helt fel, men de är i alla fall avsedda för film, det är klart.

Så kallad småbildsfilm, eller 35 mm film (den är 35 mm bred) finns fortfarande många olika att få tag i.

Några exempel.

Ibland kan man hitta scannade bruksanvisningar till gamla kameror på nätet.
 

Per Dahlgren

Aktiv medlem
Film går som sagt att få tag på från flera ställen och affärer.
Filmen går också att skicka iväg för framkallning och kopiering, tex till Crimson.

Det som däremot kan vara problematiskt är batterier då i alla fall Minoltan använder kvicksilverbatterier som inte går att få tag på. Det finns dock diverse alternativ. Tycke mig se någon tråd om det här på fotosidan - den går säkert att söka fram.
 

linneajanssonss

Ny medlem
Somliga kallar av outgrundlig anledning kameror för film för analoga. Det är helt fel, men de är i alla fall avsedda för film, det är klart.

Så kallad småbildsfilm, eller 35 mm film (den är 35 mm bred) finns fortfarande många olika att få tag i.

Några exempel.

Ibland kan man hitta scannade bruksanvisningar till gamla kameror på nätet.
okej tack så mycket! så om jag köper 35mm film till så kommer det att passa, sedan lämnar jag in rullen för ett pris, och får då tillbaka bilder. Har jag förstått det hela rätt då?
 

linneajanssonss

Ny medlem
Film går som sagt att få tag på från flera ställen och affärer.
Filmen går också att skicka iväg för framkallning och kopiering, tex till Crimson.

Det som däremot kan vara problematiskt är batterier då i alla fall Minoltan använder kvicksilverbatterier som inte går att få tag på. Det finns dock diverse alternativ. Tycke mig se någon tråd om det här på fotosidan - den går säkert att söka fram.
fuji kameran verkar ha vanliga batterier, det är i alla fall det som sitter i. Men ja, minolta kameran - den luckan jag får upp sitter något silvrigt i, så det är kanske de batterierna du pratar om. Men högst otroligt att de idag fortfarande skulle gå att använda i så fall då.

Men så du tycker att jag ska satsa på att köpa film till den andra kameran istället då?
 
ANNONS