Annons

Mamiya C220 någon som äger en?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag har fått en släng av nostalgi och gått tillbaka till filmfoto och kommer troligen att både köra helt enligt den gamla skolan med filfmramkallning + skapa bilder i mörkrum (försöker hitta en beg förstoringsapparat och övrig utrustning just nu) men även skanna in och bearbeta digitalt.

Jag har köpt en beg. Mamiya RB67 Pro SD och även en Mamiya 645 Pro. Men...jag har även blivit lite sugen på en TLR och främst Mamiya C220. Vad jag vet så är den lika C330 iom att objektiven kan användas i båda kamerorna. Jag tycker utseendet på C220 är mer tilltalande är C330.

Är det någon som har en C220 som kan ge mig lite tips på vad jag ska kolla på vid ett beg.köp?
Jag vill ha en som är i så bra skick som möjligt och med 80mm eller 105mm optik. Jag tror inte jag kommer att köpa fler objektiv så jag vill hitta ett hus+objektiv som passar och är i fint skick.

Jag köpte min RB67 och 645 Pro på eBay från Japan och de var i "Mint condition" och skicket stämde bra när jag fick dem. Toppskick på båda. Grymt nöjd med båda köpen.

Men C220 har jag mindre koll på och de har ju inte separata bakstycken för film - så jag vill gärna ha tips på vad jag ska fråga om och kolla på innan köp. Ni kanske vet någon säljare på eBay som är bra och graderar kamerorna på rimligt sätt.

mvh
Anders
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Förnyar tråden...någon som har koll på Mamiya C220/C220f? Eller har koll på några bra säljare på eBay?

Jag vill hitta en som är i bra skick så jag inte behöver byta ljustätningar.

Vad övrigt ska man titta efter, förutom att slutartiderna fungerar, och att objektivet är ok?
 
ANNONS