Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus EM1X lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
varför skulle e-m1x:an ha mindre detelj än z7? (och skulle man behöva mer så har den high res funktion till och med)
Varför jämförs Z7 med Oly EM1X? De är ju för helt olika kundgrupper. De naturliga konkurrenterna är väl Nikon D5, Canon 1DX II och Sony A9. Alla har runt 20mp och högt antal bps med autofokus. Mig veterligt finns ingen annan direktkonkurrent vare sig med eller utan spegel.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Varför jämförs Z7 med Oly EM1X? De är ju för helt olika kundgrupper. De naturliga konkurrenterna är väl Nikon D5, Canon 1DX II och Sony A9. Alla har runt 20mp och högt antal bps med autofokus. Mig veterligt finns ingen annan direktkonkurrent vare sig med eller utan spegel.
Eftersom Olympus riktar sig mot naturfotografer så är det väl bra att jämföra mot Nikon D500!
 

PerKr

Aktiv medlem
Faktiskt en som nog borde vara i listan som jag missade. Canon 7DII är lite enklare så den tar jag däremot inte med i värsting naturfoto/sportsammanhang.
Å andra sidan är 7Dmk2 i precis samma kategori som d500 även om den är lite out of date. Uppföljaren (7Dmk3? Något i RF?) lär bli riktigt intressant.

Men i slutänden är det bara att konstatera att Olympus erbjuder det enda kompakta alternativet till 1D och D5 och att MFT överlag är riktigt frestande när man vill prioritera kompakthet. Är trots allt ganska ofta som man klarar sig utan en större sensors bättre brusegenskaper.
 

PMD

Aktiv medlem
Det stämmer. Och därför kommer långt ifrån alla Canon- och Nikon-fotografer byta över. Men det finns en del som tycker att det är värt att offra lågljusljusegenskaper mot en mindre totalstorlek och -vikt. En sådan fotograf är Jonathan Stenvall.
Även Claes Grundsten använder numera Olympus.
 

fiolmattias

Aktiv medlem
Nu kan man få ett mindre, lättare och billigare system genom att välja Nikon D500 + 500/5.6 PF
Priser och vikt enligt Rajala:

D500 18.790kr, 860g
500/5.6 PF 42.990kr, 1460g
Pris = 61.730kr
Vikt = 2320g

E-M1X 34.900kr, 997g
300/4 21.990kr, 1270g
Pris = 56.890kr
Vikt = 2267g

Det finns massa att klaga på när det gäller Olympus nya lansering, men vi kan väl i alla fall försöka hålla oss till det som är verkliga nackdelar?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja, eller D850 med ungefär samma pixeltäthet som D500. Och då är det väl inte orimligt att även jämföra med Z7.
Fast vi pratar inte pixeltäthet utan bps med AF mm som kännetecknar avancerade dedicerade sport- och djurkameror. Hur skulle man då titta på Z7 (eller D850) om man var ute efter D5? Det är på detta sätt EM1X är i liknande segment som D5 mm.

Om du fotade de olympiska spelen skulle du välja Z7 eller D5? Tror det senare. EM1X handikappas i just sensorstorlek men det är för en liknande målgrupp.
 
Senast ändrad:

PFH

Avslutat medlemskap
Otroligt att Olympus öht vågar släppa en kamera som E-M1X utan att fråga Fotsidans allvetande experter till råds. Obs ironi!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fast vi pratar inte pixeltäthet utan bps med AF mm som kännetecknar avancerade dedicerade sport- och djurkameror. Hur skulle man då titta på Z7 (eller D850) om man var ute efter D5? Det är på detta sätt EM1X är i liknande segment som D5 mm.

Om du fotade de olympiska spelen skulle du välja Z7 eller D5? Tror det senare. EM1X handikappas i just sensorstorlek men det är för en liknande målgrupp.
D5 är ganska olämplig för natur och fågelfoto. Visst den är snabb och bra på svagt ljus men det är inte ovanligt att man behöver beskära en del även med långa telen så man behöver pixlarna och 9 bilder/s räcker mer än väl. För OS hade jag så klart valt D5
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
D5 är ganska olämplig för natur och fågelfoto. Visst den är snabb och bra på svagt ljus men det är inte ovanligt att man behöver beskära en del även med långa telen så man behöver pixlarna och 9 bilder/s räcker mer än väl. För OS hade jag så klart valt D5
Fast med det resonemanget kan man ju titta på Canln 5Ds/DsR, Sony A7RIII mm mm. Olympus har helt enkelt släppt en kamera för att konkurrera med de med inbyggt grepp (plus Sony A9 sannolikt). Alla dessa ligger runt 20mp så Oly har inget pixelhandikapp där.

Skulle jag köpa den? Nej. Jag kör inte m43 i varje fall som huvudsystem och jag tycker den är för dyr för att inte tala om matchande optik. Jag tillhör i o f s inte målgruppen heller.

Sedan att Oly i sin top of the line har valt en 2,36 miljoner dot LCD EVF och har kvar 125 PDAF punkter har jag svårt att förstå. Sony A9 som är något år gammalt har en mer än 3 miljoner dot OLED EVF och de tycks klara uppdateringen i EVF så vitt jag hört.

F u kamerahusformen, processor och mjukvara verkar detta vara en dyr EM1 II. De kunde ha jobbat med en bättre EVF och ökst antalet AF punkter. Flera spegellösa har över 400 PDAF punkter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Olympus EM1X är nog en väldigt nischad kamera. Detta till ett mycket högt pris för att vara en kamera med liten sensor.
Även om man främst är en fågel och viltkamera använder man nog kameran också till annat.
Fast den har en del nya teknikidéer som är intressanta med samtidigt har den en hel del teknik som känns gammal.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det gör han. Han var med till Hamburg när Olympus lanserade E-M1X. Han är väldigt oförstående till varför fullformat utan tycker att det är mellanformat eller MFT som är alternativen.
Han vet säkert vad han gör. Vi är alla olika och hittar våra lösningar.
Om han kör medium format för det normala fotograferandet och Olympus för fåglar och annat viltliv så sitter han ju inte utan valmöjligheter.
Kanske lite svårare att hitta rätt om man bara äger en kamera.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Priser och vikt enligt Rajala:

D500 18.790kr, 860g
500/5.6 PF 42.990kr, 1460g
Pris = 61.730kr
Vikt = 2320g

E-M1X 34.900kr, 997g
300/4 21.990kr, 1270g
Pris = 56.890kr
Vikt = 2267g

Det finns massa att klaga på när det gäller Olympus nya lansering, men vi kan väl i alla fall försöka hålla oss till det som är verkliga nackdelar?
Jag bor i USA så jag kollade priserna i USD och sen la jag på 35.000:- så det kanske blev några tusenlappar fel. Dina siffor är mer relevanta, så jag köper det!

Vikten du anger hos 300/4 är utan krage och den vill man väl ha med sig så du för lägga på 205g.

Jämförelsen haltar lite eftersom 500/5.6 PF ger rejält längre brännvidd. Om du nöjer dig med 300/4 PF så blir det stor skillnad, ca 20.000:- lägre pris och
mer än 800g lägre vikt.

Min poäng är att Olympus styrkor försvinner med den här modellen så jag tror det blir svårt att locka över Canon och Nikon fotografer.
 

PMD

Aktiv medlem
Jämförelsen haltar lite eftersom 500/5.6 PF ger rejält längre brännvidd.
Med tanke på de olika stora sensorerna så är det snarare bildvinkel än brännvidd man ska jämföra. "Rejält" tycker jag nog är en liten överdrift.

(Andra jämförelser får andra konsekvenser med olika sensorstorlekar förstås).
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Han vet säkert vad han gör. Vi är alla olika och hittar våra lösningar.
Om han kör medium format för det normala fotograferandet och Olympus för fåglar och annat viltliv så sitter han ju inte utan valmöjligheter.
Han kör Olympus för alla så vitt jag förstått. Han körde Fujifilm APS-c tidigare och Canon fullformat dessförinnan.
 

PMD

Aktiv medlem
Min poäng är att Olympus styrkor försvinner med den här modellen så jag tror det blir svårt att locka över Canon och Nikon fotografer.
Det kommer nog inte att bli någon massflykt, nej.

Jag tycker nog ändå att E-M1X har fått lite väl negativt mottagande i detta forum. När en ny Canon EOS-1 eller en ensiffrig Nikon D lanseras så brukar inte så många klaga på att kamerorna är onödigt tunga och förskräckligt dyra, förmodligen för att målgruppen för dessa kameror inte utgör en majoritet av forumdeltagarna.

Majoriteten av forumdeltagarna utgör inte heller målgruppen för E-M1X (jag vet inte riktigt vilka sorts fotografer som utgör målgruppen, men jag vet att jag inte tillhör den).

Det finns fortfarande gott om m4/3-kameror som är små och smidiga, så om man gillar det kan man gott ignorera E-M1X, eller åtminstone låta bli att köpa den. :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Med tanke på de olika stora sensorerna så är det snarare bildvinkel än brännvidd man ska jämföra. "Rejält" tycker jag nog är en liten överdrift.

(Andra jämförelser får andra konsekvenser med olika sensorstorlekar förstås).
Jag har inte tid att kolla exakt, men jag har för mig att diagonalen på D500:s sensor är ungefär 30% längre and m4/3.

Fullformatsekvivalens:

Olympus:
300*1.5*1.3= 585mm

D500:
500*1.5 = 750mm
300*1.5 = 450mm

Right?
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har inte tid att kolla exakt, men jag har för mig att diagonalen på D500:s sensor är ungefär 30% längre and m4/3.

Fullformatsekvivalens:

Olympus:
300*1.5*1.3= 585mm

D500:
500*1.5 = 750mm
300*1.5 = 450mm

Right?

M4/3 har inte den sensorn Crop 2,0. 1 tummarna har 2,7, Canon har Crop 1,6 flesta övriga APS-C har 1,5, Sedan händer det att M4/3 sensorer kan beskära för att få ut ännu högre bildserier, Panasonic brukar trixa med att beskära sina sensorer för olika ändamål, så vissa av kamerorna blir då inte så jättelångt från 1 tums sensorerna.
 
ANNONS