Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe uppdaterar LR, PS och Camera raw. Intressant för Fuji användare. Kanske.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Adobe har som sagt i dag släppt LR 8.2 med camera raw 11.2.

Den stora nyheten är att det nu finns enhanced demosaicing and rendering som skall ge bättre detaljer, minska moiré och färre artefakter för både X-Trans och Bayer kameror.
De kallar det Enhanced details.

Man kan nu ta en bild där man inte är nöjd med den vanliga raw framkallningen och istället köra den genom enhanced läget
Det skapas då en ny demosaicing och rendering som hamnar i en DNG-fil. Sedan kan man jobba vidare med denna.

Jag har testat denna under någon timme och valt några befintliga Fuji X-Trans filer med den typen av motiv där jag ofta tidigare varit missnöjd med resultatet i LR.

Sedan jämfört enchanced resultatet med resultatet jag redan har sedan tidigare från den normala framkallningen.

Vid en jämförelse sida vid sida på min iMac 27 retina med 5 k har jag svårt att se någon skillnad. Detta för att med så hög upplösning blir förstoringen mindre.
Förstora jag bilden på min Dell 30 tum som har lägre upplösning och ger större förstoring vid 1:1 kan jag ana små skillnader.

Där skillnaden verkar vara störst är att man nu kan dra hårt i Clarity och Sharpness även även i X-Trans filer utan att få korvartefakter och andra konstigheter.

Enligt Adobe skall den nya framkallaren använda maskininlärning. Antar det heter AI på engelska.
Kanske måste man köra många filer och att algoritmerna är smarta nog att förfina resultaten med tiden.

Nackdelen är förstås att man nu både har sin vanliga raw-fil och får dessutom nu får ytterligare en raw-fil i DNG.

Vi får väl se vad omdömet blir när fler har testat den nya versionen.

Kommentera gärna vad ert omdöme blir.

Här lite ytterligare information.

Adobe X-Trans Support Improved

Adobe has just released Camera Raw version 11.2, and it is potentially a very important one for Fujifilm X shooters, since it literally says:

“Enhance Details is introduced in Adobe Camera Raw 11.2. Powered by Adobe Sensei, Enhance Details produces crisp detail, improved color rendering, more accurate renditions of edges, and fewer artifacts. Enhance Details is especially useful for making large prints, where fine details are more visible. This feature applies to raw mosaic files from cameras with Bayer sensors (Canon, Nikon, Sony, and others) and Fujifilm X-Trans sensors.“

Do make sure to test it and let us know in the comments. Share also comparison images. And here is the link to the Adobe page.

It’s your choice, guys. Do you want to miss the news or be the last one to know, or do you want to be the first and best informed Fujifilm X shooter on earth? If it’s the second one, then make sure to follow FujiRumors on Facebook, Instagram, RSS-feed and Twitter.

Thanks to the FR-reader for letting us know.

Första info from Adobe:
Powered by Adobe Sensei, Enhance Details allows you to achieve crisp detail and improved color rendering in raw images.
Enhance Details is introduced in Adobe Camera Raw 11.2. Powered by Adobe Sensei, Enhance Details produces crisp detail, improved color rendering, more accurate renditions of edges, and fewer artifacts. Enhance Details is especially useful for making large prints, where fine details are more visible. This feature applies to raw mosaic files from cameras with Bayer sensors (Canon, Nikon, Sony, and others) and Fujifilm X-Trans sensors.

Minimum system requirements

Your computer must meet the following minimum technical specifications to use Enhance Details:

(Mac) macOS High Sierra (version 10.13) or later
(Windows) Windows 10 October 2018 update (version 1809) or later
For GPU system requirements, see Considerations for GPU-accelerated features.

Note:

Enhance Details heavily uses the available GPU and can use an external GPU (eGPU) if available.

Use Enhance Details

To apply Enhance Details to your photo, follow these steps:

Open a supported image in Camera Raw.

Click the () icon in the Filmstrip and select Enhance Details in the pop-up menu.

The Enhance Details Preview dialog box provides you with a preview of the enhanced photo. You can click-and-hold the image preview to see the image without the feature applied. You can pan within the preview window or click in the main image canvas to change your preview region.

Click Enhance to create an enhanced DNG version of your photo.

Note:

The enhanced image is saved as a new DNG file with the filename in this format: 'Original filename-Enhanced.dng'.

Bypass the Enhance Details dialog

You can skip the Enhance Details preview dialog box by holding down the Option (macOS)/Alt (Win) key when you select the Enhance Details pop-up menu option.

Batch mode

You can use the Enhance Details feature on multiple images. To do this, select multiple supported images and click the () icon in the Filmstrip and select Enhance Details.

You cannot see the Enhance Details preview dialog box when you select multiple images for batch processing.

Supported image formats

Enhance Details is only applicable to Bayer and X-Trans mosaic raw files
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur lång tid tar det att generera dessa filer och hur stora blir dessa kontra originalen?
Ska testa själv ikväll efter jag updaterat OS först.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur lång tid tar det att generera dessa filer och hur stora blir dessa kontra originalen?
Ska testa själv ikväll efter jag updaterat OS först.

/Stefan
Jag testade.

Det tar 10-15 sekunder att ska en Enhanced DNG.
Den lossless komprimerade RAF-filen är 29,75 MB från kameran. Den enhanced DNG fil som skapas är 134,26 MB!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Radeon Pro 575:

Styrkretsmodell: Radeon Pro 575
Typ: Grafikprocessor
Buss: PCIe
PCIe-bandbredd: x16
VRAM (totalt): 4 GB
Tillverkare: AMD (0x1002)
Enhets-ID: 0x67df
Revisions-ID: 0x00c4
ROM-revision: 113-D000AA-931
VBIOS-version: 113-D0001A1P-025
EFI-drivrutinsversion: 01.00.931
Metal: Stöds, funktionsuppsättning macOS GPUFamily2 v1
Bildskärmar:

Jag har en iMac 27 med 2400 Hz 0ch 16 Gb.
Det här är grafikdelen:


iMac:
Bildskärmstyp: Inbyggd Retina-LCD
Upplösning: 5120 x 2880 Retina
Bildbuffringsdjup: 30 bitars färg (ARGB2101010)
Huvudbildskärm: Ja
Bildskärmsdubblering: Av
Uppkopplad: Ja
Rotation: Stöds
Justera ljusstyrka automatiskt: Nej
DELL U3014:
Upplösning: 2560 x 1600
Gränssnittet ser ut som: 2560 x 1600 @ 60 Hz
Bildbuffringsdjup: 30 bitars färg (ARGB2101010)
Skärmens serienummer: P1V6N324735L
Bildskärmsdubblering: Av
Uppkopplad: Ja
Rotation: Stöds
Adaptertyp: Apple Mini DisplayPort-till-dubbellänkad-DVI-adapter
Justera ljusstyrka automatiskt: Nej
Version av fast adapterprogramvara: 1,01
 

alf109

Aktiv medlem
Testade också men såg ingen större skillnad, laborerade även en del med skärpning och upplättning av skuggpartier men som sagt såg ingen direkt skillnad då heller. Tycker att ACR blivit så pass bra redan så att det är mycket sällan jag ser några problem från X-Trans som fanns tidigare. Sitter också med iMac 27" retina kalibrerad med Spyder 5 Pro.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Testade också men såg ingen större skillnad, laborerade även en del med skärpning och upplättning av skuggpartier men som sagt såg ingen direkt skillnad då heller. Tycker att ACR blivit så pass bra redan så att det är mycket sällan jag ser några problem från X-Trans som fanns tidigare. Sitter också med iMac 27" retina kalibrerad med Spyder 5 Pro.
Ärju AI så förhoppningsvis kommer den lära sig vad vi vill få ut mer. Denna typ av bildförbättring liknande filmer (där de zoomar in och säger enhance ;) ) har jag velat ha länge.

/Stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har tränat programmet med nu åtminstone 15 olika Fuji-raw. Sedan jämfört resultatet mot den framkallning jag själv gjort i 8.1. Alltså versionen före dagens.

Jag når precis samma resultat som tidigare. Det känns som om Adobe bara gör en stor DNG-fil men algoritmerna som skall ge bättre demosaicing och rendering glömde de skicka med.

Tog en skärmdump från min iMAc med 1:1 jämförelse.
Inte tusan ser jag någon skillnad.

Jämför själva.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/383707/3693542.htm
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Missar inget alltså. Mina bilder är kolsvarta efter konverteringen.

/Stefan
Provade också med Camera Raw 11.2 och PS. Det blev samma resultat där.
Ser ingen förbättring.
Tycker de senaste LR versionerna fungerat hyfsatockså med Fuji-raw. Mycket bättre än hur det var ett par år tillbaka.
Fast vad vi skall med Enhanced detail som ger 6 gånger större filer än en vanlig Fuji raw när man i slutändan inte ser någon skillnad. Det får nog Adobe förklara.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Efter läst på Fuji forum hos DPR så insåg jag att de som ser skillnad zoomar in extremt och bedömer bilderna.
I dag har jag själv kikat på ett par exempel på samma sätt. Detta av den den typ av motiv som ofta brukar ge problem med fuji raf-filer i kombination med LR.

Låt oss ge oss in i de riktiga pixelpeeparnas värld.
Först skall vi kanske komma ihåg att en inzoomning på 1:2 brukar bäst simulera en utskrift i A2. Den visar bäst hur brister som brus, upplösning och artefakter kommer synas i utskriften.

Först bilden i original. Detta är en vanlig raf-fil framkallad med standard.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/383707/3693644.htm

Nu bilden framkallad med Enhanced detail jämförd med bilden framkallad i standard. Inzoomad till 1:1.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/383707/3693643.htm

Till sist där man kan se skillnad mellan Enhanced detail och standard. Inzoomning 3:1
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/383707/3693642.htm
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om du redigerar dom hårt. Syns det skillnad i eventuella artefakter?
Frågar då det inte alls funkar på min dator.
Läste Adobes blogg och gillar vad deras bildexempel gör på bl.a. lampor/ljuskällor.

/stefan
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du redigerar dom hårt. Syns det skillnad i eventuella artefakter?
Frågar då det inte alls funkar på min dator.
Läste Adobes blogg och gillar vad deras bildexempel gör på bl.a. lampor/ljuskällor.

/stefan
Det verkar som man dra lite hårdare i spakarna och komma undan med det. Nu tyckte jag redan LR 8.1 var mycket bättre än tidigare versioner.
Framförallt brukar det vara Clarity och Sharpness som ställer till det.
Enhanced detalj verkar göra att man kan dra lite till fast på Fuji inte mycket mer.

Färgerna blir som du ser i mitt senaste exempel lite bättre. Ljuskällor verkar också få färg istället för vara en ljuspunkt i vitt enligt Adobe.
Nu behöver man som sagt zooma in extremt för att se skillnaderna. Frågan är om man kommer se skillnaden i en A2 print. Jag är mycket tveksam.
OM det syns först vid 3:1 så motsvarar väl det ungefär en utskrift av en väggtapet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En sista test

Medan jag drack eftermiddagskaffe så bestämde jag mig för att göra ytterligare en sista test.

Jag tog samma bild och körde den igenom ON1 2019.2.
Kom nu ihåg att detta är pixelpeepande på en larvig nivå.

Detta är jämförelse på 3:1 precis som de som jämför Enhanced detail mot normal LR.

Sagt och gjort framkallade jag i ON1 samt exporterade den som jpg och importerade den till LR för att jämföra.

Vad jag ser direkt när jag jämför jpg-filerna på en stor skärm är att färgen för just utslagen vide är mer gulgrön his ON1 vilket jag anser stämmer bättre än LR som är nästan rent gul.
Det är klart mer brus i himlen hos LR enhanced. Grenar och de små tassarna är också lite mindre distinkta hos LR. Detaljupplösningen är alltså lägre.

För min del innebär det att jag mycket sällan kommer använda LR enhanced detail. Kommer fortsätta göra som nu att om jag verkligen vill ha ett riktigt bra resultat så använder jag ON1 2019.2.
Att få ytterligare en fil dag-fil som är 4-5 gånger större än raw-filen och sämre resultat är inte intressant.


Detta är resultatet från en skärmdump:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/383707/3693680.htm
 

AWid

Aktiv medlem
Matt Kloskowski har lagt upp en video på Youtube där han förklarar och beskriver "Enhanced details" i LR 8.2. Det krävs en hel del pixelpeeping för att se något resultat enligt Matt K. Filmen är ca 10 min och finns här.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Matt Kloskowski har lagt upp en video på Youtube där han förklarar och beskriver "Enhanced details" i LR 8.2. Det krävs en hel del pixelpeeping för att se något resultat enligt Matt K. Filmen är ca 10 min och finns här.
Skönt, då har herr Klosowski och jag samma uppfattning. Måste man zooma in till 3:1 för att se någon skillnad så är det en förbättring som i alla normala användningsområden för bilden inte syns överhuvudtaget.
Man kan lätt printa 70x100 cm utan se någon skillnad alls.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fuji-användare - ser ni någon förbättring?

Jag är ju Canon-användare och har provat den nya funktionen men tycker inte att jag ser några större förändringar. I vart fall inte så stora att de är värt jobbet och den stora filstorleken och att få en extra fil.

Jag har en vän som är Fuji-användare. Han har ett grafikkort som inte stöder funktionen så han har bett mig att kolla några Fuji-filer. Jag har bara testat någon enstaka fil men jag ser ingen förbättring där heller.

En del tester på nätet säger att funktionen ger stora förbättringar för just Fuji-filer, andra att skillnaderna är små.

Frågor:

1) Ni som har Fuji, använder ni funktionen?

2) Ger det påtagliga förbättringar?

3) Vilken Fuji-kamera använder ni?

4) Är förbättringarna så stora att det skulle kunna vara värt för min vän att lägga ett par tusenlappar på nytt grafikkort?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mitt svar är att Enhanced detail är ett skämt även för Fuji. Om man måste zoom in 5:1 för att överhuvudtaget se någon skillnad så är förbättringen aldrig synlig när man skriver ut i normala format eller visar hela bilden på den största och bästa 5K skärm.
Jag har testat ett 20 tal Fuji ra-filer av den typ som jag vet kan ge vattenfärgseffekten eller korvartefakter om man drar för mycket i filen.
Själv kommer jag inte använda Enhanced detail. Det är bara extra jobb för något som aldrig syns annat än för pixelpeepare när de grottar ner sig i resultatet vid 5:1 eller 10:1 som Tony Northrup. en verkligt nördig och meningslös sysselsättning.
Vill man ha bättre resultat så bör man ta till Iridient, Capture One 12 eller ON1 raw 2019.2.
 
ANNONS