Annons

"Trasiga" jpeg filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Geer

Ny medlem
En katastrof har inträffat. Vid ett datorhaveri förloarede jag en mängd kort (.jpeg). Ett datorföretag lyckades att rädda en del vid att kopiera de delar av hårdisken som gick att får ordning på. Dessa filar fick jag på en DVD disc.
Första gång jag tittade på disken kunne jag se bilderna. Nu går det inte. Skivan är hel och ytan repor !
- Hur gör jag. Finns det programvara som kan fixa korten / de trasiga filer eller företag som kan.

Det är kort på mina barn och jag har inga papperskopior - därför är det viktigt för mig.

Tacksan för många ider och förslag.
 

rdahlin

Medlem
Fick en liknande fråga från en bekant för några datar sedan. I det fallet var det dock CD'n i sig som bilerna låg på som var förstörd, men jag snubblade över följande programme under försöken att återfå bilderna. Det heter Picture Doctor. Jag har dock inte testat det själv, men det kan vara värt ett försök.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Geer skrev:
Skivan är hel och ytan repor !
Skrivfel? Den meningen är obegriplig, men jag gissar att det är själva skivan som är förstörd? I så fall är du nog rätt illa ute, tyvärr.

Prova att läsa skivan i så många datorer som möjligt. En bra utrustning kan läsa filer som en mindre bra utrustning inte klarar.

Är hela skivan förstörd eller bara delar av den? Kanske kan du kopiera någon enstaka katalog till en hårddisk?

Fingeravtryck och liknande kan torkas bort från en skiva. Själv diskar jag smutsiga CD. Det brukar gå bra om man gör alla rörelser radiellt, inte tangentiellt.
 

Geer

Ny medlem
Skivan är hel. Självklart ska jag prova att läsa den i andra datorer. Jag ska testa alt.....
Jag har kopierad bildfilarna till hårdisk men då hedder dom .IMG fast när man markera dom med pekaren kam man läsa .jpeg - och jag kan tyvärr fotfarande inte se dom. Jag han också läsa vilken kamera som användes och daton - den delen av filen funkar tydligen.

Provade ocksa programmet som nämtes ovan, men tyvärr....
 

jessikan

Medlem
Jag har ett annat problem med foton.
Jag scannade in gamla foton fran min farmor och farfar, sparade som jpeg och importerade till IPhoto.Allt fridens liljor.
Jag bytte sedan bade dator och version pa programmet och sedan dess har jag inte kunnat se bilderna. Jag kan se dom som thumbnails i Iphoto men nar jag klickar upp dem blir de "konverterade". Det ser nastan ut som negativ. Men om jag oppnar dem direkt fran mappen (ej i Iphoto) sa far jag upp dem precis som de ska se ut. Hoppas att nagon kan hjalpa mig for det handlar om ca 500 bilder, sa det tog ett bra tag for mig att scanna in dem och har ingen lust att gora om det :-(
 
ANNONS