Annons

Frågor om stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinl

Aktiv medlem
jimh skrev:
Nej, jag menar faktiskt 484 konstigt nog.
Mystiskt, men det verkar som du har rätt. Både 308 och 484 har max belastning 4kg, även om 308 mer liknar 486 som har 6kg max belastning.

Hursomhelst skulle jag klart välja 486 om inte annat än för den större kulan och därmed mjukare rörelser. Viktskillnaden verar vara minimal. Den nya 488 ser intressant ut. Någon som testat?

/Martin
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förresten Malin, en sak att tänka på är hur du vill kontrollera ditt stativhuvud. Det varierar stort med personligheten men det är jobbigt att ha ett huvud som funkar på ett sätt som inte passar en.

Det finns i huvudsak två skolor.

Den första har bara en kran som släpper huvudet helt löst i alla riktningar. De som gillar dessa huvuden, bl a jag, tycker om att kunna reglera allt med en hand utan att flytta ögat från sökaren. Kritikerna tycker att det är svårt att göra finjusteringar.

Den andra skolan har två kranar. En som släpper kulan och en som släpper basens panorering. Med en sån led kan man panorera i sidled även med låst kula. Kritikerna tycker att det är bökigt att behöva släppa två reglage för att kunna komponera bilder i höjdformat.

I horisontellt format funkar båda typerna likadant.
 
Väldigt populär disskusion det här... Jag har ett Manfrotto #055C med ett 141RC huvud och är väldigt nöjd.
Hade ett Velbon (aluminium) med det vinglade åt alla håll när det blåste och till slut knäcktes ett av stödbenen och dessutom var det för lågt.
Manfrottot är lite tungt att släpa på det skall erkännas men jag har aldrig ångrat att jag köpte det. Hoppas du hittar ett bra stativ du gillar.
/Petter
 

roypeter

Aktiv medlem
jimh skrev:
Men jag vill efter att ha känt på den tyvärr inte rekommendera den eftersom det finns mycket bättre alternativ i samma prisklass.


Finns det det? Vart i Sverige kan du hitta 308?

Men visst finns det bättre alternativ än 484 om man inte jagar gram som du säger. Min poäng var bara att den fyller en funktion och det är bra att också det skiktet av kulleder finns!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är absolut bra att det finns ett stort urval huvuden!

När det gäller huvuden i samma prisklass (och under) som 484 så finns det 108 och 168 som är riktigt stabila leder. Dock inte lika fint bearbetade som lederna som börjar på 4 men i gengäld med rejäla metallkulor. Jag har ett 108 och det klår lätt 308 i stabilitet. Tyvärr (för mig iaf, men för många är det ett plus) så har det tvåkransreglage.
 

Kanadabalsam

Aktiv medlem
168

Jag använder kulled 168 till mitt 055 och det fungerar till det mesta. Baspanoreringen använder jag sällan, alltså där det går att vrida hela huvudet i horisontalplanet. Jag gillar också snabbplattorna då jag har två stycken, ett monterat på kamerahuset och ett annat på teleobjektiv. De är väldigt lätta att skruva loss och jag byter lätt platta mellan objektiv t.ex. Att tänka på med 055 är att det inte alltid är att man har benen utdragna till max och då blir stativet ännu stabilare. T.ex. när det inte är nödvändigt så behövs inga ben vara utdragna och stativet blir då väldigt stabilt. Om man vill ha det ännu stabilare så kan man hänga något tungt i mittpelaren, t.ex. en kasse med sand. Om man ska hänga något där så får man montera en ring eller en krok i mittpelaren.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Malin

När jag började skaffade jag mig ett 055 med kulled.

Otaliga är de ggr som jag inte använder stativet pga kulleden.
Man låser och så rör det sig. Man låser om och så rör det sig.....

Framförallt med 80-20/2,8 blir det jobbigt, däremot 24/2,8 är OK.

Det enda riktigt bra som jag har provat är Manfrottos växelhuvud.
Det är underbart att jobba med och mycket exakt.
Tyvärr har det en prislapp som jag ännu inte kan betala.

Mvh Erik
 
Jag har ett Manfrotto 190B som jag köpte som en uppgradering till ett plastigt och lätt Vanguard. Kulleden var fastmonterad, kom som ett paket (vet inte vilken kulled det är, har inte kvar kartongen). Är mycket nöjd med detta stativ som jag la en tusing på. Fungerar fin-fint även när jag tar macro bilder.

Jag har Scandinavian Photo's jubileumsstativ också, och om jag inte missminner mig så är det ett Manfrotto 055. Ångrar faktiskt det köpet något, för jag har upptäckt att jag använder mitt 190 betydligt mer. Anledningen är att 190:n har en bättre kombination av vikt, storlek och stabilitet. Visst är det större stativet stabilare, men det är också tyngre och bökigare. 190:n är det som får följa med mig ut.

Med vänlig hälsning
Roland
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Titta på Scandinavian Photos kombination av Manfrotta 190 Nat trecker 2 och 222-huvudet (pistolhandtaget med quick-release).
Underbar kombination! Priset? 1395:- für alles!!
Det enda jag inte begriper är vad den medföljande remmen ska vara bra till. Den verkar vara väldigt påkostad med gummilinjer för att öka friktionen så att den sitter kvar var den nu ska sitta nånstans.
 

martinl

Aktiv medlem
lynxx skrev:
Titta på Scandinavian Photos kombination av Manfrotta 190 Nat trecker 2 och 222-huvudet (pistolhandtaget med quick-release).
Många verkar tycka om pistolhandtaget. Blir inte det extremt instabilt vid vertikala bilder? Jag tycker det är illa nog att kameran hänger ut utanför huvudet utan någon 15cm distanspinne mellan kamera och stativ...

/Martin
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Oj vad med svar...

Anledningen till att jag nog väljer ett 055 före 190 är höjden. MAX höjden med 190 är endast 145 cm... i lägsta laget för mig... Med 055 däremot är maxhöjden 178 cm. Jag behöver då inte dra ut centerpelaren/benen till max och det gör väl kombinationen stadigare??

Vikten känns mindre betydlig vid denna jämförelse.. det skiljer 4 hg mellan 190 prob och 055clb...

Får kika vidare på kulleder... Men 486 är alltså kraftigare än 484?? Lite svårt att se på bilder.. Finns det nån snabbplatta att köpa till 486? Kan inte riktigt se hur det ligger till på hegethorns hemsida...

Har tittat lite på trevägshuvuden också. Men de verkar betydligt mkt tyngre och osmidigare att ha med sig... är nog mer inne på kulled.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Maxhöjden med 190 + 222-huvudet blir ungefär som på 055 och detta till ett betydligt bättre pris. Dessutom är ju pistolhandtaget så inne i h-e trevligt att jobba med.

Jag tycker inte att 222:an känns instabil. Man justerar "glidet" mot kulan lite hårt och kan då panorera enkelt med samma pistolhandtag som man har till kulan. Båda funktionerna med en kryckning i stället för 2 olika rattar som man ska lossa - justera och låsa.
222:an är en smärre revolution jämfört med mitt gamla 2-rattars panoreringshuvud.

Den gröna färgen på 190 Nat trecker och 222:an gör att folk tror att man bär omkring på en lavett till en Maxim Kulspruta från WW1 eller nå't.
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
På 484 anger ju manfrotto en maxvikt på 4 kg... 222 är maxvikten 2,5 kg på.... blir det inte ännu vingligare`?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag är också tveksam till 222. Jag tycker som Martin att det är tillräckligt instabilt att ta vertikalbilder med en vanlig kulled. Jag kör med mindre batteripack på kameran för att bli av med lite hävstång vid vertikalbilder, 222an adderar massa hävstång. Men det är säkert en sjuhelsikes smidig led om man måste vara snabb i vändningarna
 

martinl

Aktiv medlem
Re: Oj vad med svar...

SmurfMolly skrev:
Men 486 är alltså kraftigare än 484?? Lite svårt att se på bilder.. Finns det nån snabbplatta att köpa till 486? Kan inte riktigt se hur det ligger till på hegethorns hemsida...
Ja, 486 är stadigare än 484 (6kg maxlast versus 4kg, båda antagligen rätt överdrivna...). 486RC2 kommer med snabbkoppling. Cyberphoto har ganska bra bilder på huvudena, inklusive 486RC2, vet inte varför Hegethorns ignorerar det.

Jag tycker fortfarande att du ska försöka titta på stativen i verkligheten innan du bestämmer dig. Skillnaden mellan 190 och 055 känns som mycket större än 4hg när man räknar in storleken. Tänk också på att höjden på huvudet (ca 10cm) kommer till när du bedömer stativhöjden.

/Martin
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Jag ska absolut titta i verkligheten innan jag köper... Kommer inte ha råd förrän slutet av sommaren ändå så detta är mest för att höra vad ni tycker och har för erfarenheter. =)

så det är så stor skillnad mellan 190 och 055 alltså.. hmm... får kika vidare och kanske tänka om ännu en gång!

tack för alla svar! Keep them coming!
 

Måns Cullin

Ny medlem
kan rekomendera SLIK

Har ett SLIK PRO 400DX inköpt hos Kameradoktorn för cirka 1500kr inklusive SLIK huvud SH705E, fungerar utmärkt och är dessutom försett med "soft grip" vilket inte bara är skönt kalla dagar utan årets alla dagar när stativet åker på axeln.
/Måns
 

Ingo

Aktiv medlem
Hej Malin

Erik Schalin skrev:

Man låser och så rör det sig. Man låser om och så rör det sig.....
Jo, jag känner igen det där med låser - rör sig, och det slutar mad att man försöker kompensera för rörelsen innan man låser. Det brukar bli rätt efter ett tag, men är väldigt frustrerande. "Fenomenet" uppträder oftast på kulleder med spaklåsning i de nedre prisklasserna och är ärligt talat skitirriterande, särskilt vid makroarbete där minsta lilla låsmiss gör att motivet kommer till hälften utanför bilden.

Hade tidigare en 168 kulled som jag köpte med stativet (ett 055). Stativet lever fortfarande och jag trivs med det, men kulleden är idag utbytt till någonting bättre.

För att komma undan problemet med spaklåsningen skulle jag nog välja en 488 istället för 484/486. 488 har rattlås för kulan och spaklåsning för panoramabasen, och tål lite mer belastning, vilket kan vara bra för ditt 75-300. När det är som längst är det en ordentlig hävstång och har liten bildvinkel vilket gör att minsta vibration ger oskärpa. 488:an är lite dyrare och väger lite mer, men det borde inte vara något problem.

Ett annat tips kan vara att helt enkelt ta med dig kameran och telet till en fotoaffär med stort sortiment och montera upp hela anläggningen på stativet. Ta sedan och knacka på stativets ben och kameran och studera hur mycket det rör på sig i sökaren. Det är inte exakt så spegelvibrationer och annat fungerar, men det ger en bild av hur stabila/ostabila olika kombinationer är. Kolla också hur bra de olika kullederna låser sig när du ändå håller på.

Och eftersom du vill vet mer - några allmänna stativtips på vägen:

*Köp eller sy ett sådant där skynke som man sätter mellan stativbenen (Manfrotto 166), och vid behov fyll det med sten. Ger garanterat extra stabilitet utan att man behöver offra någon bärvikt.

*Skaffa en trådutlösare, eller i brist på sådan använd kamerans självutlösare. Att trycka på knappen på kameran ger onödiga vibrationer och tar bort poängen med staiv lite.

*Ta så få bensektioner som möjligt eftersom varje skarv ger ostabilitet. Bästa kombinationen med avseende på praktisk fotografering är nog tre bendelar.

*Ta inte en för tung kula på ett lätt stativ. Då blir tyngdpukten förskjuten uppåt i för hög grad och stativet kan bli ostabilt på lutande underlag, i blåst o s v. Har läst någonstans att stativet bör väga minst 2.5 ggr kulans vikt. Inget problem för dig, men om man har man en kolfiberrigg finns det anledning att räkna efter och tänka sig för.

*Trä är ett suveränt material att bygga stativ i, men ger högre pris och vikt än de allra billigaste aluminiumstativen. Dock dämpar träfibrer vibrationer himla bra. Om man ändå funderar på ett Gitzo aluminium kan man lika gärna också fundera på Berlebach. (Ungefär samma vikt och pris)



Lycka till med stativköpet


/Ingo
 

matnyttige

Aktiv medlem
Ingo skrev:

Ett
*Trä är ett suveränt material att bygga stativ i, men ger högre pris och vikt än de allra billigaste aluminiumstativen. Dock dämpar träfibrer vibrationer himla bra. Om man ändå funderar på ett Gitzo aluminium kan man lika gärna också fundera på Berlebach. (Ungefär samma vikt och pris)
Ser att ingen nämner STABILs trästativ. Jag har ett som heter Snabb mellan. Går väldigt smidigt att använda. nackdelen är att det är stort när det är ihopfällbart och fungerar dåligt innomhus (glatta golv).
 

SmurfMolly

Aktiv medlem
Oj oj oj... blir bara dyrare och dyrare det här... Tyvärr har jag ju en budget.. som tyvärr inte tillåter alltför stora utsvävningar... Jag VET att det kostar om man vill ha bra grejor.. men jag behöver inte ha PROFFS grejor.. är ju en glad amatör... och kommer förmodligen så förbli. Visst vill jag bli bra men har väl inga ambitioner att försörja mig på foto.

Om man kikar mer på trevägshuvuden då? Istället för kulleder?

Hur är manfrotto 141RC ?? Anledningen till att det huvudet känns mindre lockande är storleken.. och vikten... Tyvärr får hela kombinationen inte kosta mer än ~1500 kr....
 
ANNONS